واكسن دی ان ای امیدواری به مصونیت در برابر آنفلوآنزا

واكسن دی ان ای امیدواری به مصونیت در برابر آنفلوآنزا

خاتون یار: تهران-ایرنا- محققان دانشكده داروسازی دانشگاه واشنگتن آمریكا راهكاری را برای ساخت یك واكسن عمومی آنفلوآنزا ابداع كردند كه با استفاده از هدف گرفتن مولفه های ژنتیكی ویروس عمل می كند.


به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، بر خلاف واكسن های سنتی كه برای تولید واكنش ایمنی از تمام اشكال یك ارگانیسم بهره می گیرند، این واكسن جدید كه با استفاده از دی ان ای ساخته می شود، یك كد ژنتیكی را به درون یك سلول وارد می نماید كه از آن برای ساخت آنتی ژن بیماریی زایی استفاده می گردد كه محرك واكنش ایمنی است.
واكسن های دی ان ای بسیار ساده تر و ارزان تر از واكسن های متداول كنونی ساخته می شوند و از آنجائیكه مولفه های بنیادین یك ویروس را هدف می گیرند، مشكل جهش ژنتیكی ویروس های بیماری زا را هم به سادگی حل می كنند. در واقع یك بار تزریق این نوع واكس ها می تواند شخص را در برابر تمام انواع بیماری آنفلوآنزا كه در گذشته وجود داشته یا در آینده تولید می شوند، مصون می كند.
به گفته محققان نتایج حاصل از آزمایشات اولیه واكسن دی ان ای انفلوآنزا روی حیوانات مثبت بوده است. این واكسن حاوی كدهای دی ان ای مربوط به پروتئین های چهار نوع آنفلوآنزا و همینطور یك پروتئین مشترك در میان تمام انواع ویروس های آنفلوآنزا است. در این آزمایشات مشخص شد بدن حیوانات مورد آزمایش علاوه بر 4 نوع ویروس موردنظر در مقابل سایر انواع ویروس آنفلوآنزا هم واكنش ایمنی شدیدی را نشان داده است.
محققان امیدوارند در آینده ای نزدیك بتوانند با استفاده از این شیوه جان میلیون ها انسان را نجات دهند. گزارش كامل این تحقیقات در نشریه PLOS One انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده كاشانی** انتشار: گلشن


1396/10/09
00:47:01
5.0 / 5
4536
تگهای خبر: بیمار , دارو , علمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان