ابتكار:

در خانه بمانید،  یك دستور پزشكی است

در خانه بمانید،  یك دستور پزشكی است

به گزارش خاتون یار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاكید بر اینكه حداقل وظیفه ما در مقابل كادر درمانی این است كه «در خانه بمانیم»، می گوید: مردم باید به خود،  دیگران و كادر پزشكی و درمانی رحم كنند. زمانی كه در این شرایط گفته می شود «مردم در خانه بمانند»،  این یك «دستور پزشكی» است.


معصومه ابتكار در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینكه سازمان بهداشت جهانی مرجعی جهانی برای بهداشت مردم دنیاست، اظهار داشت: این سازمان هفته گذشته شیوع ویروس كووید ۱۹ را پاندمی اعلام نمود و این مساله آگهی بسیار جدی به مردم دنیا بود تا مراقب سلامتی خود باشند؛ سلامتی هدیه بسیار با ارزشی است كه خداوند در اختیارمان قرار داده و برای حفظ سلامتی خود و دیگران به جهت انسانی، حقوقی و دینی باید تلاش نماییم.
وی افزود: برمبنای چیزی كه از ویروس كووید ۱۹ می دانیم، این است كه قدرت شیوع و انتقال بسیار بالایی دارد و افراد می توانند چهارده روز بدون هیچ علامتی ناقل بیماری باشند و دیگران را بیمار كنند. ویروس كرونا بیماری است كه همه را در برمی گیرد و ممكنست همه به آن مبتلا شوند. البته درصد بالایی از مبتلایان به ویروس كرونا علایم خفیف دارند، اما به سبب شیوع بالا، تعداد قابل توجهی نیز دارای علایم شدید هستند، افرادی كه دارای علائم شدید ویروس كرونا هستند متاسفانه به خدمات پزشكی و بیمارستانی نیاز پیدا می كنند.

مردم باید به خود، دیگران و كادر پزشكی و درمانی رحم كنند
ابتكار با اشاره به اینكه هم اكنون بیش از یك ماه است كه فشار بسیار سنگینی بر كادر درمانی و بیمارستانی وارد می شود، اشاره كرد: مردم باید به خود، دیگران و كادر پزشكی و درمانی رحم كنند. زمانی كه در این شرایط گفته می شود كه «مردم در خانه بمانند»، این یك «دستور پزشكی» است، كسانی كه تابع قانون هستند، بدانند كه این یك مقررات پزشكی است، كسانی كه تابع حقوق انسانی و بشر هستند بدانند كه در خانه ماندن حقی است كه باید در مورد خود و دیگران رعایت نمایند برای اینكه اگر افراد ناقل بیماری باشند و از خانه بیرون بروند، حقوق دیگران را پایمال كرده اند چونكه ممكنست این بیماری را به دیگران انتقال دهند و اگر تابع شرع مقدس هستند بدانند كه بر طبق قانون لاضرر، ممكنست ضرری به دیگران وارد كنند. هر فردی باید فرض را بر این بگیرد كه ناقل بیماری است، برای اینكه این احتمال بسیار زیاد است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به اینكه شاید مردم متوجه حساسیت، اهمیت و واقعیت مسئله نیستند، اظهار داشت: ویروس كرونا مسئله ای جهانی است و سفارش های بهداشتی را همه جهان دارند، اگر مردم به مسئولان ایران اعتماد دارند، می بینیم كه مسئولان یك ماه است كه این سفارش ها را به مردم داده اند، و سازمان بهداشت جهانی نیز مدتهاست كه این سفارش ها را عرضه كرده اند.

اگر وظیفه خودرا به درستی انجام نداده باشیم، در مقابل كادر درمانی مسئولیم
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اعلان اینكه اگر ما وظیفه خودرا به درستی انجام نداده باشیم، در مقابل كادر درمانی، بیمارستانی و پزشكی كه به سبب مراجعات بالا و شرایط بحرانی برخی مبتلایان تحت فشار هستند، مسئول هستیم، اضافه كرد: برای جلوگیری از انتقال این بیماری راهی وجود دارد و آن این است كه زنجیره ویروس و انتقال آن قطع شود. برخی كشورها این كار را با قانون، اجبار و سخت گیری بسیار زیاد اجرا كردند، اما در ایران این كار بر طبق درخواست و دعوت به مشاركت مردمی انجام می شود.

كرونا شوخی بردار نیست
وی افزود: ویروس كرونا شوخی بردار نیست و اینكه فرد، سفر رفتن خودرا اینگونه توجیه كند كه به خانه شخصی خودم می روم، باید بداند كه فرد در مسافرت ناچار است كه با نانوا، سوپرماركت و... تماس داشته باشد و اگر خدای نكرده در آن شهر بیمار شود، بر كادر درمانی منطقه فشار مضاعف وارد میكند. اگر فرد ناقل بیماری باشد و با افراد آن محله تماس داشته باشد نیز ممكنست آن ویروس را در شهرستانی كه وجود نداشته وارد كند و مقصر است.

حداقل وظیفه ما در مقابل كادر درمانی؛ «در خانه بمانیم»
ابتكار معتقد می باشد كه ایران جزو كشورهایی است كه بگفته سازمان بهداشت جهانی، بهترین خدمات و كادر درمانی و پزشكی و امكانات را در شرایط بحرانی دارد، شاید در ابتدای این مسئله تاخیرهایی وجود داشت برای اینكه بطور ناگهانی فشار سنگینی به نظام بهداشتی كشور وارد شد، اما خیلی خوب نظام بهداشتی در حال فعالیت است و باید در مقابل این همه فداكاری، از خود گذشتگی و تلاش قدردانی كرد و حداقل وظیفه ما در مقابل كادر درمانی این است كه «در خانه بمانیم».
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: در دورانی گردشگری، سفر، دید و بازدید و... كار خوبی بود اما در این شرایط این كارها اشتباه است. لزوما همیشه عادت های ما، خوب نیست؛ باید به زمانه و شرایط نگاه كرد. هم اكنون شرایط گویای آنست كه باید این عادت ها را ترك نماییم. شرایط می گوید كه باید دورهمی ها در خانه باشد آن هم با رعایت نكات بهداشتی و رعایت فاصله، برای اینكه ممكنست حتی فردی بدون هیچ آگاهی از بیماری خود، ناقل بیماری باشد.
شرایط بسیار جدی است
وی با اعلان اینكه شرایط بسیار جدی است، اشاره كرد: دولت همه تلاش خودرا می كند و به جهت مراعات حال مردم در بحث مشاغل و رفت و آمدها سخت گیری نكرده است اما تاكید داشته كه رفت و آمدها و دید و بازدیدهای عید، بی مورد است و توجیهی ندارد. البته خبرها حاكی از آنست كه خیلی از خانواده ها به صورت آگاهانه رعایت می كنند هرچند اقلیتی نیز هستند كه متوجه لطمه و خطری كه برای دیگران ایجاد می كنند نیستند، اما اكثریت مردم، مردم فهیمی هستند و درك بالایی دارند.



1399/01/05
23:39:01
5.0 / 5
2988
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , خانواده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان