نمایندگان مجلس به دنبال تحقق بهینه بیمه زنان خانه دار
خاتون یار: طرح بیمه زنان خانه دار یکی از آرزوهای بلند زنانی است که بی هیچ حمایتی بطور روزانه مشغول کار خانه داری هستند که اگر مهربان تر به آن نگریسته شود باید بعنوان یک شغل در جامعه پذیرفته شود.
به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، یکی از توقعات هر فردی که در موسسه، سازمان، نهاد، شرکت و... مشغول به کار است بهره مندی از مزایایی همچون بیمه است تا بتواند بعد از اتمام دوره کار و بازنشستگی از این مزایا که همچون آن داشتن مستمری است استفاده نماید و به قول معروف آب باریکه ای برای روزهای پیری و ازکارافتادگی خود داشته باشد.
بر این اساس طرح بیمه زنان خانه دار در آذرماه سال ۱۳۸۷ شروع شد و متقاضی آن برمبنای خوداظهاری می تواند شخصا درخواست انعقاد قرارداد بیمه دهد تا با پرداخت حق بیمه مقرر از خدمات تامین اجتماعی برخوردار شود. حال اگر خانه داری را باتوجه به زحماتی که زنان خانه دار بصورت روزانه و بی هیچ توقعی متحمل می شوند شغل محسوب نماییم، اساسا داشتن بیمه و استفاده از مزایای آن یکی از راه های به رسمیت شناختن شغل خانه داری باشد.
طبق اصل ۲۹ قانون اساسی «برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی بصورت بیمه و غیره حقی است همگانی. دولت مکلّف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند.» حال باتوجه به این اصل قانون اساسی، برقراری بیمه برای زنان خانه دار نیز یکی از مصادیق این حق می تواند باشد.
بیمه زنان خانه دار در برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته است و یکی از طرح هایی است که از سال ها پیش مطرح شده که برمبنای آن زنان خانه دار ۱۸ تا ۵۰ ساله که شغلی ندارند می توانند با پرداخت حق بیمه از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند.
با وجود آنکه سال هاست از مطرح شدن طرح بیمه زنان خانه دار می گذرد، اما همچنان اجرای کامل این طرح در گیر و دار بایدها و نبایدهای بسیاری قرار دارد که به نظر برخی مسئولان و نمایندگان شاید دلیل اصلی آن نبود منابع مالی مشخص برای اجرای کامل این طرح باشد.
بی توجهی به الزامات بودجه ای و نهادی با اهمیت ترین عامل اجرائی نشدن درست بیمه زنان خانه دار
بر این اساس، فاطمه قاسم پور رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس، با اهمیت ترین عامل درست اجرائی نشدن بیمه زنان خانه دار را بی توجهی به الزامات بودجه ای و نهادی دانسته و می گوید: اگر تا حالا دستگاهها نتوانسته اند به این تکلیف خود به درستی پاسخ دهند، بیشتر مربوط به تامین مالی بوده، نه بی توجهی یا عدم اراده به انجام.
وی در ارتباط با موضوع بیمه زنان خانه دار با توجه به این که سال ها از مطرح شدن آن می گذرد، عنوان کرد: موضوع بیمه زنان خانه دار در اوایل دهه ۸۰ عنوان شد و از همان زمان مسیر پرفراز و نشیبی را به لحاظ قانونی و بودجه ای طی کرد. در عرصه سیاستگذاری در موضوعات مختلف، عدم طرح درست مساله، شناسایی ابعاد دقیق آن، کارشناسی صحیح و موثر، ایجاد اجماع نخبگانی و اقناع جامعه هدف و در نهایت بی توجهی به الزامات بودجه ای و نهادی می تواند در پروسه اجرای قانون مشکلاتی را بوجود آورد. درباب بیمه زنان خانه دار نیز چنین اتفاقی رخ داده و باعث شده در ضمن این سال ها همیشه مجریان قانون نتوانند ریل گذاری صحیحی برای اجرای آن تعریف کنند.
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ضمن آن که برنامه ریزان بودجه ای هم نتوانسته اند بودجه آنرا به خوبی تامین کنند. از سویی بیمه زنان خانه دار مطالبه بخش مهمی از جامعه زنان است و لازم است به نحوی سیاست گذاران و برنامه ریزان به این مطالبه پاسخ دهند.
عمده مسأله در راه اجرای بیمه زنان خانه دار تامین مالی است نه استنکاف دستگاهی
قاسم پور همین طور در ارتباط با مشکلات در راه تحقق و اجرای طرح بیمه زنان خانه دار عنوان کرد: عمده مسأله، به تامین مالی مربوط می شود، نه استنکاف دستگاهی. اگر هم تا حالا دستگاهها نتوانسته اند به این تکلیف خود به درستی پاسخ دهند، بیشتر مربوط به عدم تامین مالی بوده، نه بی توجهی یا عدم اراده به انجام.
وی اضافه کرد: در مقطعی قرار شد بیمه در گام نخست برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شود و تعداد اولیه ای نیز برای آن مدنظر قرار گرفت که انجام شد. هم اکنون هم بیمه زنان سرپرست خانوار در جریان است، اما به سبب بار مالی، نتوانستیم جامعه هدف را توسعه دهیم و سایر اقشار را هم تحت پوشش قرار دهیم و شاهد پشت نوبتی های فراوان هستیم. در حقیقت بیمه زنان خانه دار نیازمند به کارگیری اصول تامین اجتماعی مانند مشارکت، پایداری منابع، اثربخشی، همبستگی اجتماعی، بین نسلی بودن و اصل ضرورت عمل مؤثر اجتماعی و همین طور ملاحظه شرایط اجتماعی و اقتصادی مانند وابستگی بیش از اندازه سازمان های بیمه گر به بودجه عمومی است.
رئیس فراکسیون زنان و خانوده مجلس در ارتباط با این که آیا فراکسیون اقداماتی برای تحقق این مطالبه خواهد داشت؟ بیان کرد: باتوجه به چند موضوع در فراکسیون زنان و خانواده تصمیم گرفته شد که نسبت به این مورد ورود داشته باشیم. نخست آن که بیمه زنان خانه دار از منظر حفظ تعادل خانواده، پشتیبانی از خانه داری زنان و استقلال و رفاه اعضای خانواده واجد اهمیت است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مساله دوم طرح بیمه زنان خانه دار را این می داند که بعد از گذشت این سال ها، بیمه زنان خانه دار مطالبه بخش زیادی از جامعه زنان شده و لازم است که به آن پاسخ دهیم. بنابراین، این شرایط سبب شد در گام نخست در تعامل با کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس و طی جلسات متعدد، سناریوهایی جهت تحقق بهینه بیمه زنان خانه دار طراحی شود و هر سناریو بطور مجزا بررسی شود.
طرح بیمه زنان خانه دار اما همچنان با حرف و حدیث هایی مواجه می باشد که همچون آنها اجرای آن بطور کامل می باشد چونکه حمایت کامل دولت را در بر نمی گیرد و در حقیقت این خود زنان ۱۸ تا ۵۰ هستند که با پرداخت درصدی از حق بیمه انتخاب می کنند از چه مزایای بیمه ای برخوردار شوند.
فاطمه رحمانی نایب رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با موضوع بیمه زنان خانه دار می گوید که آنچه در ارتباط با بیمه زنان خانه دار مطرح شده به ۱۰ سال قبل باز می گردد که خانه داری بعنوان حرفه و شغل در نظر گرفته شد و خانم ها می توانستند بصورت خویش فرما خودرا بیمه کنند و از مزایای این طرح باتوجه به حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی که پرداخت می کردند، بهره مند شوند.
به دنبال این هستیم که بنا بر اولویت بیمه حمایتی را برای قسمتی از اقشار ایجاد کنیم
وی برخورداری از این طرح ها را متفاوت بیان کرده و می گوید: به این صورت که بیمه ۱۲ درصد فقط بازنشستگی را شامل می شود، ۱۴ درصد بازنشستگی و فوت و طرح ۱۸ درصد، امتیاز بیشتری از دو روش دیگر دارد و از کار افتادگی را نیز شامل می شود که البته این بحث جدیدی نیست و قبلا مصوب شده و هم اکنون تبلیغات آن انجام می شود که خانم های خانه دار می توانند خودرا بیمه کنند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: در مورد بیمه زنان خانه دار علاوه بر بیمه خویش فرما به دنبال این هستیم که بنا بر اولویت بیمه حمایتی را هم برای قسمتی از اقشار و بیمه چند لایه فراگیر را برای سایر اقشار ایجاد نماییم و چند سناریو روی میز داریم که درحال کارشناسی موضوعات هستیم و ان شاءالله به نتیجه که برسد، اعلام خواهیم کرد.
از سال ۱۳۸۷ تنها ۴۰۰ هزار نفر در طرح بیمه زنان خانه دار شرکت کردند
فاطمه رحمانی رییس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم همین طور در جلسه علنی روز سه شنبه (۵ بهمن۱۴۰۰) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی درباره اقدامات انجام شده در زمینه زنان بیان کرد: توسعه نظام تامین اجتماعی موجب کاهش فقر در جامعه می شود. تامین امنیت اقتصادی زنان بستر آرامش و تعالی خانواده را فراهم می آورد. موضوع بیمه زنان خانه دار میراث بجا مانده از مجالس پیشین است که مورد توجه در قانون گذاری قرار گرفته و اما در اجرا ناکام مانده است.
وی مطرح کرد: از سال ۱۳۸۷ بیمه زنان خانه دار عنوان شد اما حالا تنها ۴۰۰ هزار نفر از بانوان ایرانی در این طرح شرکت کردند که عدم توانایی مالی برای پرداخت حق بیمه از دلیلهای عدم استقبال محسوب می شود. در برنامه ششم توسعه نیز بیمه زنان خانه دار مورد توجه قرار گرفته است اما آن گونه که باید و شاید اجرائی نشده است.
در حوزه بیمه زنان خانه دار همچنان در نقطه صفر هستیم
رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی می گوید که بیمه زنان خانه دار نیازمند الزاماتی است که باید در گام اول وزارت رفاه نقشه راه خودرا مشخص نماید که چه برنامه اجتماعی چندلایه ای برای بیمه زنان خانه دار دارد. آیا با الگوی پشتیبانی از زنان سرپرست خانوار برای تامین حداقل معیشت این مساله را دنبال می کنند یا اینکه بر طبق الگوی شهروندی برای تمام زنان خانه دار این مساله را دنبال کرده اند.
رحمانی همین طور معتقد می باشد که در بیمه زنان خانه دار همچنان در نقطه صفر هستیم و چشم انداز توسعه ای تعیین نشده است. خانه داری باید بعنوان یک شغل پذیرفته شود.
نزدیک به ۵ میلیون زن سرپرست خانوار داریم که ۵۲ درصد از آنها فاقد بیمه و مستمری هستند
محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی اقدامات صورت گرفته در زمینه زنان در حوزه پشتیبانی از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان خانوار می گوید که امروز موضوع زنان و خانواده تاثیر مستقیمی در پویایی و پیشرفت کشور دارد، توجه به خانواده از اولویت های کشور است.
وی اشاره کرد: امروز نزدیک به ۵ میلیون نفر زن سرپرست خانوار داریم، ۵۲ درصد از آنها فاقد بیمه و مستمری هستند و ۳۸ درصدشان جزو سه دهک پایین جامعه و ۱۹ درصد یعنی نزدیک به یک میلیون نفر تحت هیچ پوشش حمایتی نیستند. در این شرایط سخت اقتصادی که مرد و زن با هم کار می کنند تا مشکلات اقتصادی را مرتفع کنند چه طور زن سرپرست خانوار می تواند مشکلات اقتصادی را حل کند؟
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر طبق برنامه ششم توسعه وظیفه راهبری، هماهنگی و تدوین شاخص ها برعهده معاونت زنان است که باید هماهنگی کرده تا سازمان های گوناگون دولتی و نهادهای عمومی یا غیردولتی و سمن ها همراستا با هم فعالیت کنند تا شاهد کارهای تکراری نباشیم.
بیمه زنان سرپرست خانوار از مطالبی است که به آن بی توجهی شده
قالیباف همین طور عنوان نمود که بیمه زنان سرپرست خانوار از مطالبی است که به آن بی توجهی شده و باید آنرا در بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار داد. در تبصره ۱۶ بودجه سال جاری هم رقم قابل توجهی در این مساله دیده شد که کمیته امداد و سازمان بهزیستی به آن توجه نکرده است، ۵۰ درصد از این مبالغ باید به زنان سرپرست خانوار تعلق می گرفت انتظار می رود این مهم در باقی مانده سال مورد عنایت قرار گیرد.
تصویب طرح بیمه زنان خانه دار در قالب بودجه ۱۴۰۱
اما کیومرث سرمدی واله عضو کمییون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بتازگی در گفت و گو با ایسنا از تصویب طرح بیمه زنان خانه دار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آگاهی داد.
وی در ارتباط با وضعیت طرح بیمه زنان خانه دار عنوان کرد: موضوع پشتیبانی از زنان خانه دار در همه زمینه ها بخصوص بیمه آنها از دغدغه های مجلس و به ویژه کمیسیون اجتماعی است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که فکر می کنم با نگاه مثبتی که به این مساله وجود دارد حتما در قالب بودجه ۱۴۰۱ و صحن علنی ان شاءالله تصویب خواهد شد.
با تمام این اظهار نظرها اما، بیمه زنان سرپرست خانوار همچنان در کش و قوس عناوینی که عنوان شد قرار دارد که همچون آنها تامین منابع مالی است و حال باید دید باتوجه به تاکیدات نمایندگان مجلس و باتوجه به اختتام سال ۱۴۰۰، آیا روشنایی امیدی برای این مساله در بودجه سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت یا خیر.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب