تب جدید در مدارس غیرانتفاعی اردوهای خارجی و كارشناسان خارجی در مدرسه

تب جدید در مدارس غیرانتفاعی اردوهای خارجی و كارشناسان خارجی در مدرسه

خاتون یار تب جدید در مدارس غیرانتفاعی؛ اردوهای خارجی و كارشناسان خارجی در مدرسه


سیدمحمد بطحایی در گردهمایی آموزشی ناظران میدانی مدارس غیردولتی، اظهار نمود: بعضی می گویند آموزش و پرورش به علت ماهیت حاكمیتی در هیچ سطحی نباید به سمت بخش خصوصی برود و با این رویكرد در بخشی از ادوار آموزش و پرورش اداره شده و روند مشاركت های مردمی كاهش پیدا كرده است. وی اضافه كرد: در مقطع دیگری از زمان مسئولان آموزش و پرورش معتقد بودند مشاركت بخش غیردولتی برای ارتقای كیفیت آموزش و پرورش واجب است البته با خطوط قرمزی كه در بحث حاكمیت در آموزش و پرورش وجود دارد. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: پس از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی روش های مختلفی را آزمایش كرده ایم و امروز دیگر نباید با آزمون و خطا برنامه ریزی نماییم. آموزش و پرورش بدون مشاركت مردم به موفقیت نمی رسد و باید مراقب باشیم مشاركت بخش غیردولتی در سطوح غیرحاكمیتی توسعه یابد و به بخش های حاكمیتی وارد نشوند. بطحایی بیان كرد: در فضای افراط و تفریط همكاران ما در مدارس غیردولتی اذیت های بسیاری را تحمل كردند. مدارس غیردولتی فرزند ناخوانده بخش دولتی نیستند و همه ما یك خانواده هستیم كه وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان كشور را بر عهده داریم و نگاه جداسازی بخش غیردولتی از دولتی نگاه تخریب كننده است. وی اظهار داشت: نظارت بر مدارس غیردولتی كه به صورت جدی دنبال می گردد در بخش دولتی هم در حال تقویت است و نظام نظارت باید بعنوان ركنی از مدیریت در نظام آموزش و پرورش تقویت شود. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نظارت صرفا یك بازدید تصادفی نیست و بعنوان ناظر باید بدانیم چه چیزی را می خواهیم نظارت نماییم و آثار این نظارت بر سایر مولفه های مدیریت چگونه خواهد بود و اگر به این مسائل توجه نشود نظارت به بازدید كاملا تصادفی منجر می گردد كه تجربه آن را زیاد داریم یعنی ناظران به صورت تصادفی وارد مدرسه می شوند و هر آنچه را كه می بینند بررسی می كنند و این نظارت خاصیتی ندارد و زمانی مؤثر خواهد بود كه در قالب نظام نظارت صورت بگیرد. بطحایی اظهار نمود: معمولاً در نظارت تحلیل عوامل نمی نماییم و ناظر نباید توان خویش را صرف یافتن علل بروز انحراف كند و معمولا ناظر پیشنهادهای اصلاحی نمی دهد او معمولا فقط انحراف و انطباق را با روش هایی كه در نظام نامه نظارت آمده است گزارش می كند. وی ادامه داد: در آموزش و پرورش دریایی از مسائل و موضوعات قابل نظارت داریم و وظیفه اصلی نظارت با مدیر مدرسه است. مدیر وظیفه نظارت بر عملكرد مدرسه را بر عهده دارد و آن چه كه می تواند اطمینان كامل را تولید كند كه برنامه ها در مدرسه مطابق آنچه كه باید باشد انجام می گردد توسط مدیران مدارس باید پیگیری شود و شایستگی مدیران در این عرصه اثرگذار است برهمین اساس تمركز ما بر ارتقای شایستگی های مدیرارن مدارس است. وزیر آموزش و پرورش بیان كرد: سرمایه اجتماعی پرارزش ما یعنی مدارس غیردولتی در معرض خطر است و باید از آن صیانت نماییم كه این مسئله در گروه گزارش های مستمری است كه باید به جامعه عرضه دهیم و در این باره نظارت مسئول است البته نباید نگران باشیم و باید با صراحت بگوییم این تعداد مدرسه در بحث شهریه تخلف داشتند و نظارت ما اینگونه بوده است و در حوزه نیروی انسانی هم به جامعه گزارش دهیم تا اطمینان پیدا كنند اگر خطایی رخ دهد سیستم بلافاصله خطا را شناخته و متناسب با آن برخورد كرده است. بطحایی ادامه داد: در بعضی موارد در مدارس غیردولتی برخی رفتارها سبب می گردد سرمایه اجتماعی عظیمی كه با خون دل خوردن به دست آورده ایم در معرض خطر قرار گیرد. در سال های گذشته كه تناوب آن هم رو به افرایش است مدارس به دلایل مختلف اردوهای علمی خارج از كشور برگزار می كنند و این اتفاق سبب تولید حاشیه برای مدارس می شود، در صورتی كه دانش آموزان با سرمایه های پرارزش داخل كشور بیگانه هستند ضرورتی ندارد مدرسه اردوی خارج از كشور برگزار كند یا در بعضی مدارس فردی را از خارج كشور دعوت می كنند كه در حوزه تعلیم و تربیت صحبت كند و مورد خاصی را كه خودم دنبال كردم واقعا این فرد هیچ حرف جدیدی نداشت و این مسائل حساسیت منتقدان را بالا می برد، در داخل كشور متخصصان تعلیم و تربیت مطرحی داریم چگونه است كه چهره های غیر مطرح را از سایر كشورها می آورند و این مسائل بیشتر جنبه های گیشه ای مدنظر موسس مدرسه غیردولتی است. وی تصریح كرد: مدیر كاركشته اجازه نمی داد یك معلم حتی اگر بهترین معلم باشد بدون گزینش به كار گرفته شود چون می داند به كارگیری نیروی انسانی در مدرسه بسیار حساس است و نباید اجازه بدهیم هر فردی حتی اگر استاد كار خود باشد وارد مدارس شود و در همین ایام گزارش هایی به ما می رسد كه آموزش ها برای اولیای دانش آموزان با ضابطه های ابلاغی همسو نیست و اجازه نداریم هر فرد و هر سازمانی را وارد محیط مدراس نماییم چون این محیط خصوصیت های خاص خویش را دارد و ممكن است هر فردی حتی اگر شاخص ترین استاد در رشته خود باشد حساسیت های موجود در مدارس را نداند. ۴۲۴۲

1397/03/29
14:58:46
5.0 / 5
4374
تگهای خبر: دولت , فرزند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان