نسخه درمانی صدمه های رباط پا را بدانید

نسخه درمانی صدمه های رباط پا را بدانید

به گزارش خاتون یار یك متخصص ارتوپد درمورد صدمه های رباط پا در زانو و مچ پا و نحوه درمان و مراقبت نكات لازم را ارائه كرد.


دكتر محمد فكور روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه كشیدگی رباط شامل سه نوع خفیف، متوسط و شدید می باشد بیان كرد: در مورد مچ پا درمان كشیدگی درجه شدید كه پارگی رباط را شامل می گردد جراحی و یا بی حركتی طولانی مدت است.
وی اضافه كرد: در مورد كشیدگی خفیف و متوسط در زمان پیچش پا، فرد قادر به راه رفتن با كمی درد و یا لنگ زدن است اما احساس ناپایداری نمی كند و تورم و خون مردگی تولید می گردد كه در افراد مسن شدید تر است.
فكور افزود: برای بهبود كشیدگی خفیف استفاده از بانداژ، كیسه یخ، گذاشتن بالش در زیر پا، استراحت كافی و مصرف داروهای ضد التهاب یا مسكن سفارش می گردد.
این متخصص ارتوپد بیان كرد: در موارد متوسط بهتر است از مچ بند، آتل پیش ساخته یا گچی استفاده نماید و نیاز به بی حركتی نسبی دارد و دردها در طول سه تا پنج روز كاسته می شود.
وی اظهار داشت: افراد صدمه دیده باید انگشتان پای خویش را مرتب تكان دهند كه برای پیشگیری از لخته شدن خون در پا بخصوص در افراد چاق، با سن بالا، دارای بیماری های قلبی و عروقی، واریس پیشرفته و با سابقه لخته خون در ساق پا و یا آبستن صدق می كند.
فكور افزود: افراد با خطرپذیری شدید با بی حركتی طولانی مدت باید داروی ضد انعقادی هم مصرف كنند.
این متخصص ارتوپد بیان كرد: در مورد كشیدگی رباط زانو هم فرد صدمه دیده در مرحله حاد باید بی حركت باشد و با آتل بستن پا را از قلب بالاتر بگذارد و كیسه یخ و داروی مسكن استفاده نماید.
وی با اشاره به اینكه اگر پارگی ها كوچك و زانو پایدار باشد شانس بهبود و جوش خوردن وجود دارد اضافه كرد: برای رباط های صلیبی قدامی، خلفی و طرفی خارجی با بی حركتی، احتمال جوش خوردن كمتر است و بیشتر در مورد رباط داخلی صدق می كند.
فكور اظهار داشت: در افراد صدمه دیده با فعالیت زیاد مانند ورزشكاران، پارگی شدید باید تعیین تكلیف و ترمیم شود اما افراد صدمه دیده كه سطح فعالیت كمتری دارند و یا مسن هستند می توانند با درمان غیر جراحی شامل استراحت، یخ درمانی، بانداژ یا آتل مشكل را حل كنند و با فعالیت تمرینی و تقویت عضلات بخصوص عضله چهار سران برای فعالیت متوسط و معمولی مشكلی ندارند.
این متخصص ارتوپد اضافه كرد: عضله ساق پا بیشتر از سه هفته نباید در بی حركتی مطلق باقی بماند چون امكان دارد بخشی از قدرت برای همیشه از بین برود و با بازتوانی هم بهبود نیابد.
وی افزود: شایع ترین پارگی رباط در زانو رباط صلیبی قدامی است كه به دنبال صدمات ورزشی تولید می گردد و در مردها شایع تر است اما اخیرا چون زنان هم در سطح مردان فعالیت می نمایند و به علت هورمون استروژن شلی مفصلی بیشتری دارند در نتیجه حدودا پارگی رباط در زنان رو به افزایش است.
3004/ 6037


1397/09/19
14:41:16
5.0 / 5
4393
تگهای خبر: بیمار , بیماری , دارو , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان