عمل جراحی ناوبری برای خارج كردن جسم خارجی از گردن بیمار در اصفهانانجام شد

عمل جراحی ناوبری برای خارج كردن جسم خارجی از گردن بیمار در اصفهانانجام شد

خاتون یار: اصفهان- اولین عمل جراحی خارج كردن جسم خارجی در فضای گردن به روش ؛جراحی ناوبری؛(Navigation Surgery) در استان اصفهان، در بیمارستان الزهرا(س) انجام شد.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایرنا، دانشگاه علوم پزشكی اصفهان روز دوشنبه اعلام نمود: دكر بیژن موحدیان عطار دانشیار و مدیر گروه جراحی دهان، فك و صورت این دانشگاه، عمل جراحی خارج كردن جسم خارجی رانده شده به فضای عمیق صورتی گردنی را در مركز آموزشی درمانی الزهرا (س) به روش' Navigation Surgery ' انجام داد.
این عمل بر روی بیماری كه در شهر دیگری تحت عمل ناموفق خارج سازی به روش معمول قرار گرفته بود، انجام و از دستگاه ناوبری(جهت یابی) Navigation همراه با ورودی' DICOM' سیتی اسكن سه بُعدی با كنتراست(جداسازی با استفاده از روشنایی) استفاده شد.
در این عمل، موقعیت دقیق جسم خارجی در هر سه بُعد فضایی و ارتباط آن با عروق
'ژوگولار'(سیاهرگ وداج) و 'كاروتی' با خطای كمتر از یك دهم میلیمتر، شناسایی و با انتخاب كوتاه ترین و ایمن ترین مسیر خروج برای جلوگیری از صدمه عروق حیاتی، جسم مذكور با استفاده از یك برش پنج میلیمتری در مدت۲۰ دقیقه خارج شد.
دكتر موحدیان عطار اظهار داشت: بدلیل كوتاه بودن فرایند عمل و بیهوشی، ریكاوری بیمار بسیار سریع بود و با فراهم بودن موقعیت دقیق عروق بصورت سه بعدی نسبت به جسم، ریسك صدمه و خونریزی به حداقل رسید.
وی ابراز امیدواری كرد كه در آینده نزدیك از این روش نوین و بسیار دقیق برای خارج كردن تومورهای عمیق و جسم خارجی در فضاهای فك و صورت، گردنی، تمپورال (گیجگاه) و اربیت (حدقه چشم) هم بهره برده شود.
با انجام این عمل امكان استفاده از جراحی ناوبری(navigation surgery) در سایر زمینه های جراحی فك و صورت، كه از فناوری های نوین در دنیا به حساب می آید، فراهم گردید.
بیمارستان الزهرا (س) در كلانشهر اصفهان بعنوان بزرگترین و جامع ترین بیمارستان استان اصفهان دارای حدود یكهزار تخت است.
ت/3011/6027 دریافت: آسیه معینی* انتشار: شكراللهی


1396/11/24
14:05:50
5.0 / 5
4662
تگهای خبر: بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان