نقش داروهای دیابت در جلوگیری از پیشرفت زوال عقل

نقش داروهای دیابت در جلوگیری از پیشرفت زوال عقل

خاتون یار: تهران – نتایج مطالعات محققان دانشكده پزشكی آیكان نیویورك نشان داده است در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر كه داروهای دیابت مصرف می كنند، نشانه های كمتری از پیشرفت زوال عقل دیده می گردد.


به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این مطالعه نشان داده است در مغز بیماران مبتلا به آلزایمری كه داروهای دیابت مصرف می كنند، رگ های خونی غیر طبیعی كمتر دیده می گردد و ژن های غیر طبیعی فعالیت كمتری دارند و این دو عامل سبب می گردد علایم زوال عقل در مغز آنان كمتر دیده شود.
این مطالعه ارتباط بین قلب و عروق و سلامت مغز را نشان داده است و به پزشكان گوشزد می كند كه باید عوامل خطر بیماری های عروقی به صورت مداوم در بیماران مبتلا به زوال عقل تحت نظر باشد.
محققان همینطور در این مطالعه به روشی دست پیدا كردند كه جداكردن مویرگ ها از بافت مغز را امكان پذیر می كند. این مطالعه نشان داده است داروهای دیابت بر مغز بیماران مبتلا به آلزایمر نقش محافظتی دارد.
بسیاری از درمان های رایج آلزایمر پلاك آمیلویید را هدف قرار می دهند؛ ولی این مطالعه، بر تاثیر داروهای رایج درمان دیابت مانند انسولین و متفورمین بر بیماری آلزایمر پرداخته است. نقش كنترل گلوكز خون بر سلامت مغز از مدت ها پیش تایید شده است و نتایج این مطالعه در پیشرفت درمان های موثر برای زوال عقل بسیار موثر است.
به رغم پیشرفت علم در زمینه پیشگیری و درمان زوال عقل، آمار مركز بین المللی آلزایمر نشان داده است كه هم اكنون 47 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال 2050 میلادی، به 131.5 میلیون نفر بخصوص در كشورهای در حال توسعه می رسد.
بیماری پیشرونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است كه سبب اختلال در حافظه، تفكر و رفتار فرد می گردد. این بیماری از دیدگاه علمی بر اثر كاهش ماده شیمیایی سروتونین در مغز بروز می كند و بدین سان انتقال پیام های عصبی مختل می گردد. دلیل این بیماری همیشه كهولت سن نیست و عوامل ژنتیكی، سكته مغزی و شوك عاطفی هم می توانند منجر به این بیماری شوند.
نتایج این مطالعه در نشریه PLOS One انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1440


1397/08/14
12:59:26
5.0 / 5
4917
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , حافظه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان