باوجود پیشنهاد مجلس و موافقت بانك ها

یارانه كفاف اقساط را نداد

یارانه كفاف اقساط را نداد

خاتون یار: مجلس شورای اسلامی پیشنهاد پذیرش كارت یارانه بعنوان ضامن پرداخت اقساط تسهیلات ازدواج را داد و بانك ها نیز آنرا پذیرفتند، اما این مساله به سبب بالاتر بودن میزان اقساط ماهانه این وام نسبت به یارانه دریافتی افراد، عملاً قابلیت اجرایی ندارد.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، وام ازدواج یكی از تسهیلاتی است كه متقاضیان زیادی برای آن وجود دارد و در همه ادوار نیز، شرایط و سقف اعطای آن، از موارد مهمی بوده كه برای عموم جامعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
با عنایت به افزایش نرخ تورم در سال های گذشته و عدم افزایش سقف تسهیلات ازدواج در سال های اخیر، به رغم اینكه دولت سقف وام ازدواج را برای سال جاری ۱۵ میلیون تومان برای هر نفر پیشنهاد كرده بود، سقف این تسهیلات در كمیسیون تلفیق مجلس به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت و به تصویب هم رسید.
به این ترتیب، بانك ها امسال باید به متقضیان تسهیلات ازدواج ۳۰ میلیون تومان پرداخت كند؛ تسهیلاتی كه به صورت قرض الحسنه و تنها با یك ضامن قابل پرداخت می باشد.
اما در جریان تصویب افزایش رقم وام ازدواج، مجلس شورای اسلامی نیز پیشنهاد نمود افرادی كه نمی توانند برای این تسهیلات ضامن جور كنند، بتوانند از كارت یارانه خود برای تضمین اقساط تسهیلات خود استفاده كنند.
معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز با این مساله موافقت نمود، اما بعد از مدتی گفته شد كه بانك ها كارت یارانه را بعنوان ضمانت اقساط نمی پذیرند.
این در شرایطی است كه دلیل عدم پذیرش این كارت ها از طرف بانك ها بعنوان ضمانت پرداخت اقساط این است كه میزان اقساط تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی ازدواج عموماً از میزان یارانه دریافتی افراد بیشتر است.
در این زمینه محمدرضا حسین زاده، مدیرعامل بانك ملی ایران در گفت و گو با ایسنا، درباره پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج و امكان معرفی كارت یارانه بجای ضامن به بانك، اظهار داشت: هم بانك مركزی و هم ما موافق این مساله هستیم و به شعب خود نیز ابلاغ كرده ایم كه وام ازدواج با یك ضامن یا با استفاده از كارت یارانه بعنوان ضامن پرداخت گردد، اما باید یارانه ای كه به آن كارت واریز می شود، به اندازه مبلغ اقساط فرد متقاضی باشد تا بتواند از كارت یارانه بعنوان ضامن استفاده نماید.
وی اشاره كرد: ما این مساله را ابلاغ كردیم و در حال انجام می باشد كه اگر كارت یارانه كفاف اقساط را بدهد، باید بانك آنرا بپذیرد، البته امكان دارد در بعضی شعب این موضوعه سلیقه ای صورت گیرد و اگر خلاف این باشد و مردم به ما اطلاع دهند، به شعبه تذكر می دهیم كه روش خودرا اصلاح كند.
همین طور مرتضی اكبری، مدیرعامل بانك قرض الحسنه مهر ایران نیز در گفت و گو با ایسنا با تأیید این موضوع، اظهار نمود: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج شرایط دشواری ندارد و با یك ضامن قابل پرداخت می باشد، اما در صورتیكه افراد نتوانند ضامن جور كنند، می توانند كارت یارانه خودرا بعنوان ضامن به بانك معرفی كنند.
بگفته وی، این اقدام در شرایطی قابل پذیرش است كه یارانه دریافتی افراد، میزان اقساط ماهانه آنها را پوشش دهد.
محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز قبل تر درباره نحوه تضامین تسهیلات ازدواج جوانان، اظهار داشته بود: سال قبل مجلس استفاده از كارت یارانه بانكی را بعنوان ضمانت وام ازدواج پیشنهاد نمود، معاونت جوانان نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد، آنرا پیگیری كرد، اما یكی از اشكالات این طرح این است كه عدد بازپرداخت وام خیلی بیشتر از سقف یارانه پرداختی است و بانك ها در این مورد به مشكل برخورده اند.
با عنایت به اینكه یارانه دریافتی اغلب سرپرستان خانوار از میزان اقساط ماهانه ازدواج كمتر است، عملاً این پیشنهاد مجلس قابلیت اجرایی ندارد.
البته پیدا كردن ضامن برای دریافت تسهیلات همواره یكی از دشوارترین قسمت های دریافت وام است و اینكه مجلس یا سایر مسئولان بخواهند برای تسهیل این امر فكری بكنند، امری مثبت است، اما تصمیمی كه قابلیت اجرایی داشته باشد.
بدین سان می توان اظهار داشت كه پیشنهاد مجلس برای پذیرش كارت یارانه بعنوان ضامن اقساط تسهیلات ازدواج اجرایی نیست، مگر در موارد اندك و خاص.




منبع:

1398/03/09
14:20:03
5.0 / 5
4199
تگهای خبر: دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان