طرح پیشنهادی مجلس برای واگذاری مهدهای كودك به آموزش و پرورش

طرح پیشنهادی مجلس برای واگذاری مهدهای كودك به آموزش و پرورش

به گزارش خاتون یار وزیر اسبق علوم و عضو كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به موكدات رهبری پیرامون مهدكودك ها اظهار داشت: مهدكودك ها دو متولی دارند؛ اموزش و پرورش و بهزیستی؛ طرحی را هفته قبل پیشنهاد دادیم كه مواد مختلفی راجع به مدارس غیردولتی و یك ماده درباره مهدكودك ها دارد كه بر اساس آن مهدكودك ها كلا در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد و از دست بهزیستی بیرون برود كه درباره جزئیات آن در جلسات بعد در مجلس بحث می شود.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، مهدی زاهدی درباره علل عدم اجرای سند تحول بنیادین مواردی را برشمرد و اظهار داشت: عدم باور مسؤلان درباره سندتحول جدی است. گفتار درمانی کافی است و باید به سمت عمل گرایی حرکت نماییم.
وی ادامه داد: باور دارم که جریان نفوذ در آموزش و پرورش رخنه کرده است. در فرمایشات رهبری هم دقت نماییم در می یابیم شکل گیری آموزش و پرورش بر اساس سیستم غربی بود و این تفکر ادامه پیدا کرد و معتقدم هنوز هم هست.
زاهدی اضافه کرد: کاری به فرد حقیقی ندارم از جایگاه حقوقی صحبت می کنم؛ وقتی می بینیم افرادی را به کار می گیرند مثلا فردی را ۵ سال در دانشگاه فرهنگیان می گذارند که قبلا سخنرانی کرده و گفته دانشگاه فرهنگیان را باور ندارد و دانشگاه فرهنگیان که سالی ۳۰ هزار ورودی می پذیرفت ظرف چند سال ورودی اش به ۳۰۰۰ نفر رسید. فکر می کنید این مورد بدون برنامه بوده است؟نمی گویم فردی که مسئول بوده عامل نفوذ است، بلکه تفکری حاکم بوده که آمده و در دانشگاه فرهنگیان رخنه کرده و آنها را قانع کرده که باید سیستم دیگری را در دانشگاه به جریان بیندازیم.


جریان نفوذ تا اعماق کتب درسی پیش می رود

درآمدهای هزاران میلیاردی سدی در مقابل حذف کنکور

وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: یا مثلا در کتاب سال یازدهم مطلبی آمده بود که دعا و نیایش حدود ۳۰ درصد و موسیقی بالای ۶۰ درصد آرامش بخش است. فکر می کنید این اندیشه همینطوری وارد کتاب درسی می شود؟ جریان نفوذ بگونه ای کار می کند که تا اعماق کتب درسی و مدیریت ها اثر می گذارد.
وی با اشاره به ماجرای حذف کنکور سراسری اظهار داشت: سال ۸۷ که وزیر علوم بودم به اتفاق دکتر فرشیدی، وزیر وقت آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدیم که باید کنکور برچیده شود. قانونی هم مصوب شد، اما چرا در این سال ها کنکور حذف نشده است؟ جریانی که از بیرون کلاس کنکور ها و درآمدهای هزار میلیاردی دارد اجازه نمی دهد.
زاهدی اضافه کرد: یکی از گرفتاری های ما همین جریان نفوذ است. نمی گویم نیروهایی که در آموزش و پرورش اند عامل نفوذ اند؛ بلکه افراد خوب و متدین و علاقمند به نظام هستند، اما آن جریان با چند واسطه وارد می شود و روی افراد اثر می گذارد.
وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که « نفوذ از بیرون می آید، نه اینکه خود شخصیت ها نفوذی باشند.» اظهار داشت: جریان نفوذ کاری می کند که سند ۲۰۳۰ وارد شود. جریان نفوذی بود که توانست بر افکار مدیران ما غلبه کند و بگوید راه نجات آموزش و پرورش، سند ۲۰۳۰ است و نه سندتحول؛ چرا در هشت سال قبل سند تحول کمرنگ شد و سند ۲۰۳۰ آمد و کار به جایی رسید که رهبری وارد شدند. اینها را جریان نفوذ می دانم.
وی با اشاره به اینکه برخی حاشیه سازی های بوجود آمده به عدم همکاری دستگاههای دیگر برمی گردد اظهار داشت: در سندتحول به صراحت ذکر شده باید دستگاه های دیگر در اجرای سند همکاری کنند. مثلا نظام رتبه بندی در سند آمده و بارها درباره آن صحبت شده یک بار سال ۹۴ مقداری به حقوق فرهنگیان اضافه می کنند و اسم آنرا رتبه بندی می گذارند. خب معلم که متوجه می شود.
زاهدی اضافه کرد: شبیه به همین اقدام را سال قبل انجام دادند. این صداقت را از مسؤلان نمی بینیم. بدون تصویب و گذراندن قانون رتبه بندی را همچنین اجرا کردند. ما نسبت به افزایش منزلت معلمان که به تعبیر رهبری افسران پشیرفت کشور هستند چه کردیم؟ دستگاه های مختلف چه کردند؟ انتظار داشتیم سریال یا فیلم فاخری در جهت حفظ کرامت معلمان ساخته شود. یا اینکه در بودجه نباید گفته شود که آموزش و پرورش هزینه است. بلکه سرمایه است.
وی به برنامه ششم توسعه اشاره نمود و اظهار داشت: آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه یک ماده ۶۳ را داشت که در آن هم خرید خدمات آموزشی و واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی مطرح شده بود و ما بعد آنرا در مجلس اصلاح کردیم. این موضوعات سند تحول را از خاصیت انداخت و یک سری حواشی بوجود آمد که سبب شد سند تحول در عمل به حاشیه برود.


حذف چند دختر بچه از جلد کتاب با چه استدلالی صورت گرفت؟
وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به حواشی اخیر حذف دختران از جلد کتب درسی هم اشاره نمود و اظهار داشت: به تازگی کتاب چاپ شده و به زعم خودشان کار انقلابی کرده اند و عکس چند دختربچه را حذف کرده اند؛ واقعا حذف عکس چند دختربچه از جلد کتاب با چه استدلالی انجام شده است؟.
زاهدی افزود: یا مثلا جایی قرآن را از کانون خانواده حذف کرده اند و به جای آن گلدان گذاشته اند. اینها جای سوال دارد. چرا حاشیه سازی می کنند. نمی گویم جریان نفوذ این کار را انجام داده اما کسانی که این کارها را می کنند از بصیرت کافی برخوردار نیستند و باید کنار بروند. سند کی گفته چنین کارهایی انجام شود؟.
وی با اشاره به اینکه در راهکار ۲۲-۶ سند تحول آمده است که گزینش مدیران در سطوح مختلف باید بر مبنای شایسته سالاری و پیشگامی آنان در ارزش های الهی و انسانی و معیارهای علمی، کارامدی و باور به اهداف تعلیم تربیت نظام رسمی باشد. ایا مدیران اینطور انتخاب شده اند؟ در وزارت آموزش و پرورش انواع مدیران بدون توجه به این موارد انتخاب می شوند. از شورایعالی انقلاب فرهنگی هم گلایه داریم چرا دستورالعملی همانند انتخاب روسای دانشگاه ها در این حوزه ندارد.


طرح پیشنهادی مجلس برای واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش

وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره موکدات رهبری پیرامون مهدکودک ها اظهار داشت: مهدکودک ها دو متولی دارند، آموزش و پرورش و بهزیستی؛ طرحی را هفته قبل پیشنهاد دادیم که مواد مختلفی راجع به مدارس غیردولتی و یک ماده درباره مهدکودک ها دارد که بر اساس آن مهدکودک ها کلا در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد و از دست بهزیستی بیرون برود که درباره جزئیات آن در جلسات بعد در مجلس بحث می شود.


دولت ردیف های استخدامی کافی در اختیار دانشگاهها بگذارد

وی درباره موکدات و فرمایشات رهبری پیرامون نیروی انسانی و ورود نیرو از راه دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی که مجلس را مستقیما مورد خطاب قرار داده بودند اظهار داشت: متاسفانه از سال ۸۹ به بعد مجلس مصوبات گوناگونی برای جذب معلم خارج از سیستم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی داشته و گلایه مستقیم رهبری از مجلس مورد توجه مجلس و کمیسیون آموزش خواهد بود اما مجلس به تنهایی نمی تواند، دولت باید ردیف های استخدامی کافی در اختیار دانشگاهها بگذارد و بودجه کافی درنظر بگیرد.
زاهدی اضافه کرد: سال جاری هم کلی کمبود معلم داریم مجلس آماده است از این قوانین مصوب نکند به شرط آنکه دولت هم پای کار بیاید.


دلیل حذف بطحائی از وزارت ابهاماتی داشت
وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: خوب بود که وزیر آموزش و پرورش در این برنامه حضور پیدا می کرد ؛ البته عملکرد حاجی میرزایی را در عمل بهتر از قبلی ها می دانیم. اقای بطحایی هم آمد و می خواست کار انجام دهد اما نمی دانیم به چه دلیلی حذفش کردند که ابهاماتی داشت. گزینش مدیران را باید شورایعالی انقلاب فرهنگی جدی مدنظر داشته و به آن ورود کند و اساسنامه آنرا بنویسد.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر اضافه کرد: در سند تحول آمده است که باید ظرف یکسال زیرنظام ها تعریف و سپس عملیات اجرایی شروع شود که متاسفانه حالا می گویند زیرنظام ها تصویب شده است و باید برنامه های عملیاتی با زمانبندی و شاخصهای قابل ارزیابی شروع شوند. در مجلس هم این مطالبه گری را خواهیم داشت.




منبع:

5.0 از 5
1422
1399/06/29
14:57:07
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان