شیر مادر سلاحی قدرتمند در مقابل باكتری های مقاوم به دارو

شیر مادر سلاحی قدرتمند در مقابل باكتری های مقاوم به دارو

خاتون یار: تهران – مطالعات جدید میكربیولوژیست های دانشگاه فنلاند نشان داده است شیر مادر ماده ای موثر برای كاهش باكتری های مقاوم به دارو در نوزاد است.


به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیكال ساینس، افزایش و تكامل باكتری های مقاوم به دارو بزرگترین معضل بهداشتی حال حاضر است. تاثیر این باكتری ها در نوزادان، به علت ضعف سیستم ایمنی بسیار نگران كننده است و بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیشتر از 200 هزار نوزاد بر اثر عفونت هایی كه به درمان پاسخ نداده اند از بین می روند.
مطالعات دیگری نشان داده است حدود 40 درصد از عفونت هایی كه در نوزادان رخ می دهد، در مقابل دارو مقاوم هستند. باكتری های مقاوم به دارو از هر راهی، از پوست گرفته تا مواد غذایی می توانند به بدن راه یابند.
به دلیل اهمیت این موضوع، در سراسر جهان تحقیقات گسترده ای در مورد باكتری های مقاوم به دارو و تاثیر مواد غذایی و محیطی بر این مورد در حال انجام می باشد.
محققان فنلاندی مطالعات تازه ای را در این مورد شروع كردند. در این مطالعه شیر مادر و مدفوع نوزاد 16 مادر و فرزند مورد بررسی قرار گرفت. محققان با رمزگشایی DNA و ژن های باكتریایی در بزرگترین آزمایشگاه توالی یابی DNA دریافتند گرچه ژن های مقاوم در برابر دارو از شیر مادر به نوزاد منتقل می شوند، ولی قند موجود در شیر مادر، به رشد و افزایش باكتری های مفید روده نوزاد كمك می نماید و تغذیه با شیر مادر حداقل به مدت شش ماه، جمعیت باكتری های مقاوم به دارو را در بدن نوزاد به میزان قابل توجهی كم می كنند.
بر اساس گزارشی از دولت انگلیس، با تكامل و افزایش باكتری های مقاوم به دارو و در صورت عدم اتخاذ راهكاری موثر، این باكتری ها تا سال 2050 میلادی، سالانه 10 میلیون نفر را در سراسر دنیا از بین می برند.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1440


1397/07/26
17:01:42
5.0 / 5
4787
تگهای خبر: پوست , تحقیقات , دارو , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان