افتتاح موزه قلعه وكیل اراك با حضور معاون رئیس جمهور

افتتاح موزه قلعه وكیل اراك با حضور معاون رئیس جمهور

خاتون یار: موزه صنایع دستی قلعه وكیل اراك با حضور معاون رئیس جمهوری راه اندازی شد.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، موزه صنایع دستی قلعه وكیل با تعداد ۲۵۰ اثر شاخص صنایع دستی هنرمندان استان شامل فرش دستباف، گلیم، آثار قلمزنی، آثار چوبی، تابلو فرش، تابلو خطاطی و... امروز با حضور ابتكار معاون رئیس جمهور، رسما راه اندازی شد.
۵ اثر موجود در موزه شامل كمانچه، گیوه، قیچك، سه تار و تذهیب دارای ثبت مهر اصالت جهانی هستند كه در معرض نمایش علاقمندان قرار گرفته اند.
بنای موسوم به قلعه وكیل یكی از بناهای ساخته شده در دوره قاجار است و برمبنای مستندات موجود بنا در دوره ناصرالدین شاه و همزمان با فعالیت كمپانی زیگلر در امتداد تولید فرش در اراك توسط شخصی به نام صاحب یكدست برای كمپانی زیگلر ساخته شد.
بعد از بازگشت انگلیسی ها در جنگ جهانی دوم این بنا به محمد حسن وكیل به فروش رسید و بعد از آن به قلعه وكیل شهرت یافت.
بنای قلعه وكیل با عرصه ۴۰۰۰ متر و عیان ۹۰۰ متر شامل بنائی در سه سطح شامل حیاط و فضاهای اطراف آن - عمارت مسكونی و بنای موسوم به كلاه فرنگی است.
حیاط در منتهی الیه جنوب بنا واقع شده است و به صورت یك حیاط مشجر با فضاهایی یك طبقه در پیرامون آن است در شمال حیاط در یك سطح بالاتر كه بواسطه چند پله می توان به آن رسید عمارت مسكونی با فضا بعنوان زیرزمین شكل گرفته است. عمارت كلاه فرنگی بعنوان یك فضای كوچك به ابعاد ۱۲ در ۱۲ در بالای این بخش بعنوان سومین سطح از معماری قلعه شكل گرفته است.
تزئینات بنای قلعه وكیل را آجركاری های خفته راسته در كچلی طاق نماها - رخنام- سطوح طاق نماها- و طرح اندازیهای هندسی و كاشی هفت رنگ در ازاره های بیرونی تشكیل می دهد.
ساختمان قلعه وكیل مربوط به دوره قاجار است در سال ۱۳۷۰ به مالكیت میراث فرهنگی استان در آمد و در تیر ۹۸ تبدیل به موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان مركزی شد.
این ملك به شماره پلاك ثبتی ۱۷۷۱ تاریخ ۷۵/۸/۲۶ به ثبت ملی رسیده است.





منبع:

1398/06/03
15:08:24
5.0 / 5
4200
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان