در خانه كلاس درس را شبیه سازی كنید

در خانه كلاس درس را شبیه سازی كنید

یك روانشناس اجتماعی درباره نحوه كنترل كودكان توسط والدین برای عدم دسترسی به مطالب ناامن فضای مجازی اظهار داشت: كودكان كنجكاوند و اگر مستقیما و بطور مستمر روی عدم دسترسی آنها به مطالب ناامن تاكید داشته باشیم، با نتیجه عكس آن مواجه می شویم.


علیرضا شریفی یزدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه والدین باید طی یک قراردادی به کودک اجازه حضور در فضای مجازی را بدهند، اظهار نمود: والدین برای کودک خود باید توضیح دهند که اگر دستگاه هوشمندی شامل موبایل، تبلت و... در اختیار او قرار می دهند جهت استفاده از کدام مطالب و در چه ساعاتی از روز است و نمی تواند در مطالب متفرقه جستجو کند.

وی با اعلان اینکه هرچه سن کودک افزایش یابد این محدودیت دسترسی می تواند کم شود، افزود: گسترش فضای دیجیتال و آموزش آنلاین به افزایش سطح دانش و اطلاعات فرزندان کمک کرده است اما از دست رفتن روابط اجتماعی از مهم ترین عیوب آموزش آنلاین است که کودک تصور می کند با برطرف شدن نیازهای روزمره اش و حتی نیاز آموزش او توسط اینترنت، دیگر نیازی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد و درنتیجه مهارت های ارتباطی و اجتماعی او کاهش پیدا می کند.

این روانشناس به محاسن آموزش آنلاین برای کودکان شامل اینکه آموزش تحت هر شرایطی مسیر خودرا طی می کند و مشکلات سد راه کسب دانش نمی شوند، ارزان تر بودن این نوع آموزش نسبت به آموزش حضوری، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و... اشاره نمود و اضافه کرد: در کنار محاسن بسیاری که آموزش آنلاین می تواند داشته باشد، خطرات زیادی نیز در کمین دانش آموزان است که یکی از آنها خطر اعتیاد به فضای مجازی به سبب صرف زمان زیاد در این فضا است چونکه کودک به حضور در این فضا عادت می کند و حتی اگر بعدها امکان آموزش حضوری فراهم گردد کودک دیگر به فضای مجازی و حضور در آن اعتیاد می یابد.

بگفته شریفی یزدی، یکی دیگر از معایب استفاده بیش از اندازه کودکان از فضای مجازی منزوی شدن و گوشه گیری آنها است که شکل گیری تیپ شخصیتی پرهیزمدار را تقویت می کند.

وی به داشتن برنامه مشخص برای دسترسی کودکان به اطلاعات و آموزش آنلاین اشاره نمود و معتقد می باشد که والدین و مسئولان مدارس باید برنامه مشخصی برای آموزش داشته باشند؛ هم چنین بهتر است مطالب آموزشی را به صورت آفلاین غیر قابل دسترس کنند تا دانش آموز بداند تنها در ساعات خاصی می تواند در این فضا حضور داشته باشد و اینگونه از زمان آموزش آنلاین تنها برای آموزش استفاده می نماید چونکه در ساعات غیر درسی امکان دسترسی به مطالب وجود ندارد.

این روانشناس اجتماعی ایجاد و یا مقرر کردن فضایی مشخص برای درس خواندن دانش آموز و شبیه سازی موقعیت یک کلاس با تمامی نکات حتی نوع پوشش را همچون نکات مهم برای موظف شدن کودک به آموزش تلقی نمود و اضافه کرد: خانواده باید خودرا مکلف کند گزارش کار فرزند خودرا به مدرسه و آموزگاران ارائه دهد؛ همین طور در زمان برگزاری امتحانات والدین باید نقش ناظر امتحانی را داشته باشند و شرایط نظارتی مدرسه را فراهم آورند و به فرزند خود تحت هرشرایطی برای گرفتن نمره کمک نکنن چونکه این کار بسیار اشتباهی است.

وی به استفاده از برنامه های خاصی برای کنترل مطالب مورد استفاده کودکان در اینترنت اشاره نمود و اظهار داشت: والدین در صورت مشاهده استفاده فرزندشان از مطالب ناامن و متفرقه ابتدا باید خونسری خودرا حفظ کنند و از پرخاشگری بپرهیزند، سپس اگر از قبل با کودک خود درباره ی شرایط استفاده از فضای مجازی قرار گذاشته بودند حالا می توانند او را به سبب تخطی از این قرار جریمه کنند.

شریفی یزدی اضافه کرد: البته این جریمه را باید از ابتدا به اطلاع کودک رسانده باشند تا آنها بدانند در صورت تخطی، جریمه ای در انتظارشان است. این جریمه باید متناسب با سن کودک و نوع تخطی او باشد برای مثال تماشا نکردن تلویزیون و یا بازی نکردن با یک وسیله بازی مشخص و... می تواند همچون این جرایم باشد.

وی معتقد می باشد بطور معمول کودکان با اطلاع از جریمه شدن در صورت زیر پا گذاشتن قوائد استفاده از فضای مجازی و... قوانین مشخص شده را رعایت می کنند اما درصورتی که با وجود قرار دادن جریمه ها کودکان باز هم از این قوائد تخطی کردند، والدین می توانند از مشاوران و روانشناسان در این زمینه کمک بگیرند.




1399/06/13
22:14:24
5.0 / 5
1181
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان