غذاهای مفید و مضر برای سلامت قلب

غذاهای مفید و مضر برای سلامت قلب

به گزارش خاتون یار یك متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاكید بر اینكه برمبنای تحقیقات انجام شده، ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی و بیماریهای قلبی وجود دارد، اظهار داشت: با دریافت یك رژیم غذایی سالم می توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ نموده و ارتقا داد.


دکتر مجید حسن قمی - نایب رئیس انجمن تغذیه ایران در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیماری عروق قلب یا مشکلات عروق کرونر قلبی به صورت مشکلاتی از قبیل دردهای آنژینی (درد در ناحیه قفسه سینه) و سکته قلبی (انفارکتوس یا حمله قلبی) بروز می کند، اظهار داشت: آنچه که سبب بروز بیماری قلبی می شود، تشکیل تدریجی رسوب چربی یا پلاک ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ هاست. این رسوب ها سبب محدود کردن عبور خون شده که این پدیده را تصلب شرایین یا سخت شدن رگ ها می نامند.
وی با اشاره به اینکه گاهی در این بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد، اظهار داشت: اما این بی علامتی تا زمانی است که صدمه به سرخرگ ها آنقدر جدی شود که جریان خون به قلب محدود شده و سبب بروز درد شود. مسدود شدن کامل یک سرخرگ خون رسان اصلی به قلب، به حمله قلبی ناگهانی و کشنده منجر می شود.
وی روش های متداول جهت جلوگیری از تصلب شرایین را کاهش فشارخون، دریافت رژیم غذایی کم چربی، کاهش وزن اضافی و ترک سیگار عنوان نمود و اظهار داشت: به برخی افراد هم جهت کاهش چربی خون یا کلسترول و تری گلیسرید، دارو داده می شود.
غذاهای مفید برای تقویت قلب
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به غذاهای مفید برای تقویت قلب، اظهار نمود: کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل، بروکلی، شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبیا سبز، نخود سبز، لوبیا قرمز، نخود و عصاره مخمر دارای ویتامین های گروه ب خصوصا اسیدفولیک بوده و تحقیقات گوناگونی نشان داده، اسید فولیکی که به طور طبیعی در مواد غذایی یافت می شود، می تواند سبب کاهش ماده ای در خون به نام هموسیستئین شود و بدین سان از مبتلا شدن به تصلب شرایین پیشگیری کند.
وی افزود: دانشمندان اعتقاد دارند که این ماده مستقیما به دیواره رگ ها صدمه می رساند و سبب تشکیل رسوب های چربی می شود. تخمین زده شده افزایش دریافت روزانه اسید فولیک به میزان ۱۰۰ میکروگرم، سبب کاهش مرگ های در رابطه با بیماری کرونر قلبی به میزان ۷ درصد در مردان و ۵ درصد در زنان می شود.
این متخصص تغذیه همینطور با اشاره به اینکه در جوامع مصرف کننده مقادیر فراوان ماهی های چرب یا به طور کلی غذاهای دریایی شیوع بیماری های کرونر قلبی کمتر است، اظهار داشت: ماهی های چرب از قبیل ماهی آزاد و سایر ماهی ها از قبیل حلوا، شیر، کیلکا و اوزون برون دارای اسیدهای چرب مفید بوده که سبب کاهش خطر انعقاد خون و همینطور ممانعت از افزایش چربی های مضر خون می شوند.
وی افزود: مصرف ماهی حداقل ۳ بار در هفته، برای افرادی که دارای سابقه بیماری قلبی و همینطور افرادی که مایل به جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری هستند، سفارش می شود.
قمی در ادامه به سایر مواد غذایی مفید برای سلامت قلب اشاره نمود و اظهار داشت: جو دوسر، حبوبات، سیب و گلابی غنی از فیبر محلول هستند که به کاهش سطوح کلسترول خون کمک می کنند. سیر هم اثر مشابهی دارد. افزایش کلسترول خون، به خصوص LDL کلسترول بد، یکی از عوامل خطر عمده در بروز تصلب شرایین بوده که در این شرایط مصرف منظم چنین غذاهایی به کاهش LDL کمک می نماید. همینطور روغن زیتون، روغن کانولا، مغزها و دانه ها حاوی نوعی از اسیدهای چرب به نام MUFA هستند که به کاهش سطوح LDL کمک می کنند.
وی افزود: میوه ها و سبزی ها حاوی ویتامین های آنتی اکسیدان (ضد سرطان)، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب توقف صدمه ناشی از عمل مواد سرطان زا به دیواره سرخرگ ها می شوند.
از چه غذاهایی باید پرهیز کنیم؟
این متخصص تغذیه با اشاره به مواد غذایی مضر برای سلامت قلب هم خاطرنشان کرد: مصرف زیاد گوشت های قرمز و فرآورده های آن، لبنیات پرچرب، خامه و کره که سبب افزایش سطوح LDL در خون می شوند را باید به حداقل رساند. همینطور مصرف کیک و بیسکویت به دلیل نوع چربی بکار رفته در آنها سبب افزایش سطوح LDL می شود.
وی افزود: انواع غذاها و سوپ های آماده مصرف و یا کنسرو شده، غذاهای بیرون از منزل، سوسیس و کالباس و گوشت های نمک سود شده و به طور کلی گوشت و فرآورده های آن و همینطور تنقلات شور و سرشار از نمک از دیگر مواد غذایی مضری است که می توان به آنها اشاره نمود. دریافت زیاد سدیم هم با فشارخون بالا مرتبط بوده که از عوامل خطر جدی در بروز بیماریهای قلبی است. کاهش مصرف این نوع غذاها و نمک طعام سر سفره هم به کاهش فشارخون کمک می نماید.
قمی در خاتمه با تاکید بر پرهیز از مصرف سیگار برای حفظ سلامت قلب، اظهار نمود: نیکوتین سبب افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون و افزایش نیاز بافت قلب به اکسیژن می شود. همینطور با مصرف سیگار توانایی خون در حمل اکسیژن کاهش یافته و عوامل سرطان زای دود سیگار به دیواره سرخرگ ها صدمه می رسانند. از سوی دیگر استراحت و شل کردن عضلات، جهت کاهش میزان استرس لازم است؛ چونکه استرس از راه افزایش هورمون های استرس (از جمله آدرنالین) سبب تولید و افزایش کلسترول می شود.




منبع:

1399/07/10
13:43:53
5.0 / 5
193
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان