چالش های روانی آموزش مجازی دانش آموزان
به گزارش خاتون یار یك روانشناس با تاكید بر اینكه آموزش مجازی دانش آموزان منجر به افزایش مسئولیت والدین و تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی والدین شده است، اظهار داشت: فراهم نبودن مقدمات، زمینه ها و آمادگی لازم جهت استفاده از سیستم آموزشی جدید نظیر آموزش آنلاین می تواند متناسب با سطح تحصیلات والدین، شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنها، مشكلات متفاوتی را برای خانواده ها بوجود آورد و بار مسئولیت شان را بالا برند.
فرنگیس شریفی باستان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه پاندمی کووید ۱۹ افراد را ناگزیر به استفاده از سیستم آموزش مجازی و آنلاین کرد، اضافه کرد: قبل از ورود یک سیستم آموزشی جدید باید بسترهای مورد نیاز آن فراهم گردد تا تمام دانش آموزان بتوانند از این سیستم به خوبی بهره ببرند. اما متاسفانه سرعت شیوع این بیماری فرصت کافی برای ایجاد این بسترها را از بین برد. همین طور در این راه سطح اقتصاد خانواده در جهت فراهم کردن ابزار آموزشی، سطح تحصیلات والدین در جهت انتقال مطالب لازم به فرزندان و سطح فرهنگی و اجتماعی خانواده در جهت درک دانش آموزان بسیار اهمیت دارد.
این روانشناس با اعلان اینکه بر حسب سن دانش آموز چالش های وی با آموزش آنلاین نیز متفاوت می شود، افزود: برای مثال آموزش دانش آموزان کلاس اولی و بطور کلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به عینیات و محسوسات وابسته است. یادگیری این دانش آموزان ماهیت اکتشافی دارد و بنا بر این معلمان معمولا با افزایش مشارکت دسته جمعی دانش آموزان و تعاملات آنها مباحث را به این دانش آموزان آموزش می دهند که هم اکنون بستر چنین آموزش هایی در محیط مجازی وجود ندارد.
بگفته وی، آموزش فیزیکی به سبب اینکه در قالب و محیطی خاص و با اهداف خاص آموزشی انجام می شد، در تقویت تعاملات اجتماعی دانش آموزان، جرئت مندی آنها، انگیزه مندی آنها و بطور کلی آموزش آنها تاثیرات مثبتی داشت. همین طور به سبب وجود ساعت معین برای استراحت، زنگ تفریح، ورزش و ساعات تربیتی نظم و انضباط به دانش آموز آموزش داده می شد، اما تمامی این موارد در سیستم آموزشی آنلاین حذف گردیده است.
شریفی باستان افزود: در آموزش آنلاین، دانش آموز فقط از ابعاد دیداری و شنیداری آموزش استفاده می نماید و تعامل گروهی و مشارکت و همکاری با همکلاسی ها حذف گردیده است. از طرف دیگر یکنواختی فرآیند کلاسی منجر به خستگی زودرس و کلافگی دانش آموز می شود.
وی ادامه داد: همین طور نظم و انضباط مدرسه در آموزش آنلاین وجود ندارد، چونکه دانش آموز در فضای منزل که فضای استراحت است کلاس درس را تجربه می کند و اساسا به سبب عدم تشابه با کلاس درس صدماتی را به دانش آموز وارد میکند.
این روانشناس معتقد می باشد که با وجود زمانبندی کلاسی در آموزش آنلاین، اما به سبب عدم رفت و آمد فیزیکی، ضرورت حضور در کلاس کمتر احساس می شود، بطوریکه حتی دانش آموز می تواند در وضعیت منفعلانه در کلاس حضور داشته باشد، مانند اینکه به کار دیگری مشغول باشد و فقط تدریس معلم بطور آنلاین پخش شود.
شریفی باستان افزود: عدم حضور فیزیکی معلم منجر به کاهش تمرکز دانش آموزان می شود چونکه یکی از راه های جذب تمرکز، مشاهده فیزیکی معلم است. همین طور یادگیری دانش آموزان تحت تاثیر قرار می گیرد و در نهایت به سبب آموختن ناقص مطالب درسی، دانش آموزان گرفتار استرس و اضطرابِ چگونگی گذراندن امتحانات می شوند.
این روانشناس اظهار داشت: بعضی از دانش آموزان عادت دارند هنگام آموزش مجازی یکی از والدین را کنار خود داشته باشند و از راهنمایی های وی استفاده کنند، بااینکه قرار نیست این همراهی همیشگی باشد اما والدین در صورت توان می توانند چند جلسه این کار را انجام دهند و به تدریج این همراهی را کاهش و به صفر برسانند چونکه اینطور دانش آموز متوجه می شود خودش به تنهایی می تواند کارهایش را انجام دهد.
وی اختلال در اتصال به اینترنت و نرم افزارهای آموزشی، کاهش روحیه اکتشافی در دانش آموزان برای کسب اطلاعات، درگیری بیشتر در فضای مجازی، افزایش و وابستگی به اینترنت، خواب شب دیر هنگام و دیر از خواب بیدار شدن در بامداد را از دیگر چالش های دانش آموزان در این ایام دانست و از والدین خواست تا باتوجه به از بین رفتن برنامه ریزی دانش آموزان، اهتمام کنند برای جلوگیری از این مشکلات نظمی را در خانه برای دانش آموز ایجاد کنند.
شریفی باستان در ادامه به بیان سفارش هایی به والدین پرداخت و اظهار داشت: والدین باید فضای خانه را به صورت فضای کلاسی شبیه سازی کنند، به شکلی که یک فضای مشخصی هرچند کوچک برای آموزش دانش آموز اختصاص یابد. از طرف دیگر با همکاری خود دانش آموز زمان هایی را برای آموزش، استراحت، در جمع خانواده بودن و... در نظر بگیرند تا دانش آموز از این سردرگمی بیرون رود.
وی معتقد می باشد که والدین باید در هنگام آموزش مجازیِ دانش آموز، سکوت را رعایت نمایند و از ایجاد سر و صدا، مشاجره، ورود بدون اجازه و رفت و آمد به اتاق دانش آموز پرهیز کنند و یا آنها را به حداقل برسانند تا در نهایت، آرامش ذهنی مورد نیاز برای آموزش دانش آموز ایجاد شود.
این روانشناس در آخر با تاکید بر افزایش مسئولیت والدین در این ایام اظهار نمود: گاها برخی دانش آموزان از بیان اینکه مطالب درسی را به خوبی متوجه نشده اند، خجالت می کشند، در این موقعیت ها این والدین هستند که باید به این نکات توجه نمایند و در جریان مسائل دانش آموز و رفع آن ها باشند و با مدیریت فضای خانه، مدیریت استفاده دانش آموز از فضای مجازی و... حواس پرتی دانش آموزان را کاهش دهند.
منبع: خاتون یار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب