تاثیر شرایط اجتماعی در بروز اختلالات روانی

تاثیر شرایط اجتماعی در بروز اختلالات روانی

خاتون یار: تهران- رئیس انجمن علمی پزشكی روان تنی ایران با تاكید بر نقش مسایل محیطی و اجتماعی بر سلامت روان جامعه اظهار داشت: مطالعات نشان می دهند كه شرایط اجتماعی در بروز 55 درصد از اختلالات و مشكلات روانی اثرگذار هستند.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایرنا، دكتر احمدعلی نوربالا روز شنبه در نشست خبری به مناسب برگزاری نخستین همایش انجمن علمی پزشكی روان تنی ایران در ایام 19 تا 21 اردیبهشت ماه در دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: همینطور مطالعات نشان می دهند كه عوامل رفتاری هم 30 درصد و عوامل ژنتیكی 15 درصد در سلامت روان افراد موثر هستند.
وی به انجام سه مرحله ارزیابی ملی در سطح كشور در مورد سلامت روان افراد جامعه اشاره نمود و اظهار داشت: طبق ارزیابی صورت گرفته در سال 1378، 21 درصد ایرانیان به نحوی به مشكلات روان شناختی مبتلا بودند، ارزیابی سال 1390 نشان داد كه 23.6 درصد ایرانی با این مشكلات مواجه اند و در ارزیابی سال 1393 هم مشخص شد كه 23.44 درصد افراد به درجاتی از اختلالات روان دچار بودند.
رئیس نخستین همایش انجمن علمی پزشكی روان تنی ایران تصریح كرد: نتایج این بررسی ها نشان داده است كه میزان مبتلا شدن به اختلالات روانی در كشور ما روبه افزایش است؛ ما در كشوری زندگی می نماییم كه گاها با حوادث ناخوشایندی روبه رو می شویم و افراد جامعه روزانه با استرس های زیادی مواجهند كه اگر نتوانند آن را كنترل كنند، با مشكلات روانی مواجه خواهند شد كه معمولا به صورت بیماری های جسمانی بروز می كنند.
وی اظهار داشت: چهار عامل شامل اضطراب، افسردگی، جسمانی سازی (نشانه های جسمانی بیماری با ریشه های روانی) و اختلال بد كاركردی اجتماعی از علل اصلی بروز اختلالات روانی در میان جامعه ایرانی است و در این بین اضطراب و جسمانی سازی نقش پررنگ تری داشته و سبب بروز نشانه های جسمی زیادی با منشا روان شناختی شده است.
نوربالا توضیح داد: اینگونه مشكلات روانی سبب بروز بیماری های مانند سردردهای شدید، فشار و قند خون بالا و بیماری های قلبی، ریوی و تنفسی می گردد كه افراد به تصور مبتلا شدن به یك بیماری جسمانی به پزشكان معالج رشته های مختلف پزشكی رجوع می كنند.
استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر پیشگیری و كنترل اختلالات روانی، درمورد راه های پیشگیری اظهار داشت: هیجان خشم و غم در كشور ما بسیار پررنگ است، یكی از طریق های پیشگیری از بیماری های روانی، كنترل اینگونه احساسات است، همینطور افرادی كه دچار بیماری جسمی می شوند باید بدانند كه فقط پزشك معالج جسمی نمی تواند به آنها كمك نماید و اگر مشكل جسمی برای آنها تشخیص داده نشد، باید بدون ترس از برچسب و انگ بیمار روانی برای درمان به روانپزشكان رجوع كنند.
نوربالا اضافه كرد: متخصصان رشته های مختلف پزشكی هم موظفند وقتی بیماری جسمی برای بیمار تشخیص نداند، به او نگویند مشكلی نداری بلكه او را به متخصصان رشته های روان پزشكی ارجاع دهند زیرا ممكن است مشكل در اثر تنش های اجتماعی باشد.
رئیس انجمن روان تنی ایران به نتایج یك مطالعه كه در تهران انجام شده است، اشاره نمود و اظهار داشت: مطالعه ای كه طی سال های 1394 تا 1395 انجام شد، نشان داد كه بیش از 80 درصد شهروندان تهرانی طی این یك سال حداقل یك رویداد استرس زای شدید را تجربه كرده اند.

** اضطراب شایعترین اختلال روانی
دكتر علی اكبر نجاتی صفا دبیر علمی نخستین همایش انجمن روان تنی ایران هم در این نشست، شایعترین اختلال روانی را، اضطراب دانست و اظهار داشت: بخشی از افراد جامعه كه دچار اضطراب می شوند، افرادی هستند كه به یك بیماری جسمانی مبتلا شده اند و به علت عدم توانایی در انطباق خود با این بیماری، دچار اضطراب و افسردگی می شوند.
وی اضافه كرد: از جانب دیگر مشكلات اقتصادی در تامین هزینه های درمانی می تواند یكی دیگر از علل بروز اضطراب باشد كه در كنار عرضه آموزش های لازم، ارتباط مناسب بین پزشك و بیمار می تواند بخشی از این اضطراب ها را كم كند.
اولین كنگره انجمن علمی روان تنی ایران با حضور متخصصان داخلی و خارجی در تهران برگزار می شود؛ نجاتی درمورد برنامه های این كنگره اظهار داشت: در این كنگره سه روزه 75 سخنرانی از جانب صاحب نظران داخلی و خارجی عرضه می گردد و سمپوزیوم هایی با موضوعات بیماری های گوارشی، تنفسی و ریوی، قلبی عروقی، سرطان، زنان، چاقی و بی اشتهایی عصبی و كارگاه هایی با موضوعاتی همچون چگونگی با خبركردن بیمار از بیماری صعب العلاج جسمانی و روان درمانی برگزار می گردد.
علمی**1834**1440


1397/02/16
12:13:16
5.0 / 5
4929
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان