مشاور سازمان جهانی بهداشت:

انتقال آنفلوانزای پرندگان به انسان در ایران گزارش نشده است

انتقال آنفلوانزای پرندگان به انسان در ایران گزارش نشده است

خاتون یار: تهران- مشاورسازمان جهانی بهداشت درمقاومت میكروبی اظهار داشت: تابحال انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به دنبال استفاده از گوشت مرغ و سایر ماكیان درایران گزارش نشده است.


دكتر مسعود مردانی روز یكشنبه درگفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اضافه كرد: در ماه های اخیر دو نوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شامل H5N6 و H5N8 در ایران مشاهده شده اما این بیماری تابحال به ایرانیان منتقل نشده است.
این استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ( H5N6) در بعضی از استان ها به خصوص گیلان اشاره نمود و اظهار داشت: هرچند شاهد شیوع بیماری در بعضی از كشتارگاه ها، مرغداری ها و محل نگهداری طیور در كشور بودیم اما تابحال هیچ گزارشی از انتقال بیماری به ایرانیان منتشر نشده است.
مردانی با اشاره به اینكه سازمان دامپزشكی با انجام اقدامات احتیاطی توانست این بیماری را تحت كنترل درآورد، معدوم سازی در سطح وسیع، نابود كردن تعداد زیادی از ماكیان همچون مرغ و جوجه و دفع بهداشتی لاشه های پرندگان و ماكیان را همچون اقدامات صورت گرفته در این زمینه عنوان نمود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: تابحال 18 مورد انتقال بیماری آنفلوانزا پرندگان فوق حاد ( H5N6) در دنیا گزارش شده كه همه آنها در كشور چین بوده است.

** شناسایی نوع جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اطراف دریاچه چیتگر تهران
وی به شناسایی نوع جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ( H5N8 ) در اطراف دریاچه چیتگر تهران هم اشاره نمود و اظهار داشت: این نوع بیماری حدود یك هفته قبل در این منطقه مشاهده شد. تابحال گزارشی از انتقال این بیماری به انسان در دنیا منتشر نشده است.
متخصص بیماری های عفونی تصریح كرد: برغم این موضوع، باید اقدامات پیشگیرانه از جانب مسئولان به دقت انجام گیرد تا شاهد شیوع آن در كشور نباشیم.
وی با اشاره به این كه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خطرناك تر از آنفلوانزای فصلی است، اظهار داشت: هرچند این 2 نوع بیماری در كشور كنترل شده اما مسئولان باید به دقت مراقب باشند و كنترل های لازم را انجام دهند.
مردانی تصریح كرد كه همینطور لازم است كنترل دقیق روی پرندگان وحشی به خصوص مهاجر صورت بگیرد؛ پرندگان مهاجر می توانند آلوده به ویروس این بیماری باشند و مشكلاتی را برای مردم به وجود آورند.
این عضو كمیته كشوری آنفلوانزا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به مردم سفارش كرد كه از دست زدن و نگهداری این پرندگان و هم استفاده از گوشت آنها به شدت خودداری كنند.

** گوشت پرندگان شكاری مصرف نشود
وی سفارش كرد كه برای در امان ماندن از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گوشت پرندگان شكاری مصرف نشود و از شكار و نگهداری آنها به شدت خودداری شود.
مردانی از مردم خواست كه از تماس مستقیم با پرندگان خانگی، وحشی و مرغ های خانگی به صورت جدی خودداری كنند و از نگهداری ماكیان بعنوان سرگرمی و تفریح برای كودكان پرهیز كنند.
وی همینطور خاطرنشان كرد كه اگر افراد در محل سكونت خود با لاشه های مختلف پرندگان یا ماكیان برخورد كردند، در نخستین فرصت مبحث را به سازمان دامپزشكی محل سكونت خود اطلاع دهند.
متخصص بیماری های عفونی به زنان هم سفارش كرد كه اگر ماكیان همچون مرغ را در خانه تمیز می كنند، حتما از دستكش استفاده كنند و آن را بعد از اتمام كار در سطل زباله درب دار انداخته و دست خویش را هم با آب و صابون بشویند.
علمی ** 1201 ** 1440
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور** انتشار: گلشن


1396/11/30
13:59:46
5.0 / 5
4930
تگهای خبر: بیمار , علمی , مردان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان