دلیل خروج وزارت بهداشت از طرح باشگاه های مثبت ایدز

دلیل خروج وزارت بهداشت از طرح باشگاه های مثبت ایدز

به گزارش خاتون یار رئیس كمیته ایدز و معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی كشور به عدم تخصیص بودجه سازمان بهزیستی در برنامه مبارزه با ایدز بر مبنای برنامه استراتژیك چهارم انتقاد نمود.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، فرید براتی سده در همایش روز جهانی ایدز یكی از اشكالات این بیماری را ناشی از ناشناختگی آن دانست و اظهار داشت: با اینكه سازمان بهزیستی متولی بیماری ایدز در كشور نیست اما بر مبنای برنامه استراتژیك چهارم قرار بود حمایت ها از كانال سازمان بهزیستی و با همكاری بخش غیردولتی ساماندهی و سیاست گذاری شود.

وی با تاكید بر اینكه خدمات عرضه شده بیماران ایدز باید جامع باشند و این خدمات تنها شامل هزینه های آزمایش و درمان آنها نیست، اظهار نمود: قرار بود تابرنامه استراتژیك چهارم شامل فعالیت های فرهنگی هم باشد، اما اصلی ترین مشكل برنامه این است كه در آن دستگاه های اصلی متولی كه باید برنامه ریزی كنند، هیچكس نیست. برای مثال در برنامه گفته شده است كه بهزیستی اعتبارش را بگیرد اما گفته نشده كه باید اعتبارش را از كجا دریافت كند؟.

براتی سده با اشاره به اینكه تا سال قبل -كه سال سوم از برنامه استراتژیك چهارم در كشور بوده -میزان اعتبار پرداختی سازمان بهزیستی تنها ۳ میلیارد تومان بوده است خاطرنشان كرد: در طول هفته گذشته سازمان بهزیستی فعالیت های مختلفی را در سطح شهر در حوزه پیشگیری و آگاهی رسانی انجام داده است برای مثال سمن های این سازمان در سطح شهر مشغول عرضه خدمات بودند اما این در حالیست كه روز گذشته معاون فرهنگی شهرداری، آقای شجاع پوریان گفته بودند كه اتوبوس های ایدز شهرداری در سطح شهر در حال فعالیت هستند و این اقدام سازمان بهزیستی به اسم شهرداری به اتمام رسید.

وی با اشاره به اینكه در جلسه ای از مسئولان وزارت بهداشت خواسته شد تا تكلیف باشگاه های مثبت ایدز را روشن كنند كه این باشگاه ها و در حوزه سازمان بهزیستی قرار دارند یا در حوزه این وزارتخانه هستند؟ توضیح داد: با این وجود متوجه شدیم دلیل خروج وزارت بهداشت از طرح باشگاه های مثبت این بوده است كه آنها بودجه ای در این حوزه نداشتند و به این دلیل حاضر شدند تا این برنامه را به سازمان بهزیستی واگذار كنند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اینكه بر مبنای برنامه استراتژیك چهارم امسال باید ۵۰ میلیارد تومان در حوزه ایدز به سازمان بهزیستی پرداخت می شد، توضیح داد: این اعتبار در سال ۹۳ كه در آن زمان خبری از وضعیت اقتصادی كنونی كشور، گرانی دلار، تورم و...نبود، نوشته شده است، اما تنها ۳ میلیارد تومان از این اعتبار به سازمان بهزیستی پرداخت شده و بر مبنای رایزنی هایی كه این سازمان انجام داده، مقرر است این اعتبار تا 6.5 میلیارد تومان افزایش یابد.

براتی سده با اشاره به اینكه سازمان بهزیستی به حدود ۴۳۰۰ مبتلا به ایدز خدمات عرضه می كند، اظهار داشت: گفته می گردد كه حدود ۲۰ هزار مبتلا به ایدز در كشور وجود دارد. اینكه حدود ۴ تا ۵ هزار نفر برای دریافت خدمات مراجعه نموده اند نشان داده است كه این افراد حقیقتا نیازمندند و باید خود و خانواده هایشان را حمایت نماییم اما سازمان بهزیستی به معنای واقعی در تامین هزینه های این خدمات با مشكل مواجه می باشد.

به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، گلاره مستشاری، كارشناس ارشد كاهش تقاضا و هماهنگ كننده برنامه كشوری ایدز دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل در ایران با اشاره به اینكه وجود ویروس HIV در بدن به معنای بیماری ایدز نیست، اظهار داشت: بیماری ایدز در مراحل بعدی حضور این ویروس در بدن تولید می گردد. هدف سازمان ملل برای مقابله با ویروس اچ آی وی این است كه ۹۰ درصد كسانی كه این ویروس را دارند، از وجود بیماری در بدن شان آگاه شوند و تست بدهند.

ایشان در ادامه اظهار نمود: با وجود اینكه درمان اچ آی وی هزینه های بالایی دارد، اما خدمات مراكز مشاوره بیماری های رفتاری و درمان ایدز در كشور ما مجانی است.
مستشاری تصریح كرد: وقتی درباره جلوگیری از ایدز صحبت می نماییم به عبارت دیگر درباره رفتار حرف می زنیم و برای تغییر رفتار باید تغییر نگرش ها و باورها اتفاق بیفتد.
به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، اسحاق ابراهیمی، معاون اداره كل بهداشت و درمان سازمان زندان ها با اشاره به اینكه در فصول سرد، در بعضی از استان ها مواردی وجود دارد كه فرد كارتن خواب و بی سر پناه با تكه ای مواد یا... جلوی مامور خودش را تسلیم می كند تا از سرپناه زندان، غذا و خدمات بهره مند شود اظهار داشت: قصد ندارم تا با عرضه آمار خدمات عرضه شده در زندان ها، تبلیغی برای این مورد داشته باشم، چراكه زندان حتی اگر فضای طلایی باشد، محل زندگی شایسته انسان ها نیست.

وی با اشاره به اینكه زندان ها با همكاری سمن ها و بخصوص انجمن معتادان گمنام خدمات زیادی را در درمان اعتیاد و جلوگیری از شیوع ایدز عرضه می دهد، اضافه كرد: مجموعه این خدمات به این منجر گردید كه شیوع HIV از ۳.۸ به زیر ۰.۱ درصد برسد. بخصوص كه این توفیقات در سایه بی مهری بزرگی حاصل شده كه از جانب بعضی از دولتمردان آنرا دیدیم.

معاون اداره كل بهداشت و درمان سازمان زندان ها بیان اینكه خدمات در زندان ها عرضه می شود، اما خطراتی هم در این فضا وجود دارد اظهار داشت: خدمات عرضه شده در زندان ها به اواسط دهه ۷۰ بر می گردد. آن زمان از جانب رئیس وقت قوه قضاییه دستوری صادر شد تا ادارات كل زندان های سراسر كشور زندانیان شرور را در اردوگاهی در كویر آب حیات كرمان جمع آوری كنند.

ابراهیمی افزود: روسای زندان ها هم این كار را انجام داند اما چند سال بعد كه تازه بحث ایدز در كشور رونق گرفت و ما همچنان در مرحله انكار بودیم، یك پزشك كه برای گذراندن طرح به زندان آب حیات كرمان رفته بود با بیماری روبرو شد كه تمام علائم مربوط به ایدز را به همراه داشت و پس از تایید نمونه گیری مشخص شد كه ناقل این بیماری است.

وی با اشاره به اینكه با فشار وزارت بهداشت، رسانه ها و افكار عمومی، سازمان زندان ها دیدگاهش در مورد ایدز را تغییر داد خاطرنشان كرد: از زمان آقای شاهرودی بود كه زمینه برای عرضه خدمات به زندان ها فراهم گشته است.
به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، داریوش بیات نژاد، مدیركل بهزیستی استان تهران هم با اشاره به اینكه نگاهی كه در سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت نسبت به بیماری ایدز وجود دارد، نگاهی معیوب است اظهار داشت: اساسی ترین اقدام تغییر نگرش و كار فرهنگی است.

وی با اشاره به اینكه بیماری ایدز می تواند دلایل متعددی داشته باشد و نمی توان فرد را به صورت قطعی مقصر دانست، اضافه كرد: این افراد بخشی از جامعه و اعضای خانواده ما هستند. بخشی از این تقصیر به علت عدم آگاهی است.

مدیركل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینكه در كنار اقدامات تخصصی باید كار فرهنگی و تغییر نگرش هم به صورت جدی در همه دستگاه ها دنبال شود، اظهار نمود: تمام اركان حاكمیت، انجمن ها و گروه های اجتماعی و علمی كه نسبت به هم نوعشان احساس مسئولیت دارند باید كنار هم قرار بگیرند.

بیات نژاد مهم ترین مشكل این بیماران را انگ اجتماعی، اشتغال و هزینه های درمان دانست و اظهار داشت: این مشكلات باید با فرهنگ سازی حل شود. از وزارت كشور و وزارت تعاون می خواهم كه همانطور كه برای سالمندان، افراد معلول، افراد بی سرپرست و...حمایت هایی را در نظر می گیرند، برای مبتلایان به ایدز هم بسته های حمایتی درنظر بگیرند.




1397/09/13
14:56:28
5.0 / 5
4409
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان