مروری بر نتایج یك پژوهش؛

چرا جوانان به سمت اعتیاد می روند؟

چرا جوانان به سمت اعتیاد می روند؟

به گزارش خاتون یار نتایج یك پژوهش گویای آن می باشد كه بیشتر دانشجویان علت اصلی مصرف مواد را سابقه اعتیاد در خانواده خویش می دانند. در این پژوهش سابقه اعتیاد در خانواده یكی از داده های استخراج شده است.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، یكی از مهم ترین مسائلی كه گریبانگیر تمام كشورها است سوء مصرف مواد مخدر و محرك است كه پایه خیلی از انحرافات و معضلات اجتماعی دانسته می شود. آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریكا در سال ۲۰۱۷، ماری جوآنا را در طبقه خطرناكترین مواد مخدر با پتانسیل بالا برای سوء مصرف و هم توانایی بالا برای وابسته كردن فیزیكی و روانی اعلام نموده است.
یكی از انحرافات و ناهنجاری هایی كه می توان ریشه آنرا در خانواده یا خویشاوندان و سبك های فرزندپروری مشاهده كرد اعتیاد جوانان به مواد مخدر است، جوانان مصرف كننده مواد دارای مشكلات جدی خانوادگی هستند. این مشكلات ریشه در مولفه های بنیادین شرایط خانوادگی، خویشاوندی و سبك های فرزندپروری والدین دارد.

به منظور مطالعه كیفی پیرامون تجربه زیسته اعتیاد به ماری جوآنا در بین دانشجویان شهر تهران، تیم پژوهشگران متشكل ازمیثم فرخی(استادیار گروه مطالعات فرهنگی دانشكده رفاه تهران) و امین شهبازی(دانشجوی كارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)) پژوهشی را در این زمینه انجام دادند.

این پژوهش هدف خویش را بررسی تجربه زیسته اعتیاد به ماری جوآنا در بین دانشجویان شهر تهران عنوان كرده و می گوید: دراین پژوهش اطلاعات ۱۲ تن از وابستگان به ماده ماری جوآنا بوسیله مصاحبه و مشاهده مشاركتی به مدت یك سال و چهارماه جمع آوری شده و داده های جمع آوری شده بوسیله روش پدیدارشناسی تفسیری تحلیل و تفسیر شده است.
در عین حال نخستین مضمون اصلی نقش خانواده در افزایش و كاهش گرایش به مواد بیان شده و گفته شده كه بیشتر دانشجویان علت اصلی مصرف مواد را اعتیاد در خانواده خویش می دانند. در این پژوهش سابقه اعتیاد در خانواده یكی از داده های استخراج شده است.
همینطور یكی از بررسی های صورت گرفته، بررسی در زمینه نظریات مختلف مانند نظریه خرده فرهنگ ها و كنش متقابل نمادین است كه در این زمینه عنوان شده است: نظریه خرده فرهنگ ها، رفتار كجروانه را همنوایی افراد با خرده فرهنگ ها می داند. هر خرده فرهنگی دارای الگویی از ارزش ها و رفتارها و هنجارها است كه رعایت آن برای پذیرش در خرده فرهنگ و گروه الزامی است.
در همین رابطه و در مورد كنش متقابل نمادین هم گفته شده كه در این كنش، برچسب های ناشی از واكنش اجتماعی منجر به تشكیل هویت كجروانه در نگاه فرد به خود می شود و هم فردی كه بعنوان كجرو برچسب می خورد، رفتار و واكنش های خود را با آن هویت دریافتی از اجتماع سازگار می كند.
در این تحقیق بیان شده: در اغلب خانواده هایی كه اعتیاد در یكی از اعضای خانواده وجود دارد، خواه نا خواه آشنایی با مصرف مواد مخدر سریع تر صورت می گیرد و افزون بر این، این عامل گرایش به مواد مخدر و مصرف آنرا در دیگر اعضای خانواده تسهیل می كند. یكی دیگر از مقوله های فرعی این قسمت به خصوصیت های خانواده های افراد وابسته به مواد مربوط می شود كه نسبت به مسائل دوران نوجوانی و كودكی اشخاص سخت گیری لازم وجود نداشته و اشخاص از آزادی بیش از اندازه برخوردار بوده اند.
همینطور به این مورد اشاره شده است كه در این پژوهش هم برخی از مصاحبه شوندگان اذعان كردند نسبت به مسائل دوران نوجوانی و جوانی خود نظارت مناسبی از جانب خانواده صورت نمی گرفته است. آنها این آزادی بیش از اندازه را موقعیتی برای ارتكاب ناهنجاری های مختلف همچون مصرف مواد مخدر می دانند. نگرش مذهبی یكی از همبسته های منفی مفهوم دار با گرایش به مصرف مواد گزارش شده است.
این پژوهش در آخر خاطرنشان می كند: در این پژوهش هیچ یك از دانشجویان به صورت شخصی سمت مواد مخدر نرفته اند و تقریباً همه اشخاص مورد بررسی نخستین مصرف خویش را با یكی از دوستان یا خویشاوندان اعلام نموده اند. تقریباً همه دانشجویان اعتقاد دارند كه دوست همراه باعث تجربه كردن مواد مخدر بوده است و برای اشخاص، مصرف مواد مخدر یا محرك به شدت ترس داشته است كه همراهی دوستان در شكستن قبح استعمال مواد تسهیل كننده بوده است.
نتایج این پژوهش در دوره۹، شماره دو نشریه "بررسی مسائل اجتماعی ایران" انتشار یافته است.



1398/06/30
20:15:20
5.0 / 5
4151
تگهای خبر: خانواده , رفتار , فرزند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان