تولید بافت غدد بزاقی با استفاده از سلول های بنیادی جنینی

تولید بافت غدد بزاقی با استفاده از سلول های بنیادی جنینی

خاتون یار: تهران- محققان دانشگاه شوا در ژاپن برای نخستین بار توانستند با استفاده از سلول بنیادی جنینی بافت سه بعدی غدد بزاقی را بسازند كه بعد از ایمپلنت در بدن موش ها می تواند بزاق طبیعی تولید نماید.


به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، غدد بزاقی كه وظیفه هضم نشاسته و تسهیل بلع را بر عهده دارند در اثر مبتلا شدن به شكلی بیماری خودایمنی موسوم به سندرم شوگرن و انجام رادیوتراپی برای درمان سرطان، دچار صدمه می شوند.
محققان دو فاكتور ژن موسوم به Sox9 و Fox1 و همینطور دو محرك شیمیایی موسوم به FGF7 و FGF10 را شناسایی نمودند كه امكان تبدیل سلول های بنیادی جنینی به غدد بزاقی را فراهم می كنند.
در این فرآیند، محققان ابتدا با استفاده از تركیبات شیمیایی توانستند سلول های بنیادی جنینی را با استفاده از نوعی سلول های دهانی به نام oral ectoderm به دست آورند. بعد از آن از وایرال وكتورها كه ابزارهایی برای انتقال مواد ژنتیكی به سلول ها هستند، به منظور جمع آوری Sox9 و Foxc1 بهره گرفتند. در مرحله پایانی دو تركیب شیمیایی مذكور را به این تركیب اضافه كردند تا سلول ها را برای تشكیل بافتی مشابه بافت غدد بزاقی در حال رشد جنین تحریك كنند.
محققان بافت به دست آمده را در بدن موش های فاقد غدد بزاقی ایمپلنت كردند و عملكرد این بافت ها را با خوراندن اسید سیتریك به موش ها بررسی كردند. در این آزمایش بافت جدید به خوبی با اعصاب بدن موش پیوند برقرار كرده و ماده ای را ترشح كرد كه شباهت بسیار زیادی به بزاق واقعی دارد.
در حال حاضر محققان در تلاشند تا با تحریك سلول های پوست و مو بافت های دیگر بدن را هم شبیه سازی كنند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications انتشار یافته است.
علمی (6)**9259*2017


1397/07/23
14:34:57
5.0 / 5
4659
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پوست , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان