در نشست زن، هویت و رسانه عنوان شد؛

ساحت زن در خانواده تعریف می شود

ساحت زن در خانواده تعریف می شود

به گزارش خاتون یار، فاطمه محمدی در نشست زن، هویت و رسانه اظهار داشت: ما در مجمع زنان تمدن ساز به دنبال این هستیم که ساحت زن را در خانواده تعریف نماییم.


به گزارش خاتون یار به نقل از مهر، فاطمه محمدی مدرس دانشگاه، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در نشست زن، هویت و رسانه، بحث رسانه را از اولویت های تمدن سازی دانست. وی ادامه داد: این روزها هر کسی خودش را اهل رسانه می داند و بالای صفحه خود نوشته فعال رسانه ای. در زمینه زنان هم این مساله وجود دارد. زنان بسیاری هستند که در صفحه مجازی خود فعال حوزه زن نوشته اند. متأسفانه فعال حوزه زنان تبدیل به یک پرستیژ در فضای مجازی شده است که هر کسی به خودش اجازه می دهد تا نقش باارزش مادری و زن بودن خودرا به شکل های نامتعارف در فضای مجازی کنار بگذارد. محمدی افزود: ایجاد مجمع زنان تمدن ساز برای این بود تا به این دغدغه زنان جهت درست بدهد. این پژوهشگر اظهار داشت: باید اشاره کنم من نه مجری تلویزیون و نه فعال حقوق بانوان هستم؛ من پژوهشگرم. پژوهشگر تا به یقین نرسد نمی تواند کنشگری کند. پژوهشگر با علم و داده های موجود تصمیم گیری می کند. محمدی با اشاره به نقش رسانه اظهار داشت: در طول این سال ها در دنیای رسانه تابعی از جبر اجتماعی بوده ایم. بطور مثال یک خانم مذهبی در رسانه چطور نشان داده می شود؟ یک خدمتکار دارای مشکلات بسیار، یک زن شکست خورده و ضعیف تصویری است که تلویزیون از یک زن مذهبی بازتاب داده است. برعکس آن یک خانم دکتر را مانتویی، پولدار و دارای نهایت یک فرزند معرفی کرده است. این ماجرا در سینما هم همین طور است. وی افزود: برعکس اتفاقی که در ایران می افتد، در هالیوود و بالیوود نقش خانواده در حال پررنگ شدن است. محمدی اضافه کرد: یک فضای افسارگسیخته مجازی بواسطه کرونا شکل گرفت که دیدیم زنان کنشگری های زیادی داشتند. بطورمثال بانوانی که هویت زن بودن خودشان را به فروش می گذارند تا نگاه بخرند و کسب درآمد کنند. متأسفانه بعضاً با صحنه های عجیبی هم مواجهیم که در کشوری شیعه که قوانین اسلامی دارد واقعاً عجیب است.
محمدی اشاره کرد: باید اشاره کنم ما یک سایت رسمی به روز در زمینه زنان که بتواند اخبار و موفقیت های زنان در اجتماع را منعکس کند و به عنوان یک مرجع مطالعاتی خوب درنظرگرفته شود، نداریم. این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده اظهار داشت: مجمع زنان تمدن ساز آمده است تا بگوید ساحت زن در خانواده تعریف می شود. نباید زن را جدا از خانواده ببینیم. فعال زنان غلط است باید بگوییم فعال زنان و خانواده و نباید زن را به عنوان یک لطمه اجتماعی در نظر بگیریم. محمدی اضافه کرد: اینفلوئنسر ها و بلاگر ها در فضای مجازی تبدیل به الگوهای اشتباه برای خیلی از نوجوانان و جوانان شده اند و تقلیدهای کورکورانه و اشتباه صورت می گیرد. ما باید مفاهیم صحیح را تولید و توسط دیگران منتشر نماییم. وی در واکنش به حجاب استایل ها اظهار داشت: اصلاً حجاب، استایل نیست که بخواهیم حجاب استایل داشته باشیم و برای چادر تبلیغ نماییم. جایگاه چادر و حجاب چیز دیگری است. بطورمثال بتازگی لباس محرم در فضای مجازی تبلیغ شده است آنقدر نگین روی چادر کار می شود که خود پارچه مشخص نیست. در همین محرم از چادرهایی رونمایی شده بود که با نگین های قرمز پشت آن اسامی دوده کار شده بود. رسانه سبب شده تا جایگاه حجاب و چادر به عنوان یک پوشش کامل تغییر کند. او در آخر اظهار داشت: چطور است که ما برای شامپوی سر خود باتوجه به منطقه ای که در آن زندگی می نماییم شامپویی مناسب موی خودرا انتخاب می نماییم ولی در زمینه رسانه حاضر نیستیم انتخاب های صحیح داشته باشیم.


منبع:

1401/05/29
10:50:33
0.0 / 5
491
تگهای خبر: تولید , خانواده , زنان , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان