ایران جایگاه ویژه ای در پزشكی كودكان دارد

ایران جایگاه ویژه ای در پزشكی كودكان دارد

خاتون یار: شیراز - متخصص غدد و متابولیسم كودكان و بنیانگذار این رشته در كشور اظهار داشت: پژوهشگران زیادی در دانشگاه های علوم پزشكی كشور در زمینه سلامت كودكان و كاهش صدمه ها به این قشر مشغول پژوهش هستند و جایگاه ایران در طب كودكان شایسته و رفیع است.


دكتر غلامحسین امیرحكیمی سه شنبه در حاشیه دومین كنگره علمی بیماری های كودكان در شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: كشور ما از نیروهای جوان پژوهشگر بهره مند است، جمعیت زیر 5 سال هم در جامعه ما زیاد است و به نسبت برخی كشورها این جمعیت قابل توجه است.
وی ادامه داد: رشد در این طیف جمعیتی خیلی سریع اتفاق می افتد از این رو توجه به سلامت آن هم از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و ما در منطقه از كشورهای برتر هستیم و البته هنوز جای پیشرفت هم وجود دارد.
این پژوهشگرطب كودكان اظهار داشت: طب كودكان اكنون به تخصص های مختلف تقسیم شده، تخصص متابولیسم و غدد هم درحال توسعه است و متخصصان زیادی به این رشته گرایش دارند، سال 60 كه این رشته در شیراز پایه گذاری شد شرایط به گونه ای بود كه پیش بینی می شد شیراز بتواند در كشور جایگاه ویژه ای دراین رشته پیدا كند.
امیرحكیمی اظهار داشت: تعداد متخصصین دراین حوزه تخصصی زمانی كمتر از انگشتان یك دست بود اما اكنون شمار زیادی از متخصصان دراین رشته تربیت شده اند و به تدریس و درمان و آموزش و پژوهش اشتغال دارند.
وی ادامه داد: رشد سریع جمعیتی می تواند با حوادث و عفونت ها تحت تاثیر قرار گیرد، كودكان صدمه پذیرترین قشر جامعه در برابر عفونت ها و حوادث هستند از این رو باید توجه بیشتری به این قشر معطوف شود.
این متخصص كودكان افزود: همواره گفته شده كه پیشگیری بر درمان مقدم است، در جامعه ما رشد واكسیناسیون توانسته است بیماری های عفونی را كنترل كند و ایران یكی از پیشرفته ترین كشورها دراین حوزه قلمداد می گردد اما صدمه های ناشی از حوادث همچنان سلامت كودكان را تهدید می كند.
امیر حكیمی اضافه كرد: لازم است اقدامات تامینی بیشتری برای كاهش حوادث و صدمه های ناشی از آن انجام گیرد، صدمه به كودكان در حوادث و تصادفات می تواند رشد جمعیتی ما را تحت تاثیر قرار دهد، مهندسی پزشكی هم دراین زمینه مسئولیت دارد و باید اقداماتی انجام گیرد كه بروز حادثه برای كودكان كمتر شود و در صورت بروز حادثه وارد شدن صدمه به كودكان كمتر باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز افزود: از دیگر صدمه هایی كه سلامت كودكان را تهدید می كند نوشیدن مواد اسیدی و قلیایی، نفت و بنزین و داروهایی است كه بسته بندی غیر استاندارد دارند، خانواده ها باید دراین زمینه مراقبت كنند كه چنین حوادثی رخ ندهد و در صورت بروز چنین حوادث باید با اقدامات اولیه آشنایی داشته باشند تا از حجم صدمه به كودكان كاسته شود.
دومین كنگره علمی بیماری های كودكان در شیراز سه شنبه 28 فروردین شروع شد كه 4 روز ادامه دارد.
6113 /1876


1397/01/28
14:50:57
5.0 / 5
5329
تگهای خبر: بیمار , بیماری , پزشك , علمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان