تاكید سران جهان بر آموزش باكیفیت و ریشه كنی فقر
به گزارش خاتون یار سران جهان روز گذشته (پنج شنبه) در بحث عمومی در جریان هفتاد و چهارمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر آموزش با كیفیت و ریشه كنی فقر تاكید نمودند.
به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، سهله ورك زوده، رئیس جمهوری اتیوپی در این نشست اعلام نمود: اطمینان از دسترسی به آموزش با كیفیت به معنای كاهش كودكان كار، استثمار و كودك همسری بوده و این امر سبب افزایش مشاركت سیاسی و فعالیت های كارآفرینی و اقتصادی می شود.
زوده با اشاره به "نقشه راه توسعه آموزش اتیوپی" كه اخیرا در این كشور به راه افتاده است، تصریح كرد: این نقشه بیشتر بر كودكان خارج از مدارس تمركز داشته و بیشتر این كودكان به مناطق روستایی و محروم و گروه هایی با نیازهای ویژه یا معلول جسمی تعلق دارند.
وی با بیان این كه "نقشه راه" امكان تقویت حالت های جایگزین عرضه آموزش را فراهم می آورد، اعلام نمود كه این مورد بر دختران متمركز است، چونكه دختران هنوز شانس كمتری برای تكمیل آموزش ابتدایی و با كیفیت داشته و با موانع بیشتری در زمینه های آموزشی در كلاس ها یا خانه مواجه اند.
رئیس جمهوری اتیوپی در ارتباط با فقر هم تصریح كرد كه با اینكه آرزوی این كشور ریشه كنی كامل فقر و فراهم آوردن زندگی با رفاه برای تمامی شهروندان با تمركز بر توسعه پایدار شامل ایجاد زیرساخت ها و بهره برداری از منابع ملی است اما واقعیت آشكار این است كه امروزه نزدیك به ۶۵ میلیون اتیوپیایی به برق دسترسی نداشته و ساخت "سد بزرگ رنسانس اتیوپی" در رود "نیل آبی" صرفاً برای تولید نیروی برق-آبی است تا دست كم روشنایی را برای مردم این كشور به ارمغان بیاورد.
رئیس جمهوری سائوتومه و پرنسیپ هم فقر را "بزرگترین مصیبت" بشریت دانسته كه ریشه كنی آن نخستین هدف توسعه پایدار بوده و تصریح كرد كه ریشه كن كردن آن در همه اشكال و ابعاد باید اولویت اول سازمان ملل متحد باشد.
وی اضافه كرد: فقر عامل اصلی گرسنگی، تخریب زمین، بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی، درگیری مسلحانه، جابجایی جمعیت، اشباع شدن مراكز مهم شهری و جریان مهاجرت از جنوب به شمال با نتایج غم انگیز است.
پیتر موتاریكا، رئیس جمهوری مالاوی هم در جریان این جلسه تصریح كرد: میلیون ها كودك در سراسر جهان و در كشورهایی كه كمترین توسعه یافتگی را دارند از دسترسی به آموزش باكیفیت محروم اند.
وی تصریح كرد: آموزش، جامعه بشری را بوجود می آورد كه توانایی درك مشكلات را داشته و ظرفیت حل مشكلات را در افراد ایجد می كند.
موتاریكا با بیان این كه سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بهترین راه سرمایه گذاری در سایر بخش های جامعه است اضافه كرد: بنابراین است كه در مالاوی آموزش و پرورش هر ساله سهم قابل توجهی از بودجه ملی را به خود اختصاص می دهد.
رئیس جمهوری مالاوی ضمن قدردانی از حمایت های ذینفعان مختلف در زمینه آموزش باكیفیت، تاكید كرد كه تعهد جهانی در زمینه آموزش ضعیف بوده و آخرین گزارش سازمان ملل نشان داده است كه میلیون ها كودك هنوز نمی توانند به مدرسه بروند و بدتر این كه همه كسانی كه به مدرسه می روند هم از آموزش با كیفیت برخوردار نیستند.
وی اضافه كرد: این شكاف های آموزشی، توانایی فرد را برای بیرون آمدن از فقر هم تهدید كرده و عدم آماده سازی جوانان، نسل را برای ناكامی های بیشتر آماده می كند.
در این جلسه از مجمع عمومی سازمان ملل متحد رهبران دیگری هم از كشورهای در حال توسعه با ایراد سخنرانی بر اهمیت دسترسی همگانی به آموزش باكیفیت و ریشه كنی فقر تاكید نمودند.
بنا بر گزارش خبرگزاری شینهوا، بحث عمومی هفتاد و چهارمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه در دفتر مركزی سازمان ملل در نیویورك با مبحث "حفظ و تداوم تلاش های چند جانبه برای رفع فقر، آموزش با كیفیت، اقدامات اقلیمی و شمولیت" شروع شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب