در گفت و گو با خاتون یار تشریح شد

نحوه رسیدگی به امور بیمه شدگان تامین اجتماعی

نحوه رسیدگی به امور بیمه شدگان تامین اجتماعی

خاتون یار: مدیركل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به دنبال آغاز اعمال محدودیت های جدید كرونائی، جزئیات كاملی از تمهیدات اتخاذ شده پیرامون رسیدگی به امور بیمه ای بیمه شدگان و كارفرمایان در آذرماه را اعلام نمود.


مهدی شکوری در گفتگو با ایسنا، در اینباره اظهار نمود: در ابتدای انتشار کرونا از اسفند تا اردیبهشت ماه، سازمان تامین اجتماعی تمهیداتی را به منظور پیشگیری از گسترش کرونا وضع کرد که شامل تعدادی خدمات متنوع در بخش بیمه ای همچون تمدید دفترچه های خدمات درمانی و توقف جلسات پرتجمع بود.
وی اضافه کرد: بتازگی با گسترده تر شدن دامنه شیوع بیماری و در جهت تصمیمات ستاد ملی کرونا و اینکه استان ها در سه وضعیت قرمز، نارنجی و زرد قرار داده شده و بیشتر استان ها گرفتار این بحران هستند؛ نظر مدیرعامل سازمان بر این بود که تمهیدات کرونایی در این برهه نیز تکرار و به شکلی تمدید شود.

تمهیدات کرونایی تا اختتام آذر برقرار است
مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بر این اساس جلسات و کمیسیون های پرتجمع که می توانند در انتقال بیماری موثر باشند، شناسایی شدند که در بخشنامه ابلاغ گردیده در روز چهارشنبه، ۲۸ آبان ماه قید شده اند. تاریخ اجرای این تصمیمات مقابله ای بازه یک ماهه آذر خواهد بود و تمهیدات کرونایی تا اختتام آذرماه برقرار است.

تعویق برگزاری جلسات هیئت های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات
شکوری به روند برگزاری جلسات هیئت های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات در این زمان اشاره نمود و اظهار داشت: آن دسته از کارفرمایانی که قرار بود در موعدهای مقرر رجوع کنند و پیگیر اعتراض حق بیمه شان بشوند، اطلاع رسانی و هماهنگی لازم از راه پیامک و یا تماس تلفنی صورت پذیرفته و در جریان قرار گرفته اند که جلسه شان به زمان دیگری موکول شده است. روز گذشته هم بررسی کردیم و حتی یک کارفرما رجوع غیرضرور به شعب نداشته است.
وی تصریح کرد: توقف این جلسات با عنایت به شرایط ویژه ای که حاکم است عموما خللی در امور کارفرما ایجاد نمی کند؛ چه بسا به دلیل تاخیرهایی که برخی کارفرمایان در تسویه حساب دارند؛ این وقفه به وجود آمده به نفع کارفرما است و این تمهیدات بیشتر به نفع کارفرما است تا مانع از کارشان بشود.

توقف برگزاری کمیسیون های پزشکی و شورای پزشکی
مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی همینطور ضمن اشاره به روند حضور در کمیسیون های پزشکی و شورای پزشکی اظهار داشت: افرادی را داریم که درگیر بیماری های منجر به از کارافتادگی و یا استراحت های طولانی مدت پزشکی می شوند و استراحت بالای دوماه باید توسط شورای پزشکی تایید گردد. این افراد به دلیل بیماری مدتی بستری بوده اند و یا استراحت در منزل داشته اند و شرایط جسمانی شان طوری نیست که بخواهیم باردیگر آنها را که رو به بهبودی می روند مجدد به سمت مراکز درمانی بفرستیم.
وی افزود: این رفت و آمدها چه بسا موجب انتقال بیماری بین افراد مختلف بشود. ازاین رو تصمیم بجایی اتخاذ شد در خصوص اینکه برگزاری جلسات را با عنایت به وضعیت این افراد متوقف نماییم که اتفاق خوبی است و این توقف، تاخیر و مشکلی در ارائه خدمات به بیمه شدگان به دنبال نخواهد شد.


انعقاد قرارداد بیمه های اختیاری موکول به انجام معاینات پزشکی نیست
شکوری همینطور به وضعیت بیمه شدگانی که می خواهند به صورت اختیاری تحت پوشش قرار بگیرند اشاره و اظهار نمود: وقتی افراد برای دریافت بیمه هایی چون کارگران ساختمانی، رانندگان تاکسی و یا مشاغل آزاد، دانشجویی، زنان خانه دار و در کل بیمه های اختیاری با ماهیت غیراجباری تقاضا می دهند برای انجام معاینات پزشکی به مراکز درمانی معرفی می گردند تا احراز شود که از سلامت جسمانی برخوردار می باشند یا خیر.
مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی افزود: اما در این دوره، با این متقاضیان قرارداد می بندیم و تعهد می گیریم که در شرایط مناسب تری آنها را راهنمایی و به مراکز پزشکی معرفی نماییم. در واقع انعقاد قرارداد موکول به انجام معاینات پزشکی نیست. هرچند که این خدمت نیز تا ماه آینده و در چارچوب طرح ۳۰۷۰ کاملا غیرحضوری خواهد شد.

شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری
وی درباره استراحت های پزشکی و بیمه شدگانی که قصد دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری دارند نیز اظهار داشت: خیلی از بیمه شدگان بیماری داشتند و الان قصد دارند غرامت دستمزد ایام بیماری بگیرند که این مورد هم نیازی به رجوع حضوری ندارد و می توانند از راه سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی اقدام و مدارک خودرا بارگذاری کنند.
شکوری افزود: برای آنهایی که غرامت می گیرند قبلا تسهیلاتی درنظر گرفته بودیم در خصوص اینکه بدون فرآیند و انجام هرگونه تشریفاتی مدارکشان را بپذیرند. حتی گفتیم که اگر احتیاج به تمدید دفترچه درمان دارند، چون کارفرما برایشان فهرست ارسال نمی کند باید از ما غرامت دستمزد بیماری بگیرند؛ ما غرامت ایام بیماری را به آنها می پردازیم که اعتبار دفترچه به خودی خود تمدید شود و بتوانند از خدمات درمانی بهره مند شوند.
وی افزود: تا ۸۰ درصد غرامت ایام بیماری را به صورت علی الحساب می پردازیم و پس از استراحت های پزشکی که فعلا منع کردیم جایی نروند، بعدا سرفرصت که شرایط عادی شد با تایید مدارک از طرف مراجع پزشکی، ۲۰ درصد مابقی پرداخت خواهد شد.

توقف یک ماهه بازرسی های ادواری
مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه معمولا بازرسی های ادواری از کارگاه های مشمول تامین اجتماعی انجام می شود اظهار داشت: همینطور بازرسی هایی که به منظور احراز اشتغال بیمه قالیبافان، کارگران ساختمانی، بیمه بیکاری و... انجام می شد نیز در این یک ماهه آذر متوقف شده است. علاوه بر این جلساتی که در داخل سازمان برگزار می گردد شامل کمیته های ادعای سابقه هم فعلا در این مقطع متوقف خواهد شد.


درخواست از مردم برای عدم رفتن به شعب

این روزها را فرصت انجام کارهای معوقه بیمه ای ندانید
مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در بخش پایانی سخنان خود سفارش هایی به بیمه شدگان و جامعه تحت پوشش داشت و اظهار نمود: با عنایت به روند شیوع بیماری، فعالیتهایی که ضرورت حضور افراد را می طلبید به صورت موقت تعلیق شده است؛ تصمیمات ستاد ملی کرونا به جهت صیانت از سلامت بیمه شدگان اتخاذ شده است تا آمد و شدهای آنها در سطح شهر زمینه ساز بروز و شیوع بیماری و انتقال آن نباشد.
وی افزود: از مردم خواهش می نماییم درنظر داشته باشند که این بازه زمانی یک ماهه، باید تا حدامکان درخانه بمانند و تردد کمتری داشته باشند. آنها نباید این زمان را بعنوان فرصت انجام کارهای معوقه بیمه ای شان در نظر گیرند و این ذهنیت را نداشته باشند که در این فرصت در شعب، پیگیر سوابق و بازنشستگی و... بشوند. بلکه می توانند این کار را در آینده و یا به صورت غیرحضوری پیگیری کنند.
شکوری اضافه کرد: این محدودیت ها، نباید زمینه ای برای حضور در شعب باشد برای اینکه ارائه خدمت مستلزم حضور حداکثری کادر اجرائی و اداری نیز هست ولی به دلیل تصمیمات در ارتباط با کاهش حضور کارمندان، با کسری کادر اجرائی در شعب روبه رو هستیم و رجوع مکرر و پرترافیک می تواند خدمات دهی را با مشکل مواجه کند و زمینه ساز شیوع بیماری بشود. از مردم درخواست می نماییم همراهی کنند که با کمک همدیگر این مسیر را طی نماییم و به سلامت از آن عبور نماییم.




منبع:

1399/09/03
23:03:37
5.0 / 5
867
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان