نقش شبکه های اجتماعی در تشویق نوجوانان به مصرف دخانیات

نقش شبکه های اجتماعی در تشویق نوجوانان به مصرف دخانیات

خاتون یار: صنعت دخانیات مدت هاست بوسیله بازاریابی هدفمند که سیگار کشیدن را با تصاویری از محصولات با طعم شیرینی، تأیید افراد مشهور و محیط های اجتماعی و سایر تاکتیک های فریبنده جذاب می کند، جوانان را جذب خود کرده است.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، برمبنای مطالعه جدیدی که توسط متخصصان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون (BUSPH) انجام شد، بنظر می رسد این رویکرد بازاریابی خصوصاً بوسیله رسانه های اجتماعی تاثیرگذارتر است.
این مطالعه که در ژورنال Addictive Behaviors انتشار یافت، نشان داد استفاده مکرر از رسانه های اجتماعی با افزایش ریسک استفاده جوانان از هر محصول تنباکو - همچون سیگارهای الکترونیکی- مرتبط می باشد.
جوانانی که قبلاً از دخانیات استفاده نمی کردند و روزانه از رسانه های اجتماعی استفاده می کردند، در مقایسه با جوانانی که کمتر از این پلت فرم ها استفاده می کردند، ۶۷ درصد بیشتر احتمال داشت که پس از یک سال سیگار بکشند.
از آنجا که حدودا همه جوانان در نقاط مختلف دنیا در رسانه های اجتماعی فعال می باشند و در طول روز بطور مکرر با رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک درگیر هستند، این یافته ها نگرانی در مورد قرار گرفتن جوانان در معرض محتوای تبلیغاتی محصولات مضر را بیشتر می کند. در صورتیکه از اواسط دهه ۱۹۹۰ نرخ ملی سیگار کشیدن در میان جوانان ایالات متحده به میزان قابل توجهی کم شده است، تخمین زده می شود که ۱۰ درصد از دانش آموزان دبیرستانی - ۲.۸ میلیون نفر - هم اکنون حداقل از یک محصول تنباکو استفاده می نمایند.
به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این یافته ها بر مصرف دخانیات به عنوان یک موضوع دائمی بهداشت عمومی تاکید می کند و بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد این که چگونه تبلیغات دخانیات در رسانه های اجتماعی ممکنست به این مشکل دامن بزند، تاکید می کند.
همین طور سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش جهانی خود آورده است در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۲۵ میلیارد نفر بالای ۱۵ سال در جهان محصولات دخانی مصرف می کردند در صورتیکه این تعداد در سال ۲۰۰۰ میلادی ۱.۳۶ میلیارد نفر بوده است.
این گزارش در عین حال پیش بینی کرده است شمار مصرف کنندگان دخانیات تا سال ۲۰۳۰ میلادی با وجود افزایش جمعیت به حدود ۱.۲ میلیارد نفر کاهش خواهد یافت.
در گزارش فوق آمده است جنوب شرق آسیا و اروپا بیشترین میزان مصرف کنندگان سیگار را دارند و برآورد شده که یک چهارم جمعیت آنها به محصولات دخانی اعتیاد دارند.
این تحقیق سازمان ملل نشان میدهد استفاده از تنباکو در بعضی کشورها مانند مصر، اردن و اندونزی هنوز هم درحال افزایش است.
آمار نگران کننده دیگر این گزارش این است که بصورت متوسط حدود ۱۰ درصد افراد ۱۳ تا ۱۵ ساله به گونه ای از نوعی ماده دخانی استفاده می نمایند. این میزان به مفهوم مصرف تنباکو توسط ۳۷ میلیون نوجوان است که ۱۲ میلیون آنها از محصولات دخانی بدون دود استفاده می نمایند.
در این گزارش آمده است از آنجا که ۷۰ کشور دراین زمینه هیچ نوع آماری ندارند، شمار واقعی این افراد ممکنست بیش از این باشد.



1403/02/06
10:18:21
0.0 / 5
84
تگهای خبر: تحقیقات , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان