جزئیات تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری فاقد دسترسی به اینترنت و تلویزیون

جزئیات تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری فاقد دسترسی به اینترنت و تلویزیون

خاتون یار: دستورالعمل تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری فاقد دسترسی به تلویزیون اینترنت(فضای مجازی)، دستگاه های الكترونیكی و پخش صوتی و تصویری از طرف معاونت آموزش ابتدایی به استانها ابلاغ گردید.



به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، در این دستورالعمل آمده است از آنجایی كه در بعضی مناطق همه دانش آموزان به شبكه تلویزیونی یا بستر امن اینترنت و دیگر ابزارهای توسعه دهنده پروسه آموزش دسترسی ندارند، لزوم دارد معاونین آموزش ابتدایی با هماهنگی مسئولین آموزش و پرورش عشایراستان ها، برمبنای دستورالعمل ذیل شرایط تداوم آموزش در مناطق روستایی و عشایری را فراهم آورند و اطمینان حاصل كنند كه هیچ دانش آموزی در این مناطق از دسترسی به آموزش محروم نیست.

در این دستورالعمل به اهداف ذیل اشاره شده است:

- تحقق راهكار ۱-۴ سند تحول بنیادین و تشكیل مثلث تربیتی موثر رسانه، خانواده و مدرسه (اهداف آموزش و پرورش عمومی و رسمی كشور)

- فراهم كردن فرصت برابر آموزشی برای همه كودكان به اقتضای شرایط و موقعیت خاص آنان(عدالت آموزشی)

- توسعه سواد رسانه ای بعنوان یكی از مهم ترین محورهای آموزش(تداوم پروسه یادگیری)

به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، همین طور در این دستورالعمل تفكیك دانش آموزان از نظر دسترسی نیز انجام شده است:

الف: برای دانش آموزانی كه فاقد پوشش تلویزیونی و اینترنتی هستند.

۱- استفاده از ظرفیت شبكه سیمای استان برای بازبخش كلاس های درس شبكه تلویزیونی آموزش

۲- استفاده از ظرفیت رادیویی صدا و سیمای استان برای تولید محتوی آموزشی صوتی

۳- استفاده از ظرفیت بسته های آموزشی مكتوب در چارچوب درسنامه خودآموز

۴- استفاده از ظرفیت دستگاه های پخش خانگی

• فیلم های آموزشی در چارچوب بسته نرم افزاری ساده و قابل استفاده در دستگاه های نمایش خانگی، بوسیله مدیران مدارس و راهبران آموزشی در اختیار این گروه از دانش آموزان قرار گیرد.

۵- اعزام راهبران آموزشی و تربیتی و معلمان داوطلب برای حضور در منازل دانش آموزان

• باید تمام نكات بهداشتی در هنگام حضور در خانه های دانش آموزان توسط معلمین اعزامی رعایت شود.
• از ظرفیت افراد باسواد خانواده جهت تدریس خانگی به دیگر فرزندان استفاده گردد.

ب: دانش آموزانی كه به هیچ كدام از فرصت
های آموزش مانند شبكه تلویزیونی، اینترنت، دستگاه های نمایش خانگی و... دسترسی ندارند:

۱- جدول بودجه بندی دروس با توضیحات تهیه و در اختیار آنها قرار گیرد.

۲- برمبنای جدول بودجه بندی در بازه زمانی تعیین شده درسنامه خودآموز یا نیمه خود آموز به صورت مكتوب در اختیار آنان قرار گیرد.

• درسنامه به سمت و سوی تكالیف تكراری و كم ارزش نرود.
• هزینه مالی برای هیچ خانواده و دانش آموزی نداشته باشد.
• دروس به صورت گام به گام و به زبان ساده و در چارچوب مثالهای ساده و روان برای دانش آموز ارائه شود.
• در هر قسمت دانش آموز به صفحه كتاب درسی ارجاع داده شود.
• ابتدای آن راهنمای استفاده اولیاء و دانش آموز قرار داده شود(حتی الامكان راهنمای استفاده در چارچوب فایل صوتی برای اولیاء پیش بینی شود)

۳- استفاده از ظرفیت مخابرات برای تماس تلفنی راهبران آموزشی و تربیتی با اولیا و دانش آموزان

۴- اعزام هفتگی راهبر آموزشی ب (با رعایت تمام نكات ایمنی و بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع ویروس در این مناطق) به همراه تجهیزات موردنیاز مانند تلویزیون، دستگاه پخش كننده و موتوربرق كوچك در مناطق صعب العبور روستایی و عشایری برای نمایش محتوای های آموزشی

به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، گام های تكمیلی این دستورالعمل نیز به این شرح است:

- طراحی مركز صدای دانش آموز: اصل بر این است كه معلم باید با دانش آموزان خود در هر شرایطی ارتباط داشته باشند برای اینكه این ارتباط نقش موثر تربیتی و آموزشی دارد و باید این فرصت حتما طراحی شود.

- برای معلمان شاغل در مناطق محروم كه محل سكونت آنها در شهرهای مراكز استانها یا مجاور مراكز استانها است، یك یا چند مدرسه با امكانات لازم در اختیار آنها قرار بگیرد كه بتوانند بوسیله تلفن و... با دانش آموزان در ارتباط باشند.

- بمنظور حمایت تخصصی تر از پروسه آموزش به خصوص در مناطق محروم باید یك مركز پاسخگویی قابل اتكا دانش آموز و خانواده راه اندازی شود كه به سئوالات درسی، علمی، بهداشتی و... بچه ها در طول ایام هفته از ساعت ۸ تا ۱۲ بوسیله تماس تلفنی پاسخ دهد.

- طراحی و راه اندازی سایت تخصصی كه موضوعاتی مانند: جدول بودجه بندی دروس، فیلم و كلیپ های آموزشی، محتوای درس نامه و.... به صورت روزانه درآن بارگذاری شود تا دانش آموزان، خانواده ها و آموزگارانی كه در محدوده زمانی خاص امكان دسترسی به اینترنت را دارند، از محتوای سایت فوق بهره برداری و استفاده كنند.

نكات مهم در سایت آموزشی نیز بدین شرح است:

- در سایت آموزشی به جز مطالب كاملاً ضروری در رابطه با تدریس دانش آموزان، محتوای دیگری قرار داده نشود.

- آدرس سایت بوسیله پیامك، شبكه های اجتماعی مدارس و غیره در اختیار همگان قرار گیرد.

- با راه اندازی تالار گفتگو و بخش تجارب معلمان مناطق روستایی و عشایری بر غنی سازی و بروزرسانی سایت فوق اهتمام شود.





منبع:

1399/01/12
14:45:59
5.0 / 5
2252
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان