در پس پرده كودك همسری در بوشهر

در پس پرده كودك همسری در بوشهر

به گزارش خاتون یار معاون اجتماعی بهزیستی بوشهر می گوید حتی ثبت یك فقره كودك همسری می تواند بعنوان یك مساله صدمه زا برای فرد و جامعه تلقی گردد و كودك همسری به علت صدمه ها و خطراتی كه به دنبال دارد نوعی كودك آزاری به حساب می آید.


آرزو منوچهری در گفتگو با خبرنگار ایسنا عنوان كرد: كودك همسری، امروزه یكی از معضلات پر صدمه جامعه ایران به حساب می آید، اتفاقی پرتكرار و با سابقه كه در خیلی از شهرهای ایران به وقوع می پیوندد و آثار زیان بار بسیاری را با خود به همراه دارد.
وی تصریح كرد: ازدواج، سنتی مقدس است كه دین اسلام بسیار بر آن تاكید كرده است، اما با وجود اینكه یك امر ضروری در زندگی انسان به حساب می آید، رخ دادن این اتفاق در سنین پایین، به خصوص زیر ۱۵ سال بسیار خطرناك و دارای عوارض زیادی برای دختران و پسران، بخصوص برای دختران است و این وضعیت تحت عنوان كودك همسری شناخته شده است.
پایین بودن آمار كودك همسری در استان بوشهر در مقایسه با سایر استان ها
معاون اجتماعی اداره كل بهزیستی استان بوشهر خاطرنشان كرد: بنا بر اعلام ثبت احوال استان بوشهر در سال گذشته، 8.2 درصد ازدواج های استان (و به عبارتی ۳۲۶ ازدواج) مربوط به ازدواج افراد زیر ۱۴ سال بوده است كه بیشتر این ازدواج ها در شهرستان های دشتستان و عسلویه رخ داده است. همینطور رتبه ۲۶ استان بوشهر در سطح كشور مبین پایین بودن آمار كودك همسری آن در مقایسه با سایر استان ها است.
با همه اینها منوچهری اعتقاد دارد حتی ثبت یك فقره كودك همسری می تواند بعنوان یك مساله صدمه زا برای فرد و جامعه تلقی گردد و می گوید: از طرفی طبق گزارش های انتشار یافته در خیلی از استان های كشور، ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال با حكم قانون انجام می شود اما غالبا این ازدواج ها ثبت نمی گردند و این سبب می شود به آمار دقیق كودك همسری دسترسی نداشته باشیم.
این مسئول با اشاره به صدمه های پدیده كودك همسری تصریح كرد: كودك همسری به علت صدمه ها و خطراتی كه به دنبال دارد نوعی كودك آزاری به حساب می آید.
وی افزود: نداشتن توانایی جسمی-روانی و نداشتن آمادگی برای رفتارهای زناشویی و تربیت فرزندان همچون خصوصیت های كودك همسران به شمار می آید. با عنایت به اینكه این كودكان در سنین رشد هستند ازدواج و حاملگی زودهنگام مانع از رشد كامل آنان هم از نظر جسمی و هم شخصیتی می شود. در صورت ازدواج این كودكان و رخ دادن طلاق، صدمه های فرهنگی، اجتماعی و روانی بسیاری همچون بی سرپرست و یا بد سرپرست شدن فرزندانِ آنان گریبان گیر جامعه می شود.
وی با اشاره به اینكه از لحاظ سبب شناسی، مهم ترین عامل وقوع كودك همسری، فقر فرهنگی است، اظهار نمود: همچون باورهای نادرست این است كه چنانچه فرزندان بخصوص دختران زودتر ازدواج كنند گرفتار فساد نمی شوند. همینطور به علت فقر اقتصادی، متاسفانه برخی خانواده ها به علت مشكلات اقتصادی، توانایی اداره فرزند دختر خویش را نداشته و تحت لوای ازدواج، فرزند خویش را می فروشند.
معاون اجتماعی بهزیستی بوشهر درباره صدمه های روانی ناشی از پدیده كودك همسری به ایسنا اظهار داشت: اصلی كه از نظر روانشناسی برای ازدواج وجود دارد این است كه فرد باید در ابعاد چهارگانه جسمی، روحی، عاطفی و هویتی به «رسش» یا همان «پختگی» رسیده باشد و عدم توفیق و دستیابی فرد به هر یك از مراحل ذكر شده می تواند سبب ایجاد اختلال از نظر روانی و عاطفی در مقوله ازدواج افراد شود یا حداقل می تواند سبب بروز خلل در ازدواج و منجر به طلاق شود.
كودك در ۱۳ سالگی به بلوغ كامل نمی رسد
آرزو منوچهری تصریح كرد: سن زیر ۱۶ و ۱۸ سال اصلا سنی نیست كه فرد در آن به مرحله بلوغ چهارگانه رسیده و آماده ازدواج باشد. مراحل «رسش» ابتدا جسمی، و پس از آن عاطفی، روانی و اجتماعی است.
وی افزود: ما هر ۴ جنبه را برای رشد فرد نیاز داریم و فرد برای تعامل در رابطه زناشویی تنها به بلوغ جسمی نیاز ندارد. بخصوص آنكه ما در ازدواج به دنبال استقامت بنای خانواده هستیم و فرد به جهت اینكه خانواده مستحكمی بنا كند باید بتواند در رابطه خود تعامل خوبی با همسرش برقرار كند.
منوچهری بیان كرد: البته در شرع و قانون قید سنی ۱۳ سال است اما باز باید دقت كنیم كه در اعصار مختلف و در محیط های جغرافیایی و اجتماعی مختلف نحوه «رسش» و زمان رسیدن به این پختگی و سن بلوغ در همه جهات خیلی متفاوت بوده است.
وی افزود: در گذشته به علت اینكه جوامع ساده بودند و خانواده های جدید نوع ارتباط را از خانواده های قدیمی اقتباس می كردند همه چیز ثابت و مدیریت زندگی ساده بود، اما پیچیدگی و تغییر مداومِ جوامع امروز، زندگی و مدیریت آنرا سخت كرده است.
منوچهری افزود: بنابراین برای تشكیل یك زندگی نه تنها داشتن بلوغ جسمی و جنسی بلكه دارا بودن بلوغ فرهنگی و اقتصادی هم شرط است كه قطعا امروزه، یك كودك در ۱۳ سالگی به چنین بلوغی نمی رسد.
قانون سن ازدواج باید با شرایط روز هماهنگ شود
معاون اجتماعی اداره كل بهزیستی استان بوشهر خاطرنشان كرد: هم اكنون بین نخبگان و اثرگذاران جامعه در خصوص حداقل سن ازدواج اجماع نظری وجود ندارد. طرح "كودك همسری" از نظر موافقان و مخالفان با علل مختلفی مطرح و یا رد می شود، اما آنچه مسلم است این است كه قانون سن ازدواج را باید با شرایط روز هماهنگ كرد. مطمئنا قوانین دین كه قوانین كاملی هم هست، قابلیت به روزرسانی دارد و اهل فن با تاكید بر فقه پویا می توانند این مورد را اصلاح كنند.
این مسئول خاطرنشان كرد: با عنایت به اینكه كاهش صدمه های اجتماعی نیازمند همكاری همه جانبه دستگاه های اجرایی، سازمان های غیردولتی و همكاری خانواده ها است، اداره كل بهزیستی استان بوشهر با همكاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و سایر ارگان ها تلاش در برداشتن گام های جدی در جهت پیشگیری و مقابله با پدیده كودك همسری همچون آگاه سازی كودكان، والدین و مربیان تعلیم و تربیت در مورد مسئله اجتماعی كودك همسری و همینطور مداخله موثر در صورت بروز یا مقدمات رخداد این پدیده كرده است، بدون تردید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و مداخله صحیح و خیرخواهانه در بحث كاهش معضل كودك همسری موثر خواهد بود.
گفت وگو از زهره عرب، خبرنگار ایسنا بوشهر



1398/06/20
22:45:27
5.0 / 5
4118
تگهای خبر: خانواده , دستگاه , دولت , رفتار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان