مروری بر مهمترین اقدامات بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال كرونا

غیرحضوری شدن ۳۰ خدمت در تأمین اجتماعی

غیرحضوری شدن ۳۰ خدمت در تأمین اجتماعی

به گزارش خاتون یار سال ۹۹ با تمام سختی هایی که به وسطه کرونا برای مردم و دستگاههای اجرایی و عرضه دهنده خدمات داشت دستاورد مهمی را برای بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی رقم زد و با غیرحضوری شدن ۳۰ خدمت منجر به کاهش بار رجوع ۷۰ میلیونی به شعب تأمین اجتماعی شد؛ طرحی که البته هنوز در ابتدای راه است و کاستی هایی دارد که نیازمند اصلاح در ماه های ابتدایی اجراست.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، در این گزارش مروری بر مهم ترین اقدامات بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی در سالی که گذشت خواهیم داشت:

رسالت اجتماعی تأمین اجتماعی
۱- بهبود و ارتقای معیشت مستمری بگیران و کاهش شکاف طبقاتی از راه متناسب سازی حقوق مستمری بگیران و اعمال ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱
سازمان در جهت حفاظت از مستمری بگیران در مقابل مخاطرات و بهبود معیشت آنها متناسب با نرخ تورم و حفظ قدرت خرید و باوجود کمبود نقدینگی در سالجاری مبادرت به تعدیل نسبی کف مستمری ها متناسب با نرخ تورم در چارچوب مواد ۹۶ و ماده ۱۱ و بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه که نتایج این اقدام به شرح ذیل است:
- نتایج ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱: افزایش ۲۶ درصد مستمری برای دریافت کنندگان حداقل مستمری و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است. همینطور سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری افزایش ۱۵ درصد مستمری در انتها اسفندماه سال ۱۳۹۸ بعلاوه پرداخت مبلغ ثابت یک میلیون و ششصد و شصت هزار و یکصد و چهل ریال
-نتایج اجرای بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه: افزایش ۶۶ درصدی میانگین مستمری برای ۸۹ درصد جامعه آماری که مبلغ مستمری ایشان زیر ۴۰میلیون ریال مستمری بوده است. همینطور افزایش ۱۶ درصدی میزان کفایت مستمری نسبت به هزینه های خانوار زیر پوشش نسبت به سال ۱۳۹۸ در گروههای زیر ۴۰ میلیون ریال و افزایش ۵۲ درصدی میزان پرداختی کلیه مستمری در انتها شهریور ماه و بعد از انجام متناسب سازی نسبت به اسفند ماه سال ۱۳۹۸
به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، برای متناسب سازی مرحله دوم حقوق ها هم مصوباتی در مجلس در اسفندماه رقم خورد و مبالغی به صورت علی الحساب برای بازنشستگان واریز شد.
۲- پشتیبانی از بیکاران و توانمند سازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیکاری
وقوع بلایای طبیعی نظیر زلزله و سیل از یکسو ؛ تشدید مخاطرات اقتصادی از طرفی و تقارن این رخدادها با بیماری ناشناخته ای بنام بیماری کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ منجر به آن شد که بخش قابل توجه ای از بنگاه های تولیدی نسبت به تعدیل نیرو اقدام نموده و سازمان بر مبنای تکالیف مقرر در قانون بیمه بیکاری، به منظور توانمند سازی نیروی کار مبادرت به پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرد تا دغدغه مالی، روحی و روانی نیروی کار از مشکلات مادی را مرتفع کند.
در همین راستا نتایج ذیل در انتهای سال ۱۳۹۸ گویای وضعیت صندوق بیمه بیکاری بوده است:
- تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری در سالهای ۱۳۹۷و ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۶با ۱۳.۱ درصد رشد روند صعودی داشته است.
- میزان مصارف صندوق بیمه بیکاری در انتهای سال ۱۳۹۸ به عدد۶۶۲‏‏/۷۲ میلیارد ریال رسیده که شاخص کسری صندوق نسبت به مشابه سال قبل با ۲۰۰ درصد رشد همراه بوده است.
- پرداخت مجموع ۴۵، ۱۱۰، ۶۹۶ میلیون ریال تا آخر آبان­ماه جهت مقرری بگیران بیمه بیکاری
- عرضه خدمات ماهانه به صورت متوسط به بیشتر از ۲۰۰هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری
۳- سایر اقدامات این محور:
- بازنشستگی همسران و فرزندان معظم شهداء در جهت مفاد بند خ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه
- صدور ۷۸۸۷۴۹ سند تعهد کوتاه مدت تا آخر آذر ماه سالجاری و پرداخت ۱۲، ۶۰۸، ۴۱۶ میلیون ریال به بیمه شدگان و مستمری بگیران
- افزایش تعرفه های اروتز و پروتز ( افزایش ۱۰ برابری تعرفه یک دست دندان کامل، ۸ برابر شدن تعرفه عینک طبی و افزایش تعرفه سایر اقلام به طور متوسط به میزان ۱۰ برابر)
- اضافه شدن اقلامی نظیر تشک مواج، کپسول اکسیژن، پروتز کره چشم، لنز داخل چشم و جدول وسایل کمک پزشکی به تعرفه های پزشکی

کمک به ایجاد اشتغال پایدار و پشتیبانی از توسعه کارآفرینی
سازمان تأمین اجتماعی بعنوان یکی از بازیگران چرخه اقتصاد کشور نقش مثبتی در توسعه اشتغال پایدار دارد به صورتی که می تواند با بهبود گردش این چرخه موجبات تعمیق پایداری منابع مالی سازمان را ترسیم کند. در همین راستا و به منظور پیاده سازی سیاست­ های کلان نظام و با هدف پشتیبانی از پیشرانان حوزه تولید در طول سال قبل و جاری اقدامات چشم گیر و موثری با هدف کمک به سیاست های ایجاد اشتغال دنبال کرده است که در ادامه به اهم و دستاوردهای این اقدامات اشاره خواهد شد.
- اجرای طرح مشوق بیمه ای سهم کارفرما جهت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی(ماده ۷۱ برنامه ششم )
- اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با هدف پشتیبانی از مهارت آموزان و کمک به توسعه کارفرما


اصلاح و تنظیم رویه ها و فرآیندها با هدف تسهیل و بهبود فضای کسب و کار
سازمان تأمین اجتماعی در جهت افزایش تاب آوری بنگاه های تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور و مقابله با تکانه های وارده بر اقتصاد مبادرت به طراحی بسته های پشتیبانی از پیشرانان حوزه تولید کشور کرد که اهم این اقدامات عبارتند از:
- تمدید اجرای تصویب سال ۹۶ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خصوص بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی صرفا در آخرین سال مالی با لحاظ مستثنیات آن
- تداوم اجرای بخشنامه ۱۷ بندی مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مبحث بسته حمایتی سازمان تأمین اجتماعی در جهت رونق تولید در سال ۹۸ و تداوم آن در سال ۹۹
- محاسبه حق بیمه قرارداد پیمان طبق ماده (۴۱) قانون تأمین اجتماعی منحصراً بر مبنای آخرین صورت وضعیت قطعی پیمانکار در قراردادهای طرحهای عمرانی و ممانعت از محاسبه جرائم تاخیر پرداخت حق بیمه
- ایجاد تسهیلات جهت قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی و عدم اعمال ضریب حق بیمه در این قراردادها
- ابلاغ بخشنامه در ارتباط با صدور مفاصا حساب قراردادهای منعقده حوزه فناوری اطلاعات بدون اعمال هرگونه ضریب حق بیمه و برپایه فهرست های ارسالی و بازرسی دفاتر قانونی
- عدم اعمال ضریب در قرارداد های پیمانکاری بنگاه های تولیدی فنی و صنعتی برپایه فهرست و بازرسی

تهیه بسته حمایت و پشتیبانی از مشاغل رسمی، بنگاه های تولیدی، کارفرمایان و کارگران در مقابله با ویروس کرونا
در اجرای تصمیمات متخذه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سازمان در جهت پشتیبانی از نیروی کار و پشتیبانی از بنگاه های تولیدی، فنی و خدماتی در رویارویی با همه گیری بیماری کرونا و باوجود کسری منابع نقدی خود که بخش اعظم آن از ناحیه وصول حق بیمه تأمین می شود، نسبت به«امهال حق بیمه سهم کارفرمایی» اسفند ماه سال ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ برای فعالیت کارگاه های مشمول عناوین چهارده گانه اقدام نمود.
از دیگر اقدامات در رابطه با این حوزه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امهال حق بیمه سهم کارفرما (۲۰درصد) بدون دریافت جریمه
- پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به مبتلایان به بیماری کرونا و احتساب دوره مزبور بعنوان سابقه پرداخت حق بیمه
- پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا
- برقراری مستمری برای بازماندگان بیمه شدگان فوت شده بر اثر بیماری کرونا
- عدم قطعیت مطالبات سازمان ناشی از توقف و تعلیق فعالیت (تشخیص مطالبات رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان)
- توقف و تعلیق اقدامات مطالباتی سازمان از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹
- تسهیل در تمدید اعتبار دفاتر درمانی بیمه شدگان
- افزایش مهلت های در ارتباط با فرایند انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه بهمن ماه ۱۳۹۸لغایت اردیبهشت ماه ۹۹ بیمه شدگان (صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری، بیمه شدگان توافقی فعال انفرادی و....)
- موافقت با تداوم بیمه پردازی کارگران ساختمانی که کارت مهارت فنی آنان در بازه زمانی اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت۱۳۹۹ منقضی شده است.
- پشتیبانی از کارفرمایان، اشتغال و تولید با تقسیط بدهی های معوقه در صورت عرضه درخواست
- تسهیل شرایط معافیت از معاینات پزشکی اولیه متقاضیان بیمه با ماهیت غیر اجباری
- لغو فرایند معاینات پزشکی بدو بیمه پردازی برای متقاضیان انعقاد قرارداد بیمه با ماهیت غیر الزامی منجمله بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به صورت اختیاری، رانندگان، کارگران ساختمانی و...
- توقف انجام بازرسی از کارگاه ها بجز در موارد خاص و همینطور تعلیق بازرسی بیمه بیکاری، احراز اشتغال قالیبافان، کارگران ساختمانی و...
- حذف انجام معاینات پزشکی در بدو قرارداد بیمه شدگان خاص
- عرضه خدمات به فرزندان ذکور بیمه شدگان و مستمری بگیران با عرضه کارت دانشجویی دارای اعتبار یا برنامه هفتگی و زمانبندی آموزشی در ترم دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹‏‏‏-۱۳۹۸ به جای گواهی اشتغال به تحصیل، دریافت صورت مزد و حقوق افراد شاغل در اجرای پروژه های در ارتباط با پیمانکاران طرح های عمرانی بدون رجوع مقاطعه کار به شعب سازمان
- لغو جلسات هیئت های بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات از تاریخ ۰۲‏/۱۲‏/۱۳۹۸ و رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف پیشگیری از گسترش ویروس کرونا
- مساعدت با بیمه شدگان قالی باف در جهت تداوم بیمه پردازی در مواقعی که خارج از مهلت نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام می کنند.

گسترش تأمین اجتماعی فراگیر
سازمان تأمین اجتماعی در جهت ایجاد بستر لازم جهت جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه که فاقد رابطه استخدامی و مزد بگیری با مؤسسات وکارگاه ­های مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند، بسته های سیاستی مناسب بیمه ای را همسو با ملحوظ نظر داشتن تغییر بطئی ماهیت شغلی بازار کار بوجود آورده و به گروه های ذیل تسری داد تا از این طریق بتواند آرمان توسعه پایدار را در کشور محقق کند:
- گسترش پوشش بیمه ای به اعضای شرکت خدمات خودرو رفاه ایرانیان
- گسترش پوشش بیمه ای به اعضاء سازمان نظام مهندسی معدن
- گسترش پوشش بیمه ای به اعضا نظام مهندسی ساختمان
- بیمه وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه
- گسترش و توسعه پوشش بیمه ای در کسب و کارهای مجازی
- بیمه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی

تسهیل و سرعت در خدمات از راه برونسپاری خدمات و هوشمند سازی اداری و استقرار نظام الکترونیک
افزایش شرکای اجتماعی و مخاطبین سازمانی و عدم تناسب کارکنان با حجم انبوه این مخاطبان از یکسو و تنوع در عرضه خدمات از طرفی، تغییر حرکت فعالیتها و خدمات از امور سنتی به سمت و سوی فناوری اطلاعات لزوم حرکت به سمت تأمین اجتماعی الکترونیک را به امری اجتناب ناپذیر مبدل کرده است موضوعی که طبیعتاً با بستر موجود در صحنه مدیریت کشور در قبل از دهه ۹۰ افقی برای آن متصور نبوده و به تبع خدماتی هم بر آن مترتب نبوده است.
خوشبختانه از آنجائیکه یکی از راهبردهای اساسی سازمان عرضه خدمات غیر حضوری در بستر فضای مجازی و عرضه خدمات از پنجره خدمات بخش ها و سمن های خصوصی بوده اقدامات شگرفی در این عرصه صورت پذیرفته که در ذیل به بعضی از آنها اشاره می شود:
- در خواست و تأمین اعتبار دفترچه های درمانی به صورت غیرحضوری
- اجرای طرح ۳۰۷۰
- راه اندازی سامانه ارسال پیامک به کارگران ساختمانی در مورد اعلام اتمام اعتبار کارت مهارت فنی
- ارسال پیامک ماهانه میزان کارکرد، دستمزد و شغل به بیمه شدگان
- ساخت سامانه مشترک بیمه بیکاری ( سابک ) با همکاری وزارت متبوع و اجرا ان در ۹ اداره کل کشور تا تیرماه ۱۳۹۹
- ساخت و استقرار سامانه متمرکز مستمری در کل کشور
- توسعه طرح آرشیو پرونده الکترونیک در۸۰ درصد شعب سراسر کشور
- متمرکز نمودن سیستم تعهدات کوتاه مدت و بیمه بیکاری در کل کشور
- پیاده سازی طرح نامنویسی متمرکز کارگاه و پیمان
- ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار
- دریافت غیرحضوری تعهد نامه و حذف ابلاغ غیر الکترونیک
- امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی ها
- دریافت الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب
- امکان ثبت درخواست توسط شاغلین فاقد سابقه پرداخت حق بیمه و امکان مشاهده و اعتراض به گزارشات بازرسی کارگاهی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان
- امکان تقسیط غیرحضوری و نظام ­مند بدهی ها
- ارتقای سامانه دریافت فهرست و عرضه میز کار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح فهرست پیش از ارسال
- امکان پرداخت برخط بدهی ها و احتساب آنی واریزی در حساب کارفرما
- عرضه سرویس نامنویسی غیرحضوری بیمه شده اصلی با درخواست کارفرما ( بیشتر از ۳۶۰ هزار مورد به صورت غیرحضوری توسط کارفرمایان ذیربط نامنویسی گردیده اند )
- عرضه سرویس نامنویسی غیرحضوری افراد تبعی بیمه شدگان و مستمری بگیران ( از تاریخ اجرای نرم افزار مربوطه تابحال بیشتر از ۲۷۰۰۰ نفر نامنویسی تبعی توسط بیمه شده اصلی انجام شده است).
- استقرار طرح جامع بازرسی کارگاهی الکترونیکی و توسعه بازرسی کشفی
- اجرای سیستم جامع کمیسیون های پزشکی
- راه اندازی سیستم ارسال پیامکی آرا، قرارهای صادره و دعوت نامه از راه وب سرویس برای دستیابی به اهداف دولت الکترونیک
- سیستم کنترل دستمزد مشمول کسر حق بیمه جهت بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری
- اجرای آزمایشی سیستم حساب انفرادی متمرکز و حذف درخواست و اعلام سوابق درخلال شعب
- بررسی ازدواج و متارکه فرزند اناث به صورت دریافت دیتا از سازمان ثبت احوال کشور
- تجمیع کلیه سامانه های قبلی حوزه تعهدات بلندمدت ازقبیل سبا و پرتال متمرکز پرداخت مستمری
- امکان دریافت درخواست بهره مندی از مستمری در کلیه شعب سراسر کشور
- عرضه درخواست بازنشستگی عادی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و ثبت شماره حساب بانکی به صورت غیر حضوری
- واگذاری انجام امور در رابطه با اجرای ماده ۹۰ قانون تأمین اجتماعی به کارگزاری­های رسمی سازمان جهت تسریع در عرضه خدمات.
- برونسپاری انجام فرآیند رسیدگی (مقوّمی) به اسناد پزشکی خسارت متفرقه به کارگزاری های رسمی جهت تسریع در عرضه خدمات از این جمله هستند.

تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه ها و دستورالعمل ها با هدف شفاف سازی اطلاعات و پاسخگویی
در دیدگاه حکمرانی خوب بر شفاف کردن فرآیندهای تصمیم ­گیری، فرآیندی و هم شفاف کردن وظایف و قوانین و همینطور همکاری بین واحدهای مختلف تاکید می­ شود. در بین این موارد مبحث پیچیدگی قوانین و پراکندگی آن از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. در همین راستا و به منظور کاهش فرایندهای دست و پاگیر و هم سردرگمی در نحوه اجرا و رعایت قوانین در دولت تدبیر و امید دست به تلخیص بخشنامه ها در حوزه های متعدد کرده که از اهم نتایج این دستاوردها میتوان موارد ذیل را نام برد:
- صدور بخشنامه تلخیص، تجمیع و تنقیح ابلاغ احکام و اوراق مطالباتی
- تنقیح بخشنامه پیمانکاران و ساخت نرم افزار پایگاه متمرکز مفاصا حساب
- تنقیح، تلخیص و تجمیع بخشنامه های حوزه اجرائیات و بازرسی کارگاه ها
- تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بازرسی دفاتر قانونی
- تلخیص بخشنامه ها حق بیمه کارفرمایی کارگران ساختمانی
- تلخیص بخشنامه ها رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر
- تهیه و تنظیم بخشنامه جدید بازرسی کارگاهی
- تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان
- تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بیمه های اختیاری
- تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان فیمابین سازمان های بیمه گر پایه
- صدور بخشنامه پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه
- تنقیح و تلخیص آئین نامه اجرایی هیات های تشخیص مطالبات با حضور فعال نمایندگان قوه قضائیه مجامع کارفرمایی و کارگری
- صدور دستور اداری با مبحث " نحوه صدور، تمدید و تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب صنفی" بمنظور ایجاد بستر مناسب و هدفمند جهت روانسازی امور کسب و کار و پشتیبانی از کارفرمایان، ارتقاء تولید و بهبود فضای اشتغال و تسهیل اجرای ماده ۳۷ قانون تأمین اجتماعی و صدور گواهی مربوطه در مورد صدور، تمدید و تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب کارگاه ها و کارفرمایان
- صدور دستور اداری با مبحث "مزد و مزایای مشمول کسر حق بیمه و حق بیمه قراردادهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران" به منظور وحدت رویه و یکسان سازی در مورد مزد و مزایای مشمول کسر حق بیمه و رشد سطوح دستمزدی کارکنان سازمان صدا و سیما و همینطور نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای پیمانکاری سازمان مزبور هم از دیگر مواردی است که میتوان به آن اشاره نمود.




منبع:

1400/01/07
23:59:36
0.0 / 5
992
تگهای خبر: آموزشی , بازی , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان