فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشكی گرگان منتشر گردید

فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشكی گرگان منتشر گردید

خاتون یار: شماره جدید مجله دانشگاه علوم پزشكی گرگان ویژه بهار 1397 با 16 مقاله در حوزه علوم پزشكی و رشته های وابسته و زیرشاخه آن منتشر گردید.


این نشریه به صاحب امتیازی دانشگاه علوم پزشكی گلستان، مدیرمسئولی دكتر شهریار سمنانی و سردبیری دكتر محمدجعفر گلعلی پور و بهره گیری از 17 عضو تحریریه منتشر می گردد.
هدف از انتشار مجله علمی دانشگاه علوم پزشكی گرگان نشر نتیجه تحقیقات و مطالعات گروه های مختلف آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و مؤسسات علمی پژوهشی وابسته در ایران و خارج از كشور در حوزه علوم پزشكی و رشته های وابسته است.
در شماره جدید نشریه ویژه فصل بهار مقاله های انتشار یافته همچون مقاومت به انسولین برپایه شاخص هما و تری گلیسرید – گلوكز در بیماران مبتلا به كم كاری تروئید، اثر آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی فردی و سلامت روان سالمندان زن، اثر عصاره الكلی میوه گیاه نسترن كوهی بر دانسیته نورونی هیپوكامپ موش سفید آزمایشگاهی، اثر سمیت نانو لوله های كربن چند دیواره بر عملكرد و ساختار بافت كلیه موش های صحرایی، اثر ماساژ اختصاصی پا برعلایم حیاتی بیماران پس از عمل هیستركتومی: یك مطالعه كارآزمایی بالینی است.
در مقاله اثر هشت هفته تمرینات پیلاس بر آمادگی جسمانی زنان مبتلا به سرطان پستان؛ یك مطالعه كارآزمایی بالینی كه در این نشریه انتشار یافته، از جانب چهار تن از محققان دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در این مطالعه كارآزمایی بالینی روی 30 زن مبتلا به سرطان پستان با دامنه سنی 57 – 30 سال در دو گروه 15 نفری كنترل و مداخله در بیمارستان مطهری شیراز طی سال 1395 انجام شد كه گروه مداخله هشت هفته تمرینات پیلاتس را به مدت سه جلسه یك ساعته در هفته انجام و گروه كنترل هم در فعالیت منظم ورزشی شركت تكردند و نتیجه آن تمرینات پیلاتس سبب بهبود شاخص های آمادگی جسمانی زنان مبتلا به سرطان پستان می گردد.
مقاله اثرچای بابونه بر شدت تنگی نفس و اضطراب بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی؛ یك مطالعه كارآزمایی بالینی از جانب چهار تن از محققان دانشگاه های علوم پزشكی گرگان و جهرم انجام شد كه در این مطالعه، روش بررسی به تصادفی ساده روی 60 بیمار مبتلا به نارسایی مزمن قلبی در درمانگاه سرپایی مركز آموزش درمانی دانشگاه علوم پزشكی جهرم در سال 1393 در دو گروه مداخله و كنترل صورت گرفت و مداخله مصرف چهار هفته چای بابونه بود و نتیجه آن چای بابونه می تواند شدت تنگی نفس و اضطراب را در بیماران با نارسایی قلبی كم كند.
همچنین در مقاله اثر اسانس اسطوخودوس در روغن كنجد و پماد سیلور سولفاد یازین بر ترمیم زخم سوختگی موش سوری كه از جانب سه تن از محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج صورت گرفته كه روش محققان در این مطالعه تجربی 30 سر موش سوری به صورت تصادفی در پنج گروه 6 تایی گروه ها شامل كنترل منفی (سرم فیزیولوژی)، كنترل مثبت (پماد سیلورسولفاد یازین)، تجربی اول (اسانس اسطوخودوس)، تحربی دوم (تركیب اسانس اسطوخودوس در روغن كنجد) و تجربی سوم (روغن كنجد) قرار داده شده و پس از اعمال سوختگی با صفحه داغ به قطر 2 سانتی متر، تیمار زخم ها انجام و در ایام 1، 3، 6، 9، 18 و 21 قطر زخم و درصد بهبودی محاسبه و در روز 21 نمونه برداری بافتی از محل زخم درهر گروه انجام شد.
نتیجه این مطالعه نشان می دهد، تركیب اسانس اسطوخودوس در روغن كنجد همانند پماد سیلورسولفادیازین بعنوان تركیب گیاهی دارای اثرات ترمیمی برزخم سوختگی درموش سوری بود.
اكنون رتبه مجله علمی دانشگاه علوم پزشكی گرگان با عنایت به مصوبه جلسه چهل و هشتم كمیسیون نشریات علوم پزشكی كشور ردیف 58 علمی- پژوهشی است.
6204/2729


1397/02/02
13:11:01
5.0 / 5
4699
تگهای خبر: بیمار , پزشك , درمان , علمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان