وزیر بهداشت اعلام كرد

ضرورت تقویت ارائه خدمات درمانی از راه دور

ضرورت تقویت ارائه خدمات درمانی از راه دور

به گزارش خاتون یار وزیر بهداشت ضمن اشاره به دستاوردهای حوزه سلامت در سال های بعد از انقلاب، در عین حال اقدامات انجام شده در زمینه اجرای پرونده الكترونیك سلامت را شرح داد و از نسخه پیچی الكترونیك در ۱۰هزار داروخانه اطلاع داد.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، دكتر سعید نمكی در مراسم بهره برداری از پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان كشور با ضمن تقدیر از تلاشهای سازمان بیمه سلامت و وزارتخانه های ارتباطات و رفاه، ضمن تبریك سالروز پیروزی انقلاب، اظهار داشت: نوستالژی هایی كه اوایل انقلاب داشتیم با زمان حالا تفاوت هایی دارد؛ اوایل انقلاب مردم با همدیگر مهربان تر بودند و سیاست زدگی در جامعه كمتر بود.
وی با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت در سال های بعد از انقلاب، تصریح كرد: كاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، توسعه زیرساخت های نظام سلامت، استفاده مناسب از بهورزان بعنوان سربازان خط اول نظام سلامت و پیشرفت در پوشش واكسیناسیون كه از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد رسید از اقداماتی است كه انجام داده ایم و امیدواریم روند ارائه خدمت بگونه ای باشد كه باعث دلگرمی مردم شود.
نمكی افزود: هنگامی كه می خواستیم نظام شبكه را ایجاد نماییم همه با تردید به آن نگاه می كردند، اما دو شاخص در این حوزه به ما كمك كرد؛ اول آنكه جامعه محور به موضوعات سلامت نگاه كردیم و دوم آنكه سیستم ثبت داده هایمان را به شكل جامع سر و سامان دادیم. خاطرم هست زمانی در شاخص مرگ و میر كودكان زیر یك سال به ازای هر هزار تولد زنده با مركز آمار و فناوری اطلاعات به اختلاف خوردیم؛ چون كه اعداد عرضه شده توسط ما و توسط این مركز با یكدیگر تفاوت می كرد. آن زمان من پای اطلاعات عرضه شده از جانب بهورزان خود ایستادم و گفتم اطلاعاتی كه آنها در زمینه مرگ و میر كودكان زیر یك سال عرضه می كنند بسیار دقیق تر از اطلاعات مركز آمار خواهد بود؛ چون كه بعضی از مردم آمار مرگ و میرهای صورت گرفته را به برخی علل همچون ترس حذف شدن كوپن هایشان، به ثبت احوال اعلام نمی كردند، اما بهورز ما در جریان آن بود.
وی در ادامه اضافه كرد: البته دیگر نمی توان تنها به ثبت داده از جانب بهورزان تاكید نمود. بلكه نیازهای روز ما را به سمت دگرگونی در سیستم ثبت آمارها سوق می دهد.
نمكی افزود: زمانی كه بنده به وزارت بهداشت وارد شدم با همراهی نهادهای ذیربط توانستم ریل های اصلی ورود به پرونده الكترونیك سلامت را ساماندهی كنم. این نكته مهم می باشد كه اگر بخواهیم سیستم ارجاع داشته باشیم احتیاج به این ریل گذاری است.

ورود نگاه اقتصادی به طرح تحول سلامت
وزیر بهداشت با ذكر مثالی در مورد طرح تحول سلامت اظهار داشت: این طرح مانند این بود كه در وسط یك چهار راه سفره ای را باز نماییم و سبب ایجاد ترافیك در خیابان شویم. طرح تحول نظام سلامت تابحال محسنات زیادی برای نظام سلامت كشور داشته است، اما یكی از ضعف های آن این بود كه نگاه اقتصاد سلامت از آن دریغ شده بود. اعمال گاید لاین ها در این حوزه كمك كرد تا نگاه اقتصادی هم به این طرح وارد شود. بعنوان مثال با پیروی دستورالعمل های راهنمای بالینی توانستیم در زمینه انجام خدمات سی تی اسكن و سونوگرافی صرفه جویی خوبی داشته باشیم.

نسخه پیچی الكترونیك در ۱۰هزار داروخانه
وی اضافه كرد: مبحث نسخه نویسی الكترونیك را هم در دست اجرا داریم، اما نهایی شدن منوط به اجرای نسخه پیچی الكترونیك در داروخانه ها بود كه امروز در حدود ۱۰ هزار داروخانه نسخه پیچی الكترونیك اتفاق می افتد.

نباید با زبان قلدری با جامعه پزشكی صحبت كرد
وی با اشاره به اینكه نباید با جامعه پزشكان به زبان قلدری صحبت كرد، اظهار داشت: نباید با نامهربانی با همكاران پزشك مان صحبت نماییم. سوال من این است كه آیا مگر فقط پزشكان هستند كه فرار مالیاتی دارند. این نكته را می پذیرم كه فرد خاطی در هر دسته ای از مشاغل می تواند حضور داشته باشد، اما درصد خطاكاری در پزشكان بسیار پایین است. بنده تمام تلاشم را می كنم تا نسخه نویسی الكترونیكی پزشكان را با زبان مهربانی و همدلی نهایی كنند.
وزیر بهداشت اضافه كرد: به قول بقراط هیچ دارویی بهتر از مهربانی نمی تواند در حل مشكلات موثر باشد. در زمینه نهایی شدن نسخه نویسی الكترونیكی پزشكان در مطب ها سازمان نظام پزشكی هم می تواند به كمك ما آید. دستاوردهایی كه در بخش خصوصی در حال به دست آوردن هستیم بیشتر از پیش افزایش می یابد و امیدواریم تا آخر سال در زمینه نسخه نویسی به دستاوردهای مناسبی برسیم.

لزوم تقویت ارائه خدمات درمانی از طریق دور
وی با تاكید بر اتكا به یادگیری از راه دور و نوبت گیری از راه دور اظهار داشت: تا كی می توان یك بیمار مزمن را به مطب ها یا كلینیك ها كشاند. باید در این حوزه خدمات راه دور را قوی نماییم. البته با شرایطی كه تعرفه پزشك هم در آن لحاظ شود. عرضه آموزش در خدمات از راه دور با پیام هایی كه برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس آنفلوانزا در مدت اخیر داشتیم، یكی از این كارهایی بود كه به مراتب راحت تر از چاپ بروشور و غیره است.
وزیر بهداشت اظهار نمود: البته نباید ذهنیت به سمتی برود كه اول خدمات را الكترونیكی نماییم و بعد به سمت تربیت نیروی متخصص برویم. نمی توان چرتكه را از فرد بی سواد گرفت و كامپیوتر به دست او داد. پس باید تمركزمان بر تربیت نیروی انسانی دوره دیده باشد.

۹۸ را با بدهی های قابل توجه شروع كردیم
وی با بیان این كه امسال مشكلاتی زیادی متوجه حوزه سلامت بود تصریح كرد: سال خویش را با بدهی هایی آغاز كردیم كه قابل توجه بود. اما خوشبختانه حتی هرچند ۲۵ استان كشور درگیر سیل بودند و ما هم پولی نداشتیم، توانستیم اوضاع را به خوبی مدیریت نماییم به شكلی كه سازمان بهداشت جهانی از خدمات عرضه شده توسط ما هنگام بروز سیل قدردانی نمود.



1398/11/21
00:03:10
5.0 / 5
3965
تگهای خبر: بیمار , پزشك , خدمات , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان