سلامت مغز با چند راهكار ساده

سلامت مغز با چند راهكار ساده

خاتون یار: تهران – سلامت مغز یكی از چالش های جامعه بهداشت عمومی است. علاوه بر عوامل ژنتیكی، برخورداری از مغز سالم و قدرت تفكر تا آخر عمر، به ترك عادت های غلط مرتبط می باشد.


به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا، برخی افراد با وجود سن بالا، از قدرت حافظه و تمركز بالایی برخوردار می باشند و بعضی دیگر به محض ورود به دهه ششم زندگی، به مرور با مشكلات حافظه مواجه می شوند.
علاوه بر مسایل ژنتیكی، برخورداری از مغز سالم و قدرت تفكر تا آخر عمر، به ترك عادت های غلط مرتبط می باشد. كنترل ژن بر عهده ما نیست؛ ولی می توان با چند راهكار ساده، سلامت مغز را كنترل كرد. عادت های مخرب مغز عبارتند از:
-رژیم غذایی پرچرب و پركالری
مطالعات نشان داده است رژیم غذایی حاوی چربی، شكر و غذاهای فرآوری شده، به مرور زمان مغز را فرسوده می كنند. مصرف شكر به اندازه ای در كاهش حافظه و قابلیت تفكر موثر است كه محققان آلزایمر را دیابت نوع 3 نامیده اند كه مستقیما با نوع تغذیه مرتبط می باشد. بهترین رژیم برای محافظت از مغز، رژیم مدیترانه ای، شامل چربی های مفید، میوه، سبزیجات، آجیل و ماهی است.
-زندگی در مجاورت بزرگراه و خیابان های شلوغ
آلودگی هوا مهمترین دلیل پیری زودرس مغز است. تحقیقات نشان داده است زندگی در مجاورت بزرگراه و خیابان های پرتردد، سبب انباشتگی آلودگی در ریه وخون می گردد و این حالت احتمال یك نوع صدمه مغزی به نام سكته مغزی خاموش را افرایش می دهد. علاوه بر این، آلودگی هوا به مرور زمان حجم مغز را می كاهد و مهمترین نشانه پیری زودرس مغز است.
-استرس مزمن
زندگی پر استرس، بزرگترین جنایت ممكن ضد مغز است. استرس سبب كوتاه شدن تلومر (انتهای رشته DNA) و پیری زودرس سلول ها و مغز می گردد. به علاوه هورمون هایی كه بر اثر استرس ترشح می شوند، به مغز صدمه وارد می كنند. توكل به خداوند یكتا، مهمترین راه مبارزه با استرس است.
- كم خوابی
كم خوابی به مرور زمان سبب كاهش حجم مغز و بروز آلزایمر می گردد. خواب مهمترین فرآیندی است كه در آن سلول های مغز بازسازی می شوند.
– نشستن طولانی مدت در طول روز
نشستن طولانی مدت و كم تحركی، مهمترین دلیل بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و مرگ زودرس است. به علاوه نشستن زیاد مناطق مغز در رابطه با حافظه را منقبض می كند و سبب كاهش عملكرد مغز می شوند.
– تنبل كردن مغز
مطالعه، بازی های فكری، یادگیری زبان جدید، به خاطر سپردن اشعار و به صورت كلی فعالیت هایی كه سبب فعال شدن مغز می شوند برای سلامت مغز ضروری می باشد.
-دخانیات و الكل
تقریبا تمام افراد از تاثیر سوء مصرف سیگار و الكل بر بدن و مغز آگاه هستند.
-رژیم غذایی ناسالم
مطالعات محققان دانشگاه ملی استرالیا نشان داده است مصرف رژیم غذایی ناسالم، حجم مغز را می كاهد. افرادی كه رژیم غذایی ناسالمی دارند و به صورت مستمر از غذاهای آماده، پرچرب و پر كالری استفاده می نمایند، هیپوكامپ كوچكتری دارند. هیپوكامپ بخشی از مغز است كه با یادگیری، حافظه و سلامت روانی مرتبط می باشد. مطالعات نشان داده است هیپوكامپ افراد میانسالی كه رژیم غذایی سالم دارند و بیشتر از سبزیجات و ماهی استفاده می نمایند، به نسبت هم سن و سالان خود بزرگتر است.
** مواد غذایی كه مغز را جوان نگه می دارند
مطالعات محققان آمریكایی نشان داده است آجیل، انواع كلم، گوجه فرنگی، ماهی و تخم مرغ، توانایی مغز را به صورت چشمگیری می افزایند و از بروز بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می كنند. درست است كه بخش عمده بهره هوشی ژنتیكی است ولی نوع تغذیه و آموزش محیطی هم به همان اندازه اهمیت دارند. محققان به والدین سفارش می كنند كه با رعایت رژیم غذایی صحیح در خانه، می توانند نقش مهمی در افزایش توانایی مغز و بهره هوشی فرزندان داشته باشند.
در ادامه به مواد غذایی اشاره شده است كه غذای مغز هستند و با مصرف آنها می توان مطمئن بود كه مغز در بهترین حالت خود قرار دارد.
1-ماهی: ماهی غذای مغز است. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی، به رشد مغز كمك می كنند. این ماده غذایی منبع بی نظیر پروتئین است و با تامین اسیدهای آمینه مورد نیاز، به مغز در برقراری ارتباط با سایر اعضای بدن كمك می نماید.
2-تخم مرغ: تخم مرغ حاوی نوعی ویتامین B به نام كولین است كه به بهبود حافظه كمك می نماید.
3-آجیل: یك منبع غنی از ویتامین E و فولات است. فولات نوعی ماده معدنی است كه برای توسعه مغز حیاتی است. مصرف ویتامین E كمك می نماید كه از بروز بیماری هایی مانند زوال عقل و آلزایمر جلوگیری شود.
4-انواع كلم: كلم بروكلی، برگ كلم و گل كلم، منبع خوبی از ویتامین K هستند كه به بهبود عملكرد شناختی كمك می كنند. همینطور كلم حاوی ماده ای به نام سولفورافان است كه سبب افزایش بهره هوشی شده و از زوال عقل جلوگیری می كند.
5-انواع توت، بخصوص بلوبری: خانواده توت ها با آنتی اكسیدان های قوی، از بروز انواع سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می كنند و در تقویت حافظه موثرند. تحقیقات نشان داده است افرادی كه بامداد ناشتا یك كاسه كوچك بلوبری مصرف می كنند، مغز فعال تر و تمركز بهتری دارند.
6-مغز آفتابگردان و كدو تنبل: این دانه ها منبع خوبی از ویتامین E، منیزیم و امگا 3 هستند و علاوه بر افزایش حافظه، مغز را در حالت آرامش و تمركز قرار می دهند.
7- گوجه فرنگی: آنتی اكسیدان قوی موجود درگوجه فرنگی لیكوپن نام دارد و از صدمه رادیكال های آزاد به مغز جلوگیری می كند و نقش مهمی در جلوگیری از آلزایمر دارد.
در ادامه این گزارش آمده است كه علاوه بر تغذیه سالم، خواب كافی، عدم استعمال دخانیات، ورزش و پیاده روی و اجتناب از استرس هم در سلامت مغز موثرند
8- سالاد
یك مطالعه جدید نشان داده است مصرف روزانه سالاد مغز را 11 سال جوان می كند. این مطالعه با بررسی حدود هزار فرد با میانگین سنی 80 سال نشان داده است مصرف روزانه سالاد نقش مهمی در حافظه و سلامت مغز دارد.
** سكوت برای مغز مفید است
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2011 كه آلودگی صوتی را «طاعون مدرن» نامید، مدارك محكمی وجود دارد كه آلودگی های صوتی محیط اثرات مضر شدیدی بر سلامت عمومی جامعه دارد. با افزایش انواع صدا در محیط های درون و خارج از خانه، افراد بیشتری به دنبال سكوت هستند و در نتیجه آن تدابیری مانند رژیم سكوت 10 دقیقه ای صبحگاهی یا برنامه سكوت 10 روزه شكل گرفته است. سكوت باعث كاهش استرس و تنش می شود، سكوت توان ذهنی را بازیابی می كند، در سكوت شبكه پیش فرض مغز فعال می گردد و سكوت امكان بازسازی سلول های مغز را فراهم می كند.
** یوگا عملكرد مغز را در بین سالی افزایش می دهد
تحقیقات پژوهشگران دانشگاه ایلینویز در آمریكا نشان داده است كه تمرین یوگا سه بار در هفته و به مدت هشت هفته، سبب افزایش عملكرد مغز در افراد میانسال و مسن می گردد. تحقیقات قبلی نشان داده است یوگا در افزایش حافظه و تمركز هم بسیار موثر است. در این مطالعه آمده است كه یوگا دارای اثر آرامبخش فوری در سیستم عصبی سمپاتیك و پاسخ بدن به استرس است و استرس و اضطراب سبب كاهش عملكرد شناختی می گردد. افرادی كه به صورت منظم یوگا تمرین می كنند، به راحتی می تواند خشم و استرس خویش را مدیریت كنند.
علمی (6) ** 9259**1440


1396/12/22
16:53:17
5.0 / 5
5308
تگهای خبر: بیمار , تحقیقات , حافظه , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان