عوارض خطرناك و ماندگار دستكاری در تاریخ تولد نوزاد

عوارض خطرناك و ماندگار دستكاری در تاریخ تولد نوزاد

به گزارش خاتون یار مسئول اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با تاكید بر عوارض خطرناك زایمان های زودرس و تهدید سلامت نوزادان نارس، اظهار نمود: طی چندین ابلاغیه به بیمارستان ها تاكید شده كه از تولد نوزادان نارس و زایمان های قبل از موعد اجتناب شود و در این راستا با بیمارستان ها و پزشكانی كه مفاد ابلاغیه را رعایت نكنند، برخورد می شود.


دکتر مریم افراخته - فلوشیپ فوق تخصصی طب مادر و جنین (پریناتولوژی) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه سن حاملگی کامل و تاریخ ختم زایمان 40 هفته یا 280 روز است، اظهار نمود: بیشتر خانم های حامله بین هفته ۳۹ تا ۴۰ حاملگی زایمان می کنند و حدود ۱۰ درصد ممکنست از ۴۰ هفته گذشته و حداکثر تا ۴۲ هفته ادامه داشته باشد که البته باید بوسیله تست های مشخص از سلامت جنین مطمئن باشیم.
وی با اعلان اینکه معمولا سن 39 هفتگی برای سزارین و یا تاریخ زایمان در نظر گرفته می شود، اظهار داشت: در این تاریخ نوزاد کامل رسیده و عوارضی سلامت او را تهدید نمی نماید. بدین سبب به هیچ عنوان سفارش نمی گردد که خانواده ها به دلیلهای پوچ و غیرعلمی همچون تاریخ های رند و مناسبتی، در تاریخ زایمان دستکاری کرده و جان فرزند خودرا به خطر اندازند.
افراخته با اشاره به عوارض و خطرات زایمان زودرس برای نوزاد، اظهار نمود: ریه، مهمترین ارگان در معرض خطر در نوزادان نارس است؛ چونکه ریه جنین هنوز کامل نشده تا بتواند تبادل اکسیژن و co2 را به درستی انجام دهد. همین طور زایمان زودرس می تواند عوارض گوارشی و مغزی مختلفی بوجود آورد و به عبارتی تمامی ارگان های جنین پیش از بلوغ کامل می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.
این پزشک متخصص اشاره کرد: متاسفانه گاهی این عوارض می تواند حتی منجر به مرگ نوزاد شود.
وی نفس تنگی و دیسترس تنفسی را مهمترین عارضه در نوزادان نارس عنوان نمود و اظهار داشت: گاهی اوقات نوزاد به درمان های عادی پاسخ نداده و کارش به بستری در بخش NICU می کشد، زایمان زودرس همچنان می تواند عوارض جدی دیگری در آینده برای نوزاد بوجود آورد، به عبارت دیگر حتی اگر مرحله نوزادی را طی کند، ممکنست عوارض دائمی و ماندگاری برای نوزاد ایجاد شود که مشکلات تنفسی و ریوی و عدم تکمیل و رسیدگی کامل اندام ها و ارگان ها بعضی از آنهاست.
افراخته با اشاره به نحوه محاسبه دقیق تاریخ زایمان، اظهار نمود: محاسبه تاریخ دقیق زایمان در خانم های دارای سیکل قاعدگی منظم بسیار راحت و قابل اعتمادتر است، در این افراد از نخستین روز آخرین قاعدگی ۲۸۰ روز یا 40 هفته را بعنوان زمان دقیق زایمان محاسبه می نماییم. ولی اگر قاعدگی منظم نبوده، قرص ضدبارداری مصرف شده، خونریزی ها به صورت نامنظم بوده و یا در مورد خانم هایی که هر چند ماه یکبار پریود می شوند، برای این افراد باید از سونوگرافی واندازه گیری شاخصهای جنینی برای تعیین زمان دقیق زایمان استفاده نمائیم.
این پزشک فلوشیپ زنان با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که از زایمان های قبل از ۳۹ هفتگی به سبب عوارض بالای آن اجتناب شود، عنوان کرد: در همین راستا با ارسال چندین نامه و ابلاغیه به بیمارستان ها بر اهمیت این مساله تاکید شده و طی آن عنوان شده که از زایمان های مناسبتی و تغییر بدون دلیل موجه تاریخ زایمان اجتناب شود.
وی افزود: بر طبق این ابلاغیه، تولد زودتر از موعد نوزاد محل اشکال است و پس در صورت وقوع، در مرحله اول به عامل زایمان و رئیس بیمارستان تذکر داده شده و در صورت تکرار به صورت قانونی برخورد می شود.
مسئول اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلان اینکه تذکرات مربوط به اجتناب از زایمان های زودس و مناسبتی طی چندین نامه به بیمارستان ها ارسال شده است، اظهار داشت: رعایت این مساله با نظارت نمایندگان، بازرسان و کارشناسان معاونت درمان پیگیری می شود و با بررسی سن جنینی نوزادان متولد شده در تاریخ های خاص، در صورت عدم رعایت مفاد ابلاغیه و تولد نوزاد نارس، به صورت قانونی با بیمارستان و عامل زایمان برخورد می شود.
این فلوشیپ فوق تخصصی طب مادر و جنین در آخر ضمن هشدار مجدد نسبت به عوارض دستکاری تاریخ زایمان و تولد نوزاد نارس، عنوان کرد: تولد قبل از موعد هم با روش سزارین و هم به صورت طبیعی امکانپذیر است، با این وجود امیدواریم که ختم حاملگی ها با اندیکاسیون و در تاریخ دقیق اندازه گیری شده صورت گیرد تا منجر به تولد نوزادان نارس و عوارض و تبعات خطرناک ناشی از آن نشود.




منبع:

1399/09/07
14:34:39
5.0 / 5
816
تگهای خبر: بیمار , پزشك , خانواده , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان