گزارش ایرنا از ساخت یك دستگاه پركاربرد

اختراع دستگاه تنظیم امواج مغزی توسط زوج كرجی برای اولین بار در جهان

اختراع دستگاه تنظیم امواج مغزی توسط زوج كرجی برای اولین بار در جهان

خاتون یار: كرج - ایرنا- زوج مخترع كرجی با ساخت دستگاه تنظیم امواج مغزی گامیدر مسیر كاهش تصادفات ناشی از خواب آلودگی رانندگان، رفع اضطراب و استرس و افزایش تمركز هنگام مطالعه برای اولین بار در جهان برداشتند.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایرنا، جلیل قلی زاده سلطانی و همسرش حمیده خلیل پور روز چهارشنبه دعوت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مركز البرز را پذیرفته و با حضور در ایرنا به معرفی اختراع پركاربرد خود كه اكنون بعد از ثبت در كشور در حال ثبت در اختراعات جهانی است، پرداختند.
تمام رفتارهای انسان برخاسته از فعالیت های مغزی او است، مغز انسان شبیه به یك رادیوی معمولی عمل می كند، دقیقا مانند رادیو، گیرنده امواج رادیویی است و می تواند روی طول موج های مختلف تنظیم شود.
با اثرگذاری بر روی امواج مغزی می توان در زمینه بالابردن دقت، توجه و تمركز فكر بخصوص هنگام مطالعه، تنظیم روند طبیعی خواب، مراقبت از امواج زیان آور و تولید آرامش گام های اساسی برداشت كه این زوج كرجی با اختراع خود به این مهم دست یافته اند.
دستگاه 'BWR' دستگاهی برای تنظیم امواج مغزی است كه ازسوی زوج مخترع كرجی بعنوان اختراع به ثبت رسیده و می رود تا با ثبت جهانی برگ زرین دیگری را از افتخارات تلاشگران عرصه علمی ایران اسلامی درسطح جهانی به اثبات برساند. بالا بردن دقت، توجه و تمركز فكر( مخصوص مطالعه و كارهایی كه نیاز به دقت بالا دارند)، تنظیم روند طبیعی خواب، مراقبت از امواج زیان آور(وای فای، الكترومغناطیس) و تولید آرامش تنها بخشی از مزیت ها و كاربردهای دستگاه تنظیم دقیق امواج ارتعاشی مغز به شمارمی رود كه زوج مخترع كرجی موفق به ساخت آن شده اند.
این مخترع كرجی دستگاه تحریك مغناطیسی مغز (TMS) را كه شاید برخی آن را مشابه این دستگاه بدانند با دستگاه اختراعی خود كاملا متفاوت می داند و می گوید دستگاه اختراعی بر روی فركانس های خاصی كار می كند و ولتاژ فركانس آن پایین است، عدم عملكرد كانونی، كم و زیاد كردن دامنه موجی خاص، روی موج خاص كار كردن، قرار گرفتن كویل ها در فاصله دور از سر (تا دومتر)، دارای شدت میدان فوق العاده كم (حداكثر 149. 6 میكروتسلا ) از دیگر وجوه تمایز دستگاه (BWR) با دستگاه (TMS) است.
وی اضافه كرد: پنج موج اصلی دلتا، تتا، آلفا، بتا و گاما است كه از مغز ساطع می شود، هر بار یكی از این امواج كار خویش را به درستی انجام ندهد این دستگاه این امواج را به روال عادی و طبیعی خودشان برمی گردانند.
ایجاد تمركز و دقت در دانش آموزان و دانشجویان، جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگان و كاهش استرس و افزایش تمركز از كابری هایی بود كه این مخترع در مورد این دستگاه به آنها اشاره نمود.
وی ادامه داد: اكنون اختلالات عصبی نیاز به داروهایی دارد كه از كشورهای اروپایی و آمریكایی وارد می گردد و تولید انبوه این دستگاه سبب جلوگیری از خروج مقادیر زیادی ارز از كشور خواهد شد.
قلی زاده سلطانی تصریح كرد: استفاده از این دستگاه پیچیده نیست، اگر شخص در شعاع یكی متری این دستگاه قرار داشته باشد، دستگاه امواج مغزی او را متناسب می كند.
اینكه طراحی و دانش این محصول توسط محققان كرجی انجام شده و می تواند زمینه دیگری از بالندگی را برای كشور فراهم كند از دیگر موضوعاتی بود كه زوج مخترع كرجی به آن پرداختند.
حمیده خلیل پور همسر این مخترع كه همواره در كنارش بوده و در بیشتر فعالیت ها حضور داشت است، علاوه بر داشتن مدرك كارشناسی زیست شناسی سلولی ملكولی(میكروبیولوژی)، در رشته روانشناسی تحصیلات عالیه داشته و خیلی از مشكلات امروزی را دراین زمینه نداشتن دقت، توجه و تمركزدركودكان بیش فعال می داند كه توسط دارو به صورت دائم حل شدنی نیست، بلكه به كمك امواج تنظیمی از دستگاه اختراع شده قابل رفع است.
وی تصریح كرد: امروز طول موجی به واسطه این دستگاه كشف شده كه بر روی سر درد اثر مثبت دارد و درمان آن را به همراه می آورد.
وی اظهار داشت: این دستگاه هشت كار را انجام می دهد كه قابل تنظیم است، بطورمثال افراد بدلیل نداشتن آرامش به دنبال اعتیاد می روند كه این دستگاه با غالب كردن موج آلفا می تواند پیشگیری لازم در این زمینه را انجام دهد.
قلی زاده سلطانی مخترع كرجی كه با اطمینان از یافته علمی خود سخن می گفت، خاطرنشان كرد كه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشكی البرز و همینطور عضو هیات علمی دانشگاه تهران همواره حامی این اختراع بوده اند كه خیلی از آزمایشات را برنامه ریزی و اجرا كرده اند.
وی ادامه داد: بر مبنای پژوهش های اخیر و همراهی محققان دیگر مقرر است تا شعاع اثر گذاری دستگاه تا سه متر افزایش یابد بطوریكه شاید درآینده ای نزدیك از دستگاه مذكور برای كلاس های درسی مدارس و دانشگاهها استفاده گردد.
امواج وای فای كه امروزه خود به مخاطره ای محصول گسترش تكنولوژی تبدیل گشته و یون های مغزی را برهم می ریزد و آرامش را از فرد سلب می كند با این دستگاه تبادل یونی در مغز برقرارمی سازد.
اختلالات خواب، رفع اضطراب از دیگر كاركردهای این دستگاه است بطوریكه برای رانندگان كه دچار خواب آلودگی به هنگام رانندگی می شوند هم می توان ازا ین دستگاه بهره برد.
وی با اشاره به اینكه اقدام جهت ثبت جهانی دستگاه (BWR) تا دو هفته آینده صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: اطمینان داریم با ثبت جهانی مشكل كپی افراد و كشورهای دیگر از این اختراع هم برطرف می گردد.
اما مخترع كرجی در ادامه با قدردانی از همكاری ها همچون دانشگاه ها برای ثبت اختراع خود طولانی بودن پروسه های اداری را دراین زمینه مشكل مهمی خواند و اضافه كرد: پاسخی كه درعرض یك ماه گرفته می شد سه ماه زمان می برد و این مساله هم باید حل شود تا محققان در پروسه بوروكراسی زمان مفید خویش را از دست ندهند.
وی ادامه داد: تابحال یك میلیارد تومان هزینه برای اختراع این دستگاه هزینه شده و با كاهش هزینه های تولید آن درصدد آن هستم تا قیمت تمام شده را برای مصرف كننده كاهش دهیم.
8029/1535 خبرنگار: حكیمه كشاورز** انتشاردهنده: داریوش غفاری


1396/10/20
19:01:59
3.3 / 5
6198
تگهای خبر: دارو , علمی , مغز
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(1)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان