برندگان نوبل پزشكی 2018 عرضه شدند

برندگان نوبل پزشكی 2018 عرضه شدند

خاتون یار: تهران– فصل جدید جوایز نوبل امروز (دوشنبه) با معرفی برنده جایزه پزشكی آغاز شد، جایزه نوبل پزشكی سال 2018 میلادی به «جیمز پی آلیسون» از آمریكا و «تاسوكو هونجو» از ژاپن به علت كشف روش درمان سرطان با استفاده از مسدود كردن تنظیم منفی ایمنی تعلق گرفت.


به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از بنیاد نوبل، از سال 1901 میلادی تاكنون، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشكی به 214 نفر تعلق گرفته است.
جایزه نوبل پزشكی سال قبل به خاطر دستاوردهای تحقیق درباره عملكرد و كنترل 'ساعت درونی' به سه پژوهشگر آمریكایی اختصاص یافت. یافته های تحقیقات جفری هال، مایكل رُسباش و مایكل یانگ نشان داد كه گیاهان، حیوانات و انسان ها با تنظیم ریتم بیولوژیكی خود، با گردش های (شبانه روزی) زمین هماهنگ می شوند.
آلفرد نوبل شیمیدان سوئدی كه جایزه نوبل را بنیان نهاده است، به تحقیقات پزشكی علاقه جدی داشت. او با استفاده از انیستیتوی كارولینسكا با یك پزشك سوئدی به نام یانس سوهانسن آشنا شد و در سال 1890 با وی قراردادی را منعقد كرد كه بر مبنای آن یوهانسن مدت كوتاهی در لابراتوار نوبل واقع در منطقه سوران فرانسه مشغول به كار شد. حوزه علوم پزشكی یا فیزیولوژی، سومین حوزه مورد علاقه نوبل بود كه در وصیت نامه او جایزه ای برای آن تعیین شده است.
لازم به یادآوری است كه نامزدهای دریافت جایزه نوبل علوم پزشكی یا فیزیولوژی بر مبنای سازوكاری مشخص، توسط بنیاد نوبل واقع در انیستیتوی كارولینسكا انتخاب می شوند و هیچ شخصی نمی تواند خارج از چارچوب مشخص شده‏، خویش را بعنوان نامزد دریافت این جایزه معرفی نماید.
جایزه نوبل از سال 1901 میلادی به پاسداشت دستاوردهای فوق العاده محققان از سراسر جهان، در پنج زمینه فیزیك‏، شیمی، علوم‏ پزشكی‏ یا فیزیولوژی، ادبیات و برقراری صلح، اهدا شده است.

دانستنی هایی درباره جایزه نوبل پزشكی
-بین سال های 1901 تا 2017 میلادی، 108 جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشكی اهدا شده است.
-تابحال 12 زن موفق به دریافت جایزه نوبل در حوزه پزشكی شده اند.
-دانشمند كانادایی فردریك جی بنتیگ Frederick G. Banting، در سال 1923 در سن 32 سالگی به علت كشف انسولین موفق به دریافت جایزه نوبل شد و توانست لقب جوانترین برنده جایزه نوبل در حوزه پزشكی را به خود اختصاص دهد.
-مسن ترین برنده جایزه نوبل پزشكی ریتون روس Peyton Rous نام دارد كه در سال 1966 و در سن 87 سالگی به علت كشف ویروس های ایجادكننده تومور موفق به دریافت نوبل شد.
-متوسط سن برندگان نوبل فیزیولوژی و پزشكی 58 سال است.
-39 جایزه نوبل پزشكی به یك برنده اهدا شده است. 32جایزه به دو نفر تعلق گرفته است و 37 جایزه بین سه نفر مشترك است.
***
نوبل 21 اكتبر سال 1833 در شهر استكهلم به دنیا آمد. خانواده او از نوادگان اولاف رودبك، یك‏ نابغه مشهور سوئدی بودند كه قرن هفدهم، در اروپای شمالی، می زیستند. نوبل در 17 سالگی به پنج زبان زنده دنیا كاملا مسلط بود و اشعار و داستان هایی از وی به جای مانده است. او همینطور به موضوعات اجتماعی و صلح علاقمند بود و دیدگاه های رادیكال داشت.
بنیاد نوبل در سال 1985 میلادی به دنبال تنظیم وصیت نامه آلفرد نوبل، شكل گرفت. نوبل بخش عمده ثروتش را برای جایزه ای درنظر گرفت كه با نام خود او به برجسته ترین تلاش ها در پنج زمینه مذكور اهدا می گردد.

**نوبل 2018
براساس برنامه اعلام شده از جانب سایت نوبل پرایز، بعد از اعلام اسامی برندگان نوبل پزشكی، فردا سه شنبه برنده نوبل فیزیك، روز چهارشنبه نوبل شیمی، روز جمعه نوبل صلح، و روز دوشنبه نوبل اقتصاد اعلام می گردد. امسال برنده ای برای نوبل ادبیات معرفی نمی گردد.
علمی (6) ** 9259**1440


1397/07/09
20:02:36
5.0 / 5
4466
تگهای خبر: پزشك , تحقیقات , درمان , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان