نقدی بر حضور كادر اداری در مدارس بدنبال تعطیلی های اخیر

نقدی بر حضور كادر اداری در مدارس بدنبال تعطیلی های اخیر

به گزارش خاتون یار رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران با انتقاد از تصمیم  آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص حضور روزانه دو نفر از كادر اداری مدارس اظهار داشت: آنچه در شرایط بحران برای دانش آموزان مهم می باشد، تعطیل نشدن آموزش و نه تعطیل نشدن مدرسه است.


سید حسن موسوی چلك در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه در شرایط بحرانی جامعه می تواند از ظرفیت دوركاری استفاده نماید، اضافه كرد: دوركاری در خیلی از موارد باعث كاهش هزینه ها و تقویت عملكرد كاری افراد می شود. سال ۹۱ كه طرح دوركاری در ایران آغاز شد، آقای شیخ الاسلامی بعنوان وزیر تعاون، كارو رفاه اجتماعی و من هم بعنوان مدیركل دفتر صدمه های اجتماعی مشغول به كار بودم. در آن زمان گزارش عملكرد افراد دوركار را به شكل روزانه برررسی می كردیم و نتایج نشان می داد كه هزینه ها كاهش پیدا كرده و عملكرد كاری آنها هم به خوبی انجام شده بود.
وی با اشاره به اینكه در شرایط بحرانی این مورد به مراتب اهمیت بیشتری دارد، اظهار نمود: بخصوص در مورد بیماری كووید ۱۹ كه سرعت انتشار بالایی دارد، طبیعتا استفاده از دوركاری می تواند یك استراتژی مدیریتی باشد. در این شرایط همه كاركنان و سازمان ها باید مشمول این مورد قرار بگیرند چون كه سلامت مردم بیشتر از هرچیزی مهم می باشد و نباید فدای هیچ موضوعی شود.
رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران افزود: بعضی از كادر سازمان های خاص مثل بخش درمان، نیروی انتظامی و... امكان دارد مجبور شوند در محل كار خود حاضر باشند، اما یكی از جاهایی كه برای مراقبت از نسل آینده باید مشمول دوركاری شود، محیط های آموزشی هستند. با عنایت به گسترش تكنولوژی و فضای مجازی و... این مسئله می تواند یك استراتژی اثربخش باشد. بنابراین وقتی مدرسه تعطیل می شود، به ظاهر تعطیل می باشد اما آموزش تعطیل نمی گردد. بنابراین وظیفه مدیران ارشد این است كه برای مراقبت از دانش آموزان و كاركنان مدارس این تدبیر را به كار بگیرند.
موسوی چلك تصریح كرد: فكر می كنم تصمیمی كه برای ادارات گرفته شده است مشمول مدارس هم می شود، و این تصمیم آموزش و پرورش شهر تهران كه هر روز باید دو نفر از كادر مدارس در مدرسه حضور داشته باشند باید شامل شرح مشخصی از كاری باشد كه آنها مقرر است انجام دهند.
موسوی چلك با اشاره به اینكه اگر صرفا گفته شود این افراد در مدرسه حضور پیدا كنند تا درب مدارس باز باشد و آنها بدون پیشبینی ساز و كار اجرایی، فرآیند آموزش را دنبال كنند، كمك كننده نیست، اظهار نمود: شاید این تصمیم از نظر كلان مدیریتی قابل توجه باشد اما شرایط مدرسه همیشه از محیط های دیگر متفاوت بوده است. حتی اگر تصمیم گرفته می شود كه كادر اداری در مدرسه حضور پیدا كند، این حضور باید با برنامه باشد. باید ببینیم چه قدر این حضور برای اجرای برنامه های آموزشی مفید است؟ بنابراین فكر می كنم آنچه در شرایط بحران برای دانش آموزان مهم می باشد، تعطیل نشدن آموزش و نه تعطیل نشدن مدرسه است.
رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران افزود: مدرسه با دوگروه دانش آموزان و معلمان موضوعیت پیدا می كند وقتی این دو گروه حضور ندارند، حضور كادر اداری فقط یك تصمیم اداری و نه آموزشی است. در شرایط كنونی امكان دارد یك مدیر یا حتی معلم بر حسب لزوم برای انجام كارهای مربوط به آموزش مجازی در مدرسه حضور یابد اما تبدیل این امر به یك كار روتین كمكی به نظام آموزش نخواهد كرد. در عین حال اگر كاركنان حس كنند كه به آنها زور گفته می شود، انگیزه خویش را از دست می دهند.



1398/12/15
19:12:31
5.0 / 5
2926
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان