شاخص سلامت دندان كودكان ایرانی وضعیت مطلوبی ندارد

شاخص سلامت دندان كودكان ایرانی وضعیت مطلوبی ندارد

خاتون یار: تهران- عضو كمیته سلامت انجمن دندانپزشكان عمومی ایران با مطلوب ندانستن وضعیت سلامت دندان در كودكان اظهار داشت: طبق آخرین آمار پایش كشوری دفتر سلامت وزارت بهداشت در سال 1395، میزان شاخص سلامت دندان كودكان 6 ساله، 5.84 است كه این شاخص نسبت به سال 1391، افزایش داشته است.


به گزارش روز شنبه ایرنا از انجمن دندانپزشكان عمومی ایران، دكتر نیره امینی تصریح كرد: در گروه سنی 12 ساله، این شاخص نسبت به سال 91 كاهش داشته است؛ اگر در این شاخص نسبت دندان های ترمیم شده بیشتر باشد می توان امیدوار بود كه یك گام به جلو رفته ایم و دندان های پوسیده این افراد را شناسایی و درمان كرده ایم اما درواقع حدود 80 درصد از شاخص اندازه گیری شده را دندان های پوسیده این افراد تشكیل می دهند كه درمان نشده رها شده اند.
وی با اشاره به اینكه این شاخص شامل مجموع دندان های پوسیده، پرشده و از دست رفته است، اضافه كرد: اهمیت به سلامت دهان باید از سنین خردسالی شروع شود تا مفاهیم و مبانی بهداشتی در ذهن كودك ماندگار شده و در دوران بزرگسالی هم ادامه یابد.
امینی تصریح كرد: باید این باور را میان مردم جامعه جا بیاندازیم كه هر فردی می تواند تا آخر عمر با دندان های طبیعی خودش زندگی كند. دندان ها در سلامت كلی بدن نقش بسیار مهمی را ایفا می كنند.
مدیر گروه سلامت دهان و عضو هیات علمی بخش كودكان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح كرد: وضعیت كشور ما از نظر سلامت دهان و دندان مطلوب نیست و طرح هایی كه در چند سال قبل اجراشده، نتوانسته ارتقای موثری در سلامت دهان و دندان گروه های هدف به خصوص كودكان و نوجوانان به وجود آورد.
امینی ادامه داد: این مسئله می تواند به علت هزینه های دندانپزشكی و یا نبود بیمه ها باشد كه منجر به رجوع نكردن مردم به دندانپزشك می شوند؛ مردم زمانی به دندانپزشك رجوع می كنند كه پوسیدگی ها پیشرفت كرده یا دندان از دست رفته است.
وی تصریح كرد: كمیته سلامت دهان از چند ماه پیش فعالیت خود با هدف اینكه تمام تلاش ها و فعالیت هایی راكه در حوزه دهان و دندان انجام می شود، متمركز و منسجم كند آغاز كرد تا همه بتوانند با همیاری یكدیگر این فعالیت ها را به نحو موثرتری اجرا كنند.
امینی ادامه داد: اگر بتوانیم اصول پیشگیری را در جامعه رواج دهیم، می توانیم از خیلی از هزینه ها جلوگیری نماییم و این میسر نمی گردد مگر با همكاری جمعی دانشگاه ها، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان تا بتوان این اصول را در جامعه نهادینه كرد.
اولین همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشكان عمومی ایران 27 تا 29 تیر ماه سال جاری در هتل المپیك تهران برگزار می گردد.
علمی**1834**1440


1397/02/23
15:09:20
5.0 / 5
4427
تگهای خبر: پزشك , درمان , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان