تولید سلول های بنیادی پرتوان از پوست

تولید سلول های بنیادی پرتوان از پوست

خاتون یار: تهران - یك گروه بین المللی از محققان توانستند برای نخستین بار در جهان سلول های پوست را با استفاده از فعال كردن ژن های خود سلول، به سلول های بنیادی پرتوان تبدیل كنند.


به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، بدن ما متشكل از مجموعه ای از سلول ها است كه هر یك وظایفی را برعهده دارند. در سال 2012 میلادی محققان دریافتند كه می توان سلول های بالغ پوست را به شكلی از سلول های بنیادی جنینی موسوم به سلول های پرتوان القایی تبدیل كنند.
این فرآیند تحت عنوان برنامه ریزی شناخته شد. تا كنون فرآیند برنامه ریزی تنها با استفاده از انتقال مصنوعی ژن های موردنیاز كه با عنوان عامل «یاماناكا» شناخته می شوند، به سلول های پوست امكان پذیر بوده است.
اما اكنون محققان توانستند با فعال كردن ژن های موجود درون سلول های بالغ پوست، آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان تبدیل نموده و فرآیند برنامه ریزی را اجرا كنند.
محققان برای این منظور از یك فناوری ویرایش ژن موسوم به CRISPRa استفاده كردند كه می تواند ژن ها را فعال كند. كلید موفقیت این تكنیك، فعال سازی یكی از عناصر ژنتیكی مهم می باشد كه قبل از این مشخص شده مراحل اولیه رشد جنین انسان را بعد از حاملگی كنترل می كند. با استفاده از این شیوه سلول های بنیادی پرتوانی مشابه سلول های بنیادی جنینی تولید می گردد.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1440


1397/04/17
13:41:37
5.0 / 5
5019
تگهای خبر: پوست , علمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان