خرامید:
هوش مصنوعی یک مهارت عمومی است
به گزارش خاتون یار، یک کارشناس فضای مجازی با اشاره به این که هوش مصنوعی یک مهارت عمومی و نه ابزار ممنوع می باشد، اظهار داشت: چهارچوب تربیتی جهت استفاده از هوش مصنوعی باید مد نظر باشد.
به گزارش خاتون یار به نقل از مهر، محمد احسان خرامید، کارشناس و فعال رسانه و فضای مجازی در نشست آینده فرزندان در عصر هوش مصنوعی و آمادگی خانواده ها در مؤسسه تبیان، با اشاره به اینکه خردسالان امروز قبل از هر آموزشی یک همکار دیجیتال در کنار خود دارند، هشدار داد: هوش مصنوعی بدون هیچ چهارچوب تربیتی درحال بلعیدن حریم خانواده هاست و ما هنوز حتی به درستی نمی دانیم خوب است یا بد.
وی در ادامه با اشاره به دوگانگی شدید در برخورد با این فناوری اضافه کرد: از یک طرف، در سطوح مدیریتی و دانشگاهی، هوش مصنوعی به عنوان یک تسهیل گر و ابزاری برای صرفه جویی در زمان دیده می شود. اما از سوی دیگر، همین فناوری برای یک دانش آموز و خانواده اش می تواند بسیار خطرناک باشد.
وی با بیان مثال عینی از پسر ۱۰ ساله خود توضیح داد: متوجه شدم او ساعات زیادی را صرف تهیه محتوایی می کند که به آسانی با کمک هوش مصنوعی در کمتر از ۵ دقیقه قابل انجام است. اینجا است که باید به بچه آموخت چه طور می تواند هوشمندانه تر از ابزار استفاده نماید و وقت خودرا برای کارهای دیگر آزاد کند.
این کارشناس فضای مجازی در انتها بر ضرورت ارائه راهکارهای کاربردی و مشخص به خانواده ها تاکید کرد و اظهار داشت: خانواده ها بشدت نیازمند دریافت راه حل هستند. آنها باید بدانند از این پس دقیقاً چه کار کنند و چه طور با این پدیده برخورد کنند.
هوش مصنوعی یک مهارت عمومی است، نه ابزار ممنوع
محمد احسان خرامید در ادامه با اشاره به فرصت ها و تهدیدهای این فناوری، بر لزوم ایجاد یک «پروتکل خانوادگی» جهت استفاده از هوش مصنوعی تاکید کرد و اظهار داشت: خانواده ها باید با یک مدل چراغ راهنمای سبز، زرد و قرمز، قوانین مشخصی برای خود تعریف کنند. وی در تشریح این پروتکل اضافه کرد: «سبز» شامل استفاده های مفید و ایمن مانند کمک در ایده پردازی، تمرین لغات یا خلاصه برداری تحت نظارت است. «زرد» در ارتباط با مواردی است که احتیاج به نظارت دقیق تر دارد، مانند دریافت محتوای آموزشی که امکان دارد مبتنی بر منابع غیرموثق باشد. «قرمز» اما خط قاطع است: وارد کردن هرگونه داده خصوصی، ارسال عکس شخصی خردسالان و هرگونه اشتراک گذاری اطلاعات حساس به صورت مطلق غیرمجاز است. این کارشناس فضای مجازی با رد این تصور که هوش مصنوعی فقط مخصوص برنامه نویس ها است، اشاره کرد: این یک مهارت عمومی است که همه باید بیاموزند. اما نکته کلیدی اینجاست که قضاوت غائی باید در اختیار انسان باقی بماند. حتی در پروژه های تخصصی رصد داده و داده کاوی، همیشه تاکید می نماییم که گزارش های تولید شده توسط ماشین باید توسط نیروی انسانی متخصص بررسی و تحلیل شوند. خرامید به فرصت های مهم هوش مصنوعی اشاره نمود و اظهار داشت: این فناوری می تواند عدالت آموزشی را برای دانش آموزان مناطق محروم و روستایی به ارمغان آورد. در مناطق دورافتاده ای که دسترسی به آموزش با کیفیت محدود است، هوش مصنوعی می تواند فرصت برابری بوجود آورد. همین طور می تواند به تقویت مهارت های مورد نیاز آینده کمک نماید. ایشان سپس به چندین خطر جدی اشاره کرد: نخست، هذیان و خطای خروجی های هوش مصنوعی است که همیشه درست نیستند. دوم، مسئله حریم خصوصی و ردپای دیجیتال که باید به خردسالان آموزش داده شود. سوم، وابستگی و کاهش تلاشهای شناختی که مانند خلبان خودکار عمل می کند و امکان دارد مهارت های اصلی را تضعیف کند. این فعال فضای مجازی با اشاره به تجربه شخصی خود اظهار داشت: در خانواده ما، این پروتکل به شکل مشارکتی اجرا می شود. بعنوان مثال، دخترم که کلاس اول است، برای تمرین کلمات هم مدلول از هوش مصنوعی کمک می گیرد، ولی تحت نظارت این کار صورت می گیرد. یا پسرم برای خلاصه برداری و ایده پردازی از آن بهره می برد، اما همیشه خروجی را بررسی می نماییم. خرامید در انتها تاکید کرد: نکته کلیدی اینست که هوش مصنوعی را به عنوان یک دستیار ببینیم، نه جایگزین. ما باید به خردسالان بیاموزیم که چه طور از این ابزار به شکل هوشمندانه استفاده کنند، در عین این که مهارت های تفکر انتقادی و قضاوت انسانی خودرا حفظ و تقویت نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب