تغییر رویكرد ایران در صورت عدم مبارزه با مواد مخدر توسط جامعه بین الملل

تغییر رویكرد ایران در صورت عدم مبارزه با مواد مخدر توسط جامعه بین الملل

به گزارش خاتون یار دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاكید بر اینكه كار جمعی در حوزه مبارزه با مواد مخدر از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار داشت: در سال ۹۸ برنامه های متنوع، بدیع و نوآوری های جدیدی را عرضه خواهیم كرد.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، دكتر اسكندر مؤمنی بامداد امروز در دیدار نوروزی با كاركنان ستاد ضمن تسلیت به خانواده های جان باختگان حادثه سیل امسال در كشور، با هم وطنان صدمه دیده در این حادثه ابراز همدردی كرد و اظهار داشت: امیدوارم خسارات ناشی از بارش ها به حداقل برسد، هر چند خسارات جانی قابل جبران نیست. در ستاد هم تلاش خواهیم كرد كه چه در حوزه سازمانی و چه فردی هر كمكی كه در این عرصه می توانیم، انجام دهیم.

وی ادامه داد: حجم خسارات بسیار زیاد است و دولت به تنهایی از عهده آن برنمی آید ازاین رو همه مردم كشور باید برای جبران این خسارات تلاش كنند.

دبیركل ستاد در ادامه؛ انتشار سریع رویدادها توسط هر شهروند و تغییر قضاوت و داوری مردم نسبت به سازمان ها را دو تحول بزرگ طی سال های اخیر در حوزه رسانه در دنیا خواند و اظهار داشت: در گذشته هر اتفاقی توسط یك خبرنگار نگارش و پس از روزها یا هفته ها در رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه منتشر می شد اما امروزه هر فرد یك رسانه شده است و به سرعت مطلبی را در صفحه شخصی خود منتشر می كند تا كل دنیا آگاه شوند، این امر درعین حال كه محاسنی دارد اما از معایبی همچون عدم كنترل و نظارت بر محتوا و احتمال واقعیت نداشتن مبحث برخوردار می باشد.

مومنی با اشاره به اینكه امروزه قضاوت، ارزش گذاری و داوری مردم در حال تغییر است، افزود: مقبولیت و نگاه مردم نسبت به سازمان ها برپایه دو عنصر «كارآمدی» و «رسیدن به نتیجه» است، ازاین رو برای مردم نتیجه و محصول كار بسیار مهم می باشد.

وی خاطرنشان كرد: در حوزه كاری ستاد كه بخشی از مجموعه كشور است، این دو عنصر نقش برجسته ای دارند و ملاك كارآمدی نیز، ناشی از تحولات رسانه ای است كه امروزه همه چیز به سرعت منتشر می شود و دیگر چیزی از دید مردم پنهان نمی ماند.

دبیركل ستاد اضافه كرد: همینطور قضاوت و ارزش گذاری مردم نسبت به كارآمدی، «كارآمدی مجموعه» است نه یك سازمان و یك فرد خاص. در حوزه مبارزه با مواد مخدر جامعه تفكیك نمی كند كه ستاد خوب كار كرده یا پلیس یا دستگاه های دیگر بلكه كل این مجموعه را قضاوت می كنند، ازاین رو كار جمعی در حوزه مبارزه با مواد مخدر از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

مؤمنی با اشاره به اینكه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ریاست جمهور و سران قوا در حوزه مبارزه با مواد مخدر تاكید بسیار داشته اند، اظهار داشت: باید تلاش نماییم تا در سال ۹۸ برنامه های متنوع و بدیع و نوآوری های جدیدی را در حوزه مبارزه با مواد مخدر عرضه دهیم و بخشی از كارهایی را كه بر عهده ما قرار داده شده و بسیار هم مهم هستند، به درستی انجام دهیم.

وی در ادامه؛ به اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۸ اشاره نمود و اظهار داشت: در حوزه درمان متولیان این حوزه باید بررسی های دقیق علمی را انجام دهند و تكنیك ها و روش درمانیِ مؤثر كشورهایی را كه در پایداری درمان اعتیاد موفق بوده اند، ارزیابی كنند. این روش ها ابتدا باید در بخش های كوچك اجرایی و در صورت گرفتن نتیجه، در سطح كشور توسعه یابند.

دبیركل ستاد اضافه كرد: ارزیابی تعداد افراد تحت پوشش درمان در سال ۹۷ و بررسی تعداد افراد ماندگار در ترك اعتیاد و بازگشته به سمت اعتیاد پارسال از دیگر اقداماتی است كه انتظار است متولیان درمان گزارشِ آماری از آن تهیه كنند تا مبنای برنامه ریزی قرار گیرد.

مؤمنی تصریح كرد: در حوزه مقابله با عرضه، باید تحولات اساسی صورت گیرد، تمركز بر مرزها و مناطق مرزی، استفاده از فناوری های جدید مثل پهپاد به جای عوامل انسانی، ترجیح اولویت اقدامات اطلاعاتی نسبت به اقدامات عملیاتی و جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر به صورت مستمر از اهمیت بسیاری در این عرصه برخوردار می باشند.

وی بیان كرد: در حوزه بین الملل در همین مدت كوتاه، اقدامات خوبی انجام شده است اما كافی نیست. اجلاس كمسیون مواد مخدر كه اسفند ماه سال قبل در وین برگزار شد، دستاوردهای خوبی برای كشورمان داشت و در جلسات متعددی كه در مقر سازمان ملل برگزار شد، به صراحت اعلام كردیم كه جمهوری اسلامی ایران نیازی به تشویق ها و قدردانی های شفاهی ندارد، ایران در خط مقدم مبارزه جهانی قرار دارد و جامعه بین الملل باید مسئولیت خویش را در این مبارزه جهانی ایفا كند، در غیر اینصورت رویكرد كشورمان تغییر خواهد نمود.

دبیركل ستاد با اشاره به حوزه جلوگیری از اعتیاد اظهار داشت: رویكرد اساسی ستاد، جلوگیری از اعتیاد است. باید چرخه فعلی را مدیریت نماییم و شرط این مدیریت، آن است كه به این چرخه، معتادی اضافه نشود. در این صورت دائم باید هزینه بدهیم و مركز درمانی راه اندازی نماییم. پس معاونت كاهش تقاضا، یكی از مهمترین معاونت های ستاد است كه همه بخش های آن باید تلاش كنند تا گفتمان عمومی و حساسیت عمومی در جامعه ایجاد شود.

مؤمنی افزود: كارشناسان ستاد باید به صورت دائم در جلسات مدارس، خانواده ها، سازمان های مردم نهاد، رسانه ها و دیگر بخش های مختلف حضور یابند و اطلاع رسانی كنند تا حساسیت عمومی در حوزه جلوگیری از اعتیاد ایجاد شود، همینطور خانواده ها هوشیار باشند كه این بلای خانمان سوز بیخ گوششان است و اگر فرزندشان را سالم می خواهند باید بر آنان نظارت بیشتری داشته باشند.

وی با تاكید بر اینكه واگذاری اعتبارات به بخش ها باید برپایه اثربخشی باشد، اظهار داشت: یكی از زیرساخت های اساسی برای اثربخشی و نظارت و ارزیابی، مكانیزه شدن فرآیندها و هوشمند شدن اقدامات است، باید سیستم ها به روز باشند و اطلاعات در سامانه ای وارد و امكان نظارت و آمار درست فراهم شود؛ ازاین رو بانك اطلاعاتی در همه بخش های ستاد باید ایجاد و به مرور به روز شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ مؤمنی در انتها از زحمات مسئولان و كاركنان ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۷ قدردانی كرد و اظهار داشت: سال گذشته، سال خوبی برای ستاد بود و اقدامات خوبی انجام شد و امیدوارم همه سازمان ها همچون ستاد در سال پیش رو، در اجرای برنامه ها با تلاش و كوشش مضاعف موفق باشند.



1398/01/19
14:30:24
5.0 / 5
4389
تگهای خبر: درمان , دستگاه , دولت , علمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان