هفت خان ثبت نام دانش آموزان افغان در مدارس

هفت خان ثبت نام دانش آموزان افغان در مدارس

مدیر خانه کودک شوش ضمن اشاره به ناهماهنگی های موجود در تمدید و یا دادن برگه حمایت تحصیلی جدید به دانش آموزان اتباع افغان برای ثبت نام در مدارس ایران، اظهار داشت: درحالی آمار میزان برگه های حمایت تحصیلی داده شده به دانش آموزان افغانستانی منتشر می شود که به دلیل نوبت دهی دیرهنگام دفاتر کفالت یعنی نوبت دهی در شهریور سالجاری، گروهی از این کودکان وارد چرخه آموزش نشدند چونکه ظرفیت مدارس برای ثبت نام دانش آموز تکمیل شده بود.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، پروین یاری در نشست ماهانه انجمن پشتیبانی از حقوق کودکان که درباره موانع ثبت نام کودکان مهاجر افغانستانی در مدارس ایران بصورت پخش زنده از اینستاگرام برگزار شد، اظهار نمود: ناهماهنگی های موجود در تمدید برگه حمایت تحصیلی و یا گرفتن برگه جدید برای بچه های مهاجر، دیر اعلام کردن چگونگی روند گرفتن مدارک و اطلاع رسانی نامناسب به خانواده ها موانعی را برای ثبت نام دانش آموزان افغانستانی در مدارس به وجود آورده است.
وی افزود: از سال ۹۴ با فرمان مقام معظم رهبری می بایست روند ثبت نام بچه های مهاجر افغانستانی در مدارس تسهیل می شد اما اینطور پیش نرفت و در سالهای قبل مشاهده کردیم بخشنامه هایی که صادر می شد نقصها زیادی داشت. همچون آن وجود نواقصی در مدارک هویتی والدین یا مدارک اقامتی برای گرفتن برگه حمایت تحصیلی از دفاتر کفالت و یا تمدید یک ساله این برگه ها بود. این برگه ها نیاز به تمدید یک ساله دارند که برای تمدید آن حتما باید والدین حضور داشته باشند که خود مشکلاتی به وجود می آورد. از طرف دیگر اثبات محل سکونت آنها نیاز به ارائه اجاره نامه، کارت اقامت و استشهاد محلی دارد و باید محل سکونت آنها اثبات شود تا بتوانند برای بچه ها برگه حمایت تحصیلی بگیرند.
یاری با اعلان اینکه در وضعیت عادی و بدون در نظر گرفتن شرایط پاندمی کووید ۱۹، ارائه کارنامه مدرسه با مهر آموزش و پرورش برای تمدید برگه های حمایت تحصیلی لازم است، اشاره کرد: خیلی از بچه ها در مدارس خودگردان درس خوانده اند و کارنامه ای با مهر آموزش و پرورش ندارند که این مسئله خود مانعی برای گرفتن برگه حمایت تحصیلی است. از طرف دیگر چگونگی اطلاع رسانی این روند برای گرفتن برگه حمایت تحصیلی به خانواده ای که دسترسی به این اطلاعات ندارد هم مهم می باشد.
وی شلوغ بودن، تعداد کم و وقت دهی دیرهنگام دفاتر کفالت را از دیگر مشکلات گرفتن برگه حمایت تحصیلی دانست و اضافه کرد: امسال بخشنامه جدیدی تحت عنوان "اصلاح بخشنامه ثبت نام کودکان مهاجر در مدارس" ابلاغ گردید که برخی اسم آنرا بخشنامه "بازگشت به فرمان رهبری" گذاشته اند. این بخشنامه شامل ۹ بند است که خیلی از موارد خصوصاً موارد مربوط به مدارک هویتی را پوشش می دهد. برای مثال طبق یکی از بندها اگر یکی از اعضا خانواده درحال تحصیل در مدرسه باشد و برگه حمایت تحصیلی گرفته باشد باقی بچه ها هم می توانند این برگه را دریافت نمایند، اما باز هم در عمل می بینیم این بخشنامه هم تعدادی از مشکلات خصوصاً مشکلات پیرامون کارت اقامت و محل سکونت را داشت.
مدیر خانه کودک شوش درباره جزییات بخشنامه یاد شده اظهار داشت: البته این بخشنامه یک بند برای بچه هایی که هیچ مدرک هویتی هم ندارند داشت که طبق آن باید در فرمانداری ها درباره چگونگی روند ثبت نام دانش آموزان تصمیم گیری می شد. اما بعد از آن، بخشنامه دیگری برای ثبت نام بچه های بدون برگه هویتی ابلاغ گردید، اما آنقدر دیرهنگام بود که مدارس دیگر ظرفیت پذیرش دانش آموز خصوصاً در پایه های اول را نداشتند.
وی ادامه داد: بااینکه امسال اصلاحیه بخشنامه زود ابلاغ گردید، اما نوبت دهی دفاتر کفالت در شهریور ماه بود. از طرف دیگر بخشنامه دوم که مربوط به کودکان ۶ تا ۹ سال بود دیرتر از اصلاحیه بخشنامه هم ابلاغ گردید و با نوبت دهی دیرهنگام دفاتر کفالت برای گرفتن برگه حمایت تحصیلی عملا ظرفیت مدارس برای پذیرش دانش آموز خصوصاً در پایه های اول و دوم پر شده بود. در صورتیکه خیلی از خانواده ها از خرداد و تیر برای ثبت نام مدارس مراجعه و با تکمیل ظرفیت مواجه می شود؛ چطور با دادن برگه حمایت تحصیلی در شهریور ماه انتظار دارند بچه ها بتوانند در مدرسه ثبت نام کنند؟ ثبت نام این بچه ها در مدارس واقعا دوندگی زیادی دارد. فرآیند طولانی برای گرفتن برگه حمایت تحصیلی وجود دارد و خیلی اوقات خانواده ها به بیش از ۱۰ مدرسه رجوع می کنند اما ظرفیت هایشان پر است.
یاری با تاکید به ضرورت برطرف نمودن مشکلات موجود در روند ثبت نام و گرفتن برگه حمایت تحصیلی دانش آموزان افغانستانی توسط آموزش و پرورش و با اشاره به تجربه خود در روند ثبت نام یک کودک افغانستانی در مدرسه که به قبل از پاندمی کووید ۱۹ مربوط می شود، تصریح کرد: مدیران مدارس هم سیاست های خاص خودرا دارند و با آنکه آموزش وپرورش اعلام می کند باید بچه های افغانستانی را ثبت نام کنند، اما مدیران مدارس را در وضعیتی قرار می دهند که اولویت آنها با ثبت نام چه گروهی از دانش آموزان باشد و در روند ثبت نام دانش آموزان افغانستانی در مدارس شاهد این برخوردهای سلیقه ای هم هستیم.
مدیر خانه کودک شوش در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به موانع و مشکلاتی که پاندمی کووید ۱۹ برای تحصیل دانش آموزان افغانستانی ایجاد کرده، اظهار داشت: سال قبل باتوجه به پاندمی کووید ۱۹ عملا هیچ دفتر کفالتی باز نبود و هیچ برگه حمایت تحصیلی تمدید نشد و به همین علت گروهی از بچه ها سال قبل از حضور در مدارس جا ماندند. تعدادی از خانواده ها تنها یک گوشی داشتند که باید از همان برای تحصیل فرزند خود هم استفاده می کردند و این کار را خیلی سخت می کرد و عملا قسمتی از امکانات آموزشی از دسترس کودکان خارج شد. بدین جهت در پایه اول ابتدایی برای بچه های افغانستانی خیلی ریزش داشتیم. گاها خانواده های کم جمعیت ایرانی امکان رسیدگی به آموزش فرزند خودرا دارند ولی این امکان برای کودکان مهاجر افغانستانی وجود نداشت. در کنار مشکلات پیرامون معیشیت خانواده ها، نداشتن گوشی هوشمند، همراه نبودن خانواده با دانش آموز و نداشتن سواد استفاده از پلت فرم آموزشی، نبود آموزش رسمی مدارس و استفاده از اپلیکیشن شاد برای کودکان افغانستانی نیازمند پسورد ای بود که برای تعدادی از کودکان مهاجر افغانستانی ممکن نبود. تنها پیشنهاد ما به آنها در این ایام استفاده از آموزش های تحصیلی صدا و سیما بود.
وی معتقد می باشد که باتوجه به پایدار نبودن شرایط خانواده مهاجر و مجبور بودن کودکان به کار در زمان پیش و یا بعد از مدرسه، تعدادی از خانواده های مهاجر نیاز به آموزش فرزندان را حس نمی کنند و می گویند همین که فرزندم سواد داشته باشد کافی است و ممکنست از پایه سوم، چهارم و یا پنجم به بعد بچه ها به مدرسه نروند.
بگفته یاری، عدم ادامه تحصیل برخی دانش آموزان افغانستانی از مقطع سوم ابتدایی به بعد منجر به این شده است که برخی مدارس برای ثبت نام دانش آموزان افغانستانی خصوصاً در مقاطع پایین تر سخت گیری هایی داشته باشند.
مدیر خانه کودک شوش با اشاره به روی کار آمدن دولت طالبان در کشور افغانستان و افزایش موج جمعیت مهاجران افغانستانی به ایران که امکان گرفتن برگه حمایت تحصیلی را ندارند، اشاره کرد: نزدیک یک دهه است که شاهد حضور بیشتر کودکان افغانستانی در مدارس هستیم و انطباق آموزشی در این راستا خیلی مهمست چونکه اگر کودکی این آموزش را برای خود مفید نبیند نمی خواهد از آن بهره مند شود. وقتی با ظرفیتی از کودکان مهاجر مواجه ایم باید محتوای آموزشی را منطبق با گروه مهاجرین نماییم. انتظار می رود تصمیم سازان، کنشگران، سازمان های مردم نهاد و سازمان های مرتبط باتوجه به زیست خانواده های مهاجر، آموزش رسمی آنها را متناسب سازی کنند. تا آن زمان که برای کودکان مهاجر طراحی درستی انجام نشود و محتوای آموزشی و شیوه ارائه خدمات آموزشی به کودکان مناسب نباشد؛ می توان گفت عملا این گروه از کودکان از آموزش محروم و فراموش شده اند.
به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، در بخش دیگر این جلسه قدسیه کلهر، مددکار اجتماعی خانه کودک ناصر خسرو هم با اشاره به مشکلات مهاجران برای گرفتن حمایت تحصیلی، اظهار نمود: در بعضی موارد مهاجران کارت اقامتی از شهر دیگری دارند ولی در تهران ساکن اند و اینطور کدی برایشان صادر نمی گردد، چونکه کارتشان در شهری که صادر شده اعتبار دارد. در این بین اما افرادی هم داشتیم که با پیگیری و مراجعه به فرمانداری توانستند برگه تردد یک ساله بگیرند، اما گاها خانواده های مهاجر به سبب عدم آگاهی نمی دانند چگونه باید این مسائل را پیگیری کنند.
مددکار اجتماعی اجتماعی خانه کودک ناصر خسرو افزود: بچه هایی که کارت اقامت و پاسپورت دارند با مشکلات کمتری مواجه اند، اما بچه هایی که برگه حمایت تحصیلی می گیرند چون سال به سال این برگه ها را باید بگیرند با مشکلاتی مواجه اند. امسال اداره اتباع دو بار فراخوان برای گرفتن مدارک داد. یک دفعه در تیرماه و دیگری در مرداد ماه که با تکمیل ظرفیت مدارس مواجه شدیم. در مواردی مدارس بچه ها را برای تعیین سطح به آموزش و پرورش ارجاع داده که بعد از تعیین سطح ظرفیت مدارس تکمیل شده بود چونکه خصوصاً در فراخوان دوم این مدارک دیر به بچه ها رسید.
وی با اعلان اینکه حتی ممکنست روند ثبت نامی دانش آموزان افغان در دو مدرسه کنار هم و نزدیک به هم متفاوت باشد، اضافه کرد: برخی مدارس باتوجه به فضای آموزشی و ظرفیت خود برای ثبت نام دانش آموزان افغانستانی سلیقه ای برخورد می کنند. برخی مدارس اولویتی برای ثبت نام این کودکان ندارند و مدیران مدارس گاها دلیلهای منطقی هم دارند. این مدیران خصوصاً برای ثبت نام مقطع اول ابتدایی به تکمیل ظرفیت مدرسه اشاره می کنند. مهاجران ما بیشتر در مناطق ۱۲ تا ۱۷ تهران هستند و تراکم جمعیت هم در همین مناطق است. در چنین شرایطی می گردیم و در مناطق دیگر مدرسه ای برای تحصیل این بچه ها پیدا می نماییم.
کلهر در بخش دیگر سخنان خود درباره شهریه دریافتی مدارس از دانش آموزان افغانستانی، افزود: در بعضی جاها این شهریه ها با هم مساوی اما در بعضی جاها هم شهریه های بیشتری از بچه ها گرفته می شود. در این راستا ما در خانه کودک تلاش می نماییم وارد گفتگو با مدارس شویم تا این شهریه را بوسیله حامیان مالی پرداخت نماییم و در حد توان از این بچه ها حمایت نماییم و با ارتباطاتی که با مدارس می گیریم این مسائل را تسهیل می نماییم.
ایشان سپس به بیان مشکلاتی که پاندمی کووید ۱۹ برای آموزش دانش آموزان افغانستانی به وجود آورده است، پرداخت و اظهار داشت: در وضعیت پاندمی کووید ۱۹ که آموزش مجازی بود و اغلب اوقات بچه ها می بایست صوت برای دبیران خود ارسال می کردند، گوشیهای دانش آموزان افغانستانی خیلی پر قدرت و باکیفیت نبود و این حجم از مطالب را ساپورت (حمایت) نمی کرد. از طرف دیگر اگر خانواده ای یک گوشی داشته باشد گاها در ساعت آموزش کسی که گوشی برای او بود در کنار دانش آموز حاضر نبود و این مسائل منجر به افت تحصیلی این دانش آموزان شد. از طرف دیگر آموزش مجازی توسط خانواده ها جدی گرفته نمی شد و خانواده ها باید به این باور برسند که آموزش می تواند مجازی هم جلو برود.
بگفته این مددکار اجتماعی در وضعیت کرونا گاها اولویت تحصیل فرزندان در خانواده های افغانستانی با دختران بود چونکه پسران کار می کنند و خانواده ها ترجیح می دانند دخترانشان درس بخوانند و پسران کار کنند.
کلهر در ادامه با اشاره به افزایش مهاجرت اخیر افغانستانی ها به ایران، به ارائه پیشنهاداتی برای رفع مشکلات موجود در تحصیل افغانستانی ها در ایران پرداخت و اظهار داشت: سالهای قبل برای آموزش بچه های افغانستانی مدارس خودگردانی داشتیم که توسط نخبگان افغانستانی اداره می شد. می توان باردیگر این مدارس را اجرا کرد. از طرف دیگر ناهماهنگی هایی بین سازمان های متولی این امر یعنی آموزش و پرورش، وزارت کشور و اداره اتباع وجود دارد. اگر فراخوانی برای ارائه مدارک می دهیم باید فکر ظرفیت مدارس را بکنیم تا سرخوردگی پیش نیاید. خانواده ها روند را طی و برگه های حمایت تحصیلی را گرفته اند اما وارد چرخه آموزشی نشده اند. باید این هماهنگی بین سازمان های متولی ایجاد شود. در این راه می توان از تجربه سایر کشورها هم استفاده نمود. سایر کشورها اردوگاه هایی مجهز به امکانات آموزشی، پزشکی و... برای اسکان مهاجران ایجاد می کنند و ما می توانیم از این تجربه استفاده نمائیم.



1400/07/06
11:13:19
0.0 / 5
154
تگهای خبر: آموزشی , پزشك , خانواده , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان