طاعون نشخواركنندگان كوچك دركنترل دامپزشكی البرز است

طاعون نشخواركنندگان كوچك دركنترل دامپزشكی البرز است

خاتون یار: كرج- مدیركل دامپزشكی البرز اعلام نمود شیوع بیماری طاعون نشخواركنندگان كوچك در وحوش منطقه شكار ممنوع طالقان سبب شد تا اقدام كنترلی پیشگیرانه در دام های اهلی استان به عمل آید.


دكتر علی اصغر شریفی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: براین اساس 75 هزار راس دام عشایر و دامداران استان البرز در محدوده خطر شیوع بیماری طاعون نشخواركنندگان واكسینه و مایه كوبی شدند.
وی با اشاره به اینكه بیماری طاعون نشخواركنندگان كوچك در حیات وحش منطقه طالقان با تلفات همراه بوده است، اظهار داشت: این بیماری مشترك انسان و دام نیست اما می تواند سبب تب دار شدن لاشه دام شده و امكان دارد مصرف گوشت دام های بیمار منجر به بروز عوارض و حساسیت شود.
وی به مردم سفارش كرد كه گوشت قرمز را از مراكز عرضه ی بهداشتی خریداری كنند چونكه اگر این بیماری در دام های اهلی سرایت كند، امكان دارد افراد سودجو مبادرت به كشتار این دام ها كرده و آن را به صورت دوره گردی به فروش برسانند.
مدیركل دامپزشكی البرزبا تاكید براینكه این بیماری در كنترل است، بیان داشت: به محض اطلاع از وجود این بیماری در منطقه شكار ممنوع طالقان دستگاه های اجرایی مانند دامپزشكی، حفاظت محیط زیست، هلال احمر و فرمانداری طالقان ورود پیدا كردند.
وی افزود: بررسی آزمایشگاهی نمونه لاشه های كشف شده مبین مسمومیت غذایی وحوش بوده لیكن
یك نمونه لاشه ها مبتلا شدن به بیماری طاعون نشخوار كنندگان كوچك تشخیص داده شد.
شریفی در مورد بروز این بیماری در منطقه شكار ممنوع طالقان، اظهار داشت: ویروس این بیماری در منطقه در حال گردش است و به دلیل تحرك عشایر احتمال تماس دام های آنان با كل، بز و میش كوهی وجود دارد كه منجر به انتقال بیماری می گردد.
بر مبنای اعلام اداره كل حفاظت محیط زیست استان البرز در ایام اخیر لاشه 15 كل و بز وحشی در منطقه شكار ممنوع طالقان پیدا شد.
سال 94 شیوع و همه گیری بیماری طاعون نشخواركنندگان كوچك در منطقه شكار ممنوع طالقان و منطقه آزاد بر استان البرز بیش از 200 راس از حیات وحش منطقه را تلف كرد.
6156/ 6155


1397/07/11
19:34:02
5.0 / 5
4640
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان