اخطار برای مصرف یك دارو كه اعتیاد می آورد، یك كارشناس: اصلا نباید تولید شود چه برسد به فروش بی نسخه

اخطار برای مصرف یك دارو كه اعتیاد می آورد، یك كارشناس: اصلا نباید تولید شود چه برسد به فروش بی نسخه

خاتون یار اخطار برای مصرف یك دارو كه اعتیاد می آورد، یك كارشناس: اصلا نباید تولید شود چه برسد به فروش بی نسخه


هومان نارنجی ها اظهار نمود: نتیجه بررسی های به عمل آمده نشان داده است كه این دارو در حال جایگزینی با داروی ترامادول در بین مصرف كنندگان است و این امر نگران كننده است.

وی با اشاره به اینكه تقاضا برای تهیه این دارو در جامعه رشد قابل توجهی داشته و مصرف آن به طور بی رویه توسط تعدادی از شهروندان دنبال می شود، تصریح كرد: مصرف این دارو بیش از 10 روز مجاز نیست و سبب اعتیاد و وابستگی دارویی شدید در مصرف كننده می گردد.

وی اظهار نمود: هم اینك آماری در اختیار داریم كه نشان داده است افراد به علت وابستگی شدید به این دارو متقاضی دائمی تهیه این آرام بخش از داروخانه ها شده اند و بصورت روزانه آن را مصرف می كنند و به آن وابستگی شدید و اعتیاد دارویی پیدا كرده اند. همینطور آمارها نشان داده است كه فروش این دارو از دوز 5 به 10 هم افزایش داشته است و این امر نشان دهنده این مطلب است كه اعتیادآوری این دارو افراد را به مصرف دوزهای بالاتر این دارو هدایت كرده است.

این پژوهشگر مواد مخدر اضافه كرد: متاسفانه هم اكنون هیچ منعی در عرضه و توزیع این دارو در داروخانه ها وجود ندارد و افراد بصورت خوسرانه و بدون تجویز پژشك می توانند آن را از داروخانه ها تهیه كنند.

نارنجی ها با تاكید براینكه روند فروش و مصرف این دارو در كشور نگران كننده شده است، اظهار نمود: نگرانی ها بیشتر از این بابت است كه این دارو نباید جایگزین ترامادول شود اما به نظر می رسد این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی با انتقاد از نبود كنترل لازم بر فروش داروخانه ای این دارو اضافه كرد: چرا هیچكس در این باره كاری نمی كند و اقدامی صورت نمی گیرد كه ادامه این روند سلامت مردم را به خطر نیندازد. فروش بدون تجویز این دارو باید در داروخانه ها كنترل شود حتی معتقدم تولید دارو باید قطع شود.

«زولپیدوم» به منظور درمان بی خوابی و اختلالات خواب استفاده می گردد و به گروه داروهای آرام بخش سیستم عصبی مركزی متعلق می باشد. این دارو از وقفه های خواب جلوگیری كرده و سبب خواب راحت می گردد و به صورت قرص و اسپری در بازار موجود است. هم اكنون بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر معتاد در كشور وجود دارد. 47234

1396/10/26
20:19:07
5.0 / 5
4638
تگهای خبر: دارو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان