افزایش اختلاف نظرها در پاندمی كووید 19 و نبود ارتباط موثر میان اعضای خانواده

افزایش اختلاف نظرها در پاندمی كووید 19 و نبود ارتباط موثر میان اعضای خانواده

به گزارش خاتون یار یک روانشناس ضمن اشاره به اهمیت برقراری روابط موثر میان زوجین و والدین و فرزندان بخصوص در شرایط پاندمی کووید ۱۹، مطرح کرد: در شرایط فعلی که فرزندان و زوجین بیشتر در خانه و در کنار هم هستند به علت نداشتن مهارت ارتباط موثر گاها اختلافات خانوادگی هم افزایش یافته است. ازاین رو شناخت روحیات، احساسات، رفتار و انتظار رفتار خود و ارتقای مهارت های موثر همچون اصلی ترین مولفه های مورد نیاز خانواده ها در شرایط فعلی است.


گوهر یسنا انزانی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: در شرایط فعلی که زوجین و فرزندان اوقات بیشتری را با یکدیگر سپری می کنند نداشتن ارتباط موثر خویش را بیشتر نشان داده است. گاها به علت اختلاف نظرهایی زوجین آغاز به مقابله با نظرات هم می کنند و به دنبال این هستند که خواسته خویش را اجرایی کنند در حالیکه همه افراد مثل هم فکر نمی کنند و خیلی از تعارضات و اختلافات از آنجایی شروع می شود که زوجین دیدگاه متفاوتی نسبت به یک مبحث دارند.
این روانشناس افزود: هر کدام از زوجین منحصر به فرد است و دیدگاه و رفتار و عقیده خاص خویش را دارد. همینطور زن و شوهر باید این نکته را بدانند که ایجاد اختلاف نظر منجر به تشویق تغییر و یادگیری مهارت جدید در برقراری ارتباط می شود و با کمک حل مساله می توان اختلاف نظرها را به شکل متناسبی حل کرد.

او همینطور اعتقاد دارد که گاهی اختلاف نظر منجر به شادی و تفریح و تنوع در زندگی می شود. اختلاف نظر قسمت جدایی ناپذیر اختلاف است، زوجین نباید خواسته های خویش را رد کنند اما باید بدانند چاره اختلاف حل مساله است. مذاکره ای سالم می باشد که حس برندگی را هم در خانم و هم در آقا ایجاد نماید.
انزانی افزود: مهارت ارتباط موثر مهم ترین عوامل سلامت و بهداشت روان است، امروزه خیلی از مشکلات در حیطه قلمرو انسان ها است و بزرگترین درماندگی انسان ناتوانی در دستیابی به همکاری و تفاهم با دیگران است، فقدان مهارت در ارتباط مشکل تمام افراد و می تواند عامل شکست و ناکامی باشد.
به قول این روانشناس، ارتباط موثر رمز موفقیت خیلی از انسان ها در جنبه های مختلف اجتماعی، تحصیلی، زناشویی، تربیت فرزندان، زندگی شغلی و حرفه ای و عاملی موثری در پیشرفت هر فرد است. عدم برقراری ارتباط موثر از مهم ترین عوامل ایجاد حالت عصبانی و اختلالات روانی و رفتاری است. ارتباط در شکل کلامی و غیر کلامی شکل می گیرد و ارتباط موثر از قدیمی ترین دستاوردهای بشر است.

انزانی خاطرنشان کرد: ارتباط از برخورد چهره به چهره آغاز و پیامد آن صحبت های دلنشین در جهت نزدیک تر شدن دو طرف به یکدیگر است. چگونگی گفتارها، در یک مسیر قرار گرفتن اندیشه ها، منجر به ظهور اندوخته های درونی فرد می شود ازاین رو خواسته های درونی افراد قوت می گیرد و کشش احساسی بیشتر می شود، اعتماد بین یکدیگر، همکاری و تبادل نظر و احترام هم افزایش می یابد.

وی ادامه داد: زن و شوهر باید یکدیگر را بعنوان موجود پرارزش بپذیرند و پیشرفت هر کدام را مانعی برای خود ندانند.
عصر حاضر عصر ارتباطات و لازم است این نکات را بیاموزیم چونکه ارتباط موثر اکتسابی است و با تکرار تمرین می توان آنرا آموخت. از طرفی تنهایی هراس همیشگی بشر است، انسان موجودی اجتماعی است ازاین رو به برقراری ارتباط لازم دارد.

وی همچینن این را هم اظهار داشت که با شکل گیری ارتباط موثر سلامت روان بهبود پیدا می کند، منجر به سلامت روابط بین فردی می شود. از طرفی ارتباط موثر وسیله انتقال اطلاعات به شکل متناسب با دیگران است که از راه آن عاطفه و احساس به دیگران منتقل می شود، سوء برداشت ها و سوء تفاهمات کاسته می شود، خشم کاسته می شود و منجر به رشد فردی و اجتماعی می شود.

این روانشناس اعتقاد دارد که از راه ارتباط موثر می توانیم افکار خویش را با دیگران در بین بگذاریم، انتظارات و خواسته های خویش را بیان نماییم، به رشد شخصی و هویت یابی خود کمک می نماییم، به بهره وری شغلی و موفقیت برسیم و در نهایت استرس، خشم، افسردی و سایر مشکلات روحی را کاهش دهیم.

انزانی اظهار داشت: اگر مهارت ارتباط موثر را بلد نباشیم، نارضایتی از زندگی، سوءتفاهمات، ترس ها بخصوص ترس از تنهایی، دوست داشتنی نبودن و طرد شدن افزایش می یابد، اعتماد به نفس کاهش و استرس و انزوا طلبی خشم و تنفر و فشار روانی هم افزوده می شود. ازاین رو برای کارایی ارتباط باید مطمئن شویم شنونده امکان برقراری ارتباط را دارد، خویش را جای شنونده قرار دهیم و احساساتش را درک نماییم. همینطور باید انتظارات و رفتار خود از رابطه با بیان جزئیات و واضح به طرف مقابل بگوییم، به طرف مقابل و شونده نگاه نماییم، کلی گویی نکنیم و جزئیات زیادی را از صحبت حذف نماییم.

ایشان در ادامه به بیان مولفه هایی برای بهبود ارتباطات پرداخت و اضافه کرد: زوجین باید به ارتباط خود اعتماد داشته باشند، یکدیگر را بپذیرند و به صحبت های هم گوش کنند، مثبت گو و مثبت نگر باشند، تلاش خویش را برای درک نیازهای فرد مقابل به کار گیرند، رفتارهای غیر کلامی مناسب داشته باشند، فنون همدلی را بیاموزند و پشتیبانی از یکدیگر را اصل مهم ارتباطات در نظر بگیرند.

این روانشناس در بخش دیگر سخنان خود به تأثیر گوش دادن فعال در ارتباط میان زوجین با یکدیگر و با فرزندان اشاره و خاطرنشان کرد: هدف از گوش دادن هدفمند کسب اطلاعات و راهنمایی گرفتن، درک افکار و احساسات دیگران، حل مشکلات، فهمیدن احساسات دیگران و حمایت عاطفی است. برای گوش دادن فعال باید به طرف مقابل نگاه نماییم، به سخنانش علاقمند باشیم، نشانه های کلامی و غیر کلامی طرف مقابل را درک نماییم، تلاش نماییم آنچه را از صحبت ها گفته نمی گردد درک نماییم، کمتر خودمان صحبت نماییم و سوالات مناسبی درباره سخنانش بپرسیم.
به قول انزانی، تمامی کارهای ما نوعی ارتباط به حساب می آید، همینطور چگونگی ارسال پیام چگونگی دریافت پیام را معین می کند ازاین رو نحوه حرف زدن دارای اهمیت بالایی است. چگونگی آغاز پیام به ما کمک می نماید تا ارتباطات خویش را بهینه نماییم و کلماتی که کلام با آنها شروع می شود بسیار دارای اهمیت است و ارسال پیام درست، منجر به دریافت درست پیام می شود. همینطور ارتباط دارای حالات و ژست های گوناگون است و هر پیام ساده امکان دارد در جمع های متفاوت کاملا متفاوت عرضه شود.

این روانشناس درباره موانع ارتباطی میان زوجین و فرزندان اظهار داشت: از کلمه "چرا" استفاده نکنیم، تحقیر، انتقاد و قضاوت نکنیم، تعصب بی جا نداشته باشیم و دیگران را دائما مقصر ندانیم، به یکدیگر برچسب نزنیم، به جای همدردی همدلی نماییم، آمرانه صحبت نکنیم، تحسین و تایید بی جهت نداشته باشیم و نصیحت و تهدید و اخطار را از سخنان خود حذف نماییم.

انزانی در انتها سفارش کرد: زوجین نباید به یکدیگر وعدهایی دهند که از آنها اطمینان ندارند، به یکدیگر دروغ نگویند، نظرات خویش را یکباره مطرح نکنند، طولانی صحبت نکنند و مشکلات یکدیگر را مد نظر قرار دهند. همچون مهم ترین نکات این است که صحبت ها را با قهر ترک نکنند، از تمسخر و متهم کردن یکدیگر بپرهیزند، در اختلاف نظرها مودب باشند و در مقابل اظهارات تند یکدیگر صبور باشند. همینطور وارد مسائل حل نشده در گذشته یکدیگر نشوند و مد نظر داشته باشند که هرچقدر رفتار، انتظارات رفتار و احساسات خو را بیشتر بشناسیم می توانیم ارتباط موثری داشته باشیم. این مهارت نیازمند صبر و تمرین است.




منبع:

1399/10/23
20:42:04
0.0 / 5
950
تگهای خبر: خانواده , درمان , رفتار , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان