فیبر مانع از پیری مغز می گردد

فیبر مانع از پیری مغز می گردد

خاتون یار: تهران – مطالعات محققان دانشگاه ایلینویز آمریكا نشان داده است مواد غذایی حاوی فیبر خاصیت ضد التهابی دارند و مانع از كاهش عملكرد شناختی و حركتی ناشی از پیری می شوند.


به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیكال ساینس، با افزایش سن پستانداران، سلول های ایمنی مغز كه میكروگلیا (microglia) نام دارند، ملتهب می شوند. با این فرآیند، موادی تولید می گردد كه عملكرد شناختی و حركتی را كم می كنند. بنابراین است كه با افزایش سن حافظه و عملكرد مغز كاسته می شود.
مطالعات محققان دانشگاه ایلینویز نشان داده است مواد غذایی حاوی فیبر در جلوگیری از این فرآیند نقش دارند. در این مطالعه آمده است استفاده روزانه از مواد غذایی حاوی فیبر، سبب رشد باكتری های مفید در روده می شوند. این باكتری ها با هضم فیبر، زنجیره كوتاه اسیدهای چرب (SCFA) شامل بوتیرات (butyrate) را بعنوان یك محصول جانبی تولید می كنند. مطالعات نشان داده است بوتیرات خاصیت ضد التهابی روی میكروگلیا دارد و منجر به بهبود حافظه در مدلهای حیوانی شده است. از طرفی سلول های میكروگلیای ملتهب یك ماده شیمیایی مضر به نام interleukin-1β تولید می كنند كه با آلزایمر مرتبط می باشد.
همچنین مطالعات قبلی نشان داد بدن حاوی پروتئینی به نام نیاسین (Niacin receptor 1) است كه توسط ژنی به نام NIACR1 احاطه می گردد.بیشتر بیماری های همچون آسم، به علت وجود التهاب در بدن روی می دهند، نیاسین یا ویتامین B3 سبب كاهش التهاب می گردد.
یكی از مهمترین دلایل بروز سرطان روده هم كمبود پروتئین نیاسین در بدن است. رژیم غذایی حاوی فیبر، سبب فعال شدن نیاسین و افزایش اثرات ضدالتهابی آن می گردد.
مواد غذایی حاوی فیبر عبارتند از ذرت، انواع لوبیا، نخود فرنگی، گندم و محصولاتش، عدس، گلابی، سیب، بادام، تمشك، گل كلم، آووكادو، آلوی سیاه، انبه، انواع توت، كدوتنبل
كاهش كلسترول، كاهش تری گلیسیرید، كاهش مشكلات گوارشی، بهبود صدمه های كبدی، كاهش تصلب شرایین، كاهش التهاب عروق، كاهش آرتروز، كاهش احتمال بروز دیابت نوع 1 و كاهش آب مروارید بعضی از خواص فیبر می باشد.
نتایج این تحقیقات در نشریه Frontiers in Immunology انتشار یافته است.
علمی (6) ** 9259**1440


1397/06/25
14:25:04
5.0 / 5
5123
تگهای خبر: بیمار , بیماری , تحقیقات , حافظه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان