افزایش تدریجی 5 ساله سن ازدواج در ایران

افزایش تدریجی 5 ساله سن ازدواج در ایران

به گزارش خاتون یار، یک جمعیت شناس از وجود 5 میلیون و 500 هزار مرد و 4 میلیون و 600 هزار زن در بازه سنی ازدواج آگاهی داد و اظهار داشت: میانگین سن ازدواج در 4 دهه گذشته برای دختران 20 سال و برای پسران 25 سال بود اما این رقم حالا برای مردان به 30 سال و برای زنان به 25 سال رسیده؛ به عبارتی بطور تدریجی میانگین سن ازدواج در زنان و مردان 5 سال بالا رفته است.


شهلا کاظمی پور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت آمار ازدواج در ایران، اظهار داشت: بر طبق برآوردهای انجام شده در سال ۱۴۰۰، ۱۵ میلیون نفر از مردان ایرانی در بازه سنی ۲۰ تا ۳۹ سال و ۱۳ میلیون نفر از زنان در بازه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال قرار دارند که از این تعداد ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردان و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از زنان در این بازه سنی، مجرد هستند.


یک سوم زنان و مردان ۱۵ تا ۳۵ ساله «مجرد» هستند

ازدواج در کشور کاهش نیافته؛ تغییرات ساختاری جمعیت سبب کاهش ازدواج در کشور شده است

وی افزود: بررسی وضعیت تناسب جمعیت جوانان متاهل و مجرد به تفکیک جنسیت نیز نشان میدهد که ۳۷ درصد از مردان و ۳۶ درصد از زنان در بازه سنی مذکور مجرد هستند؛ به عبارتی تقریباً یک سوم از جمعیت مردان و زنان در بازه سنی جوانان مجرد و دو سوم آنها متاهل هستند.
این جمعیت شناس با اشاره به روند ازدواج جوانان طی دهه های اخیر، بیان کرد: تفاوتی در بررسی روند ازدواج در سنوات گذشته وجود ندارد؛ بااینکه بطور معمول تعداد ازدواج های ثبت شده در بازه های قبلی حدود ۸۰۰ هزار مورد بود که این رقم در سالهای بعد به ۷۰۰ هزار و سپس به ۶۰۰ هزار مورد رسید و در سال ۱۴۰۰ نیز به ۵۲۰ هزار مورد رسیده است. اما ممکنست برخی ها ادعا کنند که این آمار نشان دهنده کاهش میزان ازدواج است، این درحالیست که وقتی هرکدام از ازدواج ها را در هر بازه زمانی به تعداد زنان مجرد تقسیم نماییم، مشخص می شود که همیشه در هر سالی ۱۰ درصد از زنان ازدواج کرده اند؛ بدین سبب نسبت ازدواج در کشور کاهش نیافته، بلکه تغییرات ساختاری جمعیت سبب کاهش ازدواج در کشور شده است.
کاظمی پور در توضیح بیشتر این مساله اشاره کرد: ازدواج در مقابل جمعیت زنان مجرد کم نشده است و همیشه یک سوم جمعیت «مجرد» هستند.
وی با اشاره به تعداد مردان و زنان در بازه سنی ۱۵ سال و بالاتر نیز اظهار داشت: بر طبق آمارها بطور کلی ۳۲ میلیون مرد و ۳۲ میلیون زن ۱۵ سال به بالا در کشور وجود دارد که از میان جمعیت مردان ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و از میان جمعیت زنان، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مجرد هستند که این تفاوت جمعیتی باعث شده با افزایش سن جمعیت در ایران، زنان بدون همسر در اثر فوت یا طلاق در سالمندی بیش از مردان باشند.
این جمعیت شناس در ادامه به افزایش سن ازدواج طی سنوات اخیر اشاره نمود و توضیح داد: در گذشته، ازدواج ها در سنین پایین تری اتفاق می افتاد، به طوریکه میانگین سن ازدواج طی 4 دهه گذشته برای دختران ۲۰ سال و برای پسران ۲۵ سال بود اما این رقم حالا برای مردان به ۳۰ سال و برای زنان به ۲۵ سال رسیده؛ به عبارتی بطور تدریجی میانگین سن ازدواج در زنان و مردان ۵ سال بالا رفته است.
کاظمی پور در ادامه به روند وضعیت ازدواج ها با عنایت به سالمندی جمعیت ایران توضیح داد که ثبت ازدواج ۱۰ درصد از زنان در سالیان مختلف ثابت بوده است، اما اگر جمعیت جوان در کشور کم شود به طبع تعداد ازدواج در کشور نیز کاسته می شود، اما نسبت آن ثابت خواهد ماند.


آمارهای ازدواج در ایران، نگران کننده نیست

این جمعیت شناس با تأکید بر این که آمارهای ازدواج در ایران، نگران کننده نیست، درباب تاثیر تسهیلات ارائه شده به جوانان در امر ازدواج، بیان کرد: ایران کشوری اسلامی است و آمار ازدواج در ایران در مقایسه با کشورهای غربی بسیار بیشتر است. تسهیلاتی که به جوانان ارائه می شود نیز می تواند در زمان ازدواج جوانان اثرگذار باشد، اما یکی از دلواپسی هایی که دراین زمینه مطرح است، تاخیر در ازدواج جوانان و بدنبال آن تاخیر در باروری است از همین رو علت کوشش برای تسریع زمان ازدواج به سبب جوانی جمعیت ایران است.




منبع:

1403/03/21
10:26:30
0.0 / 5
212
تگهای خبر: ازدواج , زنان , مردان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان