دوران پساجنگ نیازمند حکمرانی جدی تر در عرصه زنان و خانواده است

دوران پساجنگ نیازمند حکمرانی جدی تر در عرصه زنان و خانواده است

به گزارش خاتون یار، معاون رئیس دولت در امور زنان و خانواده اظهار داشت: زنان ایران در میدان های مختلف خوش درخشیده اند و الان توجه به مطالبات و ظرفیتهای آنان، ضرورتی انکارناپذیر برای حکمرانی در دوران پساجنگ است.


به گزارش خاتون یار به نقل از مهر، زهرا بهروزآذر معاون رئیس دولت در امور زنان و خانواده در بازدید معاون اول رئیس دولت از معاونت امور زنان و خانواده، این حضور را نشانه توجه دولت به «نیمی از جمعیت ایران» دانست و اضافه کرد: امروز نتایج زحمات و استقامت همه ایرانیان درحال به ثمر نشستن است و این حضور، نشان دهنده اهمیت زنان در این پیروزی بزرگ ملی است.

وی با تقدیر از کوشش های معاون اول رئیس دولت در ایام دشوار جنگ تحمیلی سوم و ایفای نقش ایشان در مدیریت شرایط پیچیده کشور، از اقدامات انجام شده در مبحث اینترنت هم قدردانی نمود و عنوان کرد: خانواده ها و خانمهایی که به شکل مستقیم از این مساله متضرر شده بودند، از اتصال مجدد اینترنت خشنود شدند.

معاون رئیس دولت ضمن اشاره به اصول ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی و اسناد بالادستی در رابطه با حوزه زنان و خانواده، خاطرنشان کرد: در کشور ظرفیتهای قانونی گوناگونی برای رفع موانع رشد و شکوفایی زنان و تضمین حقوق مادی و معنوی آنان وجود دارد و وظیفه دولت ها فراهم کردن زمینه تحقق این حقوق است.

بهروزآذر با مرور روند تشکیل نهادهای متولی سیاست گذاری در رابطه با زنان بعد از انقلاب اسلامی، با قدردانی از تلاش تمامی معاونان و فعالین این حوزه در دولت های مختلف اشاره کرد: مجموعه معاونت امور زنان و خانواده امروز در سطوح استانی، ملی و بین المللی ایفای نقش می کند و با هماهنگی دستگاههای ذی ربط، مرجع ارتباط با نهادهایی همچون کمیسیون مقام زن سازمان ملل، ستاد حقوق بشر و مرجع ملی حقوق کودک است.

وی با تاکید بر حضور مستمر زنان در تمامی عرصه های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تحولات اخیر کشور، اظهار داشت: زنان در این ۱۰۹ روز هم موتور محرک جامعه بودند؛ در خیابان ها و میدان ها حضور داشتند، در کنار خانواده ایستادند و در حوزه خدمات هم دوشادوش مردان فعالیت کردند و حضور داشتند.

معاون رئیس دولت با ذکر نمونه هایی از حضور زنان در حوزه های درمان، بانک ها، نهادهای اجرایی و حتی مناطق مرزی همچون شلمچه در زمان جنگ تحمیلی سوم با وجود «حق دورکاری» بیان کرد: زنان نشان دادند که در شرایط سخت هم مسئولیت اجتماعی خویش را ترک نمی کنند و حضور خویش را تشریفاتی نمی دانند.

بهروزآذر در ادامه، موفقیتهای زنان در حوزه های علمی، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی را خاطرنشان کرد و ضمن اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در شنیدن «صدای بی صدایان» اظهار داشت: زنان را یک گروه یکپارچه نمی بینیم؛ زنان خانه دار، شاغل، سرپرست خانوار، روستایی و عشایری، بازنشسته، دختران دانشجو و فارغ التحصیل، زنان صدمه دیده، زندانی و حتی زنان مهاجر، هر یک مسایل و نیازهای متفاوتی دارند که باید به شکل تخصصی شناسایی و برای آنها راهکار عرضه شود.

وی سفرهای استانی، ارتباطات مردمی و مکاتبات زنان را از مهم ترین منابع شناسایی مسایل این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: خیلی از لوایح و اصلاحات حقوقی مورد پیگیری، از دل مطالبات مردمی شکل گرفته است.

معاون رئیس دولت در ادامه، از شکسته شدن رکورد انتصاب زنان در پست های مدیریتی در دولت چهاردهم اطلاع داد و اظهار داشت: تابحال حدود دو هزار و ۷۵۰ مدیر زن در دولت به کار گرفته شده اند، ۲۱ زن با حکم مستقیم رئیس دولت مسئولیت یافته اند، ۶۴ زن در سطح معاون وزیر و همتراز فعالیت می نمایند و امروز دو معاون استاندار، ۲۳ فرماندار و ۹۱ بخشدار زن در کشور مشغول خدمت هستند.

وی ضمن اشاره به راه اندازی سامانه رصد انتصابات زنان و اجرای دوره های ارتقاء شایستگی مدیریتی برای مدیران زن با همکاری دانشگاه تهران، استقرار عدالت جنسیتی را محور اصلی برنامه های معاونت برشمرد و عنوان کرد: برای اولین بار نظام ارزیابی عملکرد دستگاهها در حوزه عدالت جنسیتی طراحی و کارنامه عملکرد دستگاهها در این مورد تهیه و منتشر گردید.

معاون رئیس دولت ضمن اشاره به اقدامات حقوقی انجام شده از پیگیری لایحه حفظ کرامت و ارتقاء امنیت زنان، بخشنامه صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان و ارتقاء جایگاه ایران در شاخصهای بین المللی حوزه زنان اطلاع داد.

بهروزآذر ضمن اشاره به برخی ناترازی ها و چالش های پیش روی حوزه زنان خاطرنشان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی زنان همچنان پایین و حدود ۱۴ درصد است؛ در حالیکه زنان بیشتر از ۶۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور را می سازند و بیشتر از ۸۰ درصد برخی مجوزهای کسب و کار توسط آنان دریافت می شود.

وی بالا رفتن سن ازدواج، رشد طلاق در دهه دوم زندگی مشترک، افزایش میزان زنان سرپرست خانوار، کاهش نرخ باروری و تداوم برخی تبعیض ها را از دیگر مسایل مهم این حوزه برشمرد و اشاره کرد: توجه به زنان، ضرورتی انکارناپذیر برای حکمرانی است. مطالعات و پیمایش های انجام شده نشان داده است زنان در دوران پساجنگ، انتظار دارند شأن اجتماعی آنان ارتقا یابد، فشارهای اجتماعی کاهش پیدا کند، احساس تبعیض نداشته باشند و فرصت ایفای نقش بیشتری در جامعه پیدا کنند.

معاون رئیس دولت در پایان، بر لزوم پیگیری موضوع هایی همچون برابری دستمزد زنان و مردان، امنیت شغلی، افزایش مشارکت سیاسی زنان، اصلاح ساختار حکمرانی حوزه زنان و خانواده، تقویت پاسخگویی دستگاه ها، بودجه ریزی جنسیتی و ایجاد متولی قدرتمندتر برای این حوزه تاکید کرد.


به گزارش خاتون یار به نقل از مهر، زهرا بهروزآذر معاون رئیس دولت در امور زنان و خانواده در بازدید معاون اول رئیس دولت از معاونت امور زنان و خانواده، این حضور را نشانه توجه دولت به نیمی از جمعیت ایران دانست و اضافه کرد: امروز نتایج زحمات و استقامت همه ایرانیان درحال به ثمر نشستن است و این حضور، نشان دهنده اهمیت زنان در این پیروزی بزرگ ملی است.وی با تقدیر از کوشش های معاون اول رئیس دولت در ایام دشوار جنگ تحمیلی سوم و ایفای نقش ایشان در مدیریت شرایط پیچیده کشور، از اقدامات انجام شده در مبحث اینترنت هم قدردانی نمود و عنوان کرد: خانواده ها و خانمهایی که به شکل مستقیم از این مساله متضرر شده بودند، از اتصال مجدد اینترنت خشنود شدند.معاون رئیس دولت ضمن اشاره به اصول ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی و اسناد بالادستی در رابطه با حوزه زنان و خانواده، خاطرنشان کرد: در کشور ظرفیتهای قانونی گوناگونی برای رفع موانع رشد و شکوفایی زنان و تضمین حقوق مادی و معنوی آنان وجود دارد و وظیفه دولت ها فراهم کردن زمینه تحقق این حقوق است.بهروزآذر با مرور روند تشکیل نهادهای متولی سیاست گذاری در رابطه با زنان بعد از انقلاب اسلامی، با قدردانی از تلاش تمامی معاونان و فعالین این حوزه در دولت های مختلف اشاره کرد: مجموعه معاونت امور زنان و خانواده امروز در سطوح استانی، ملی و بین المللی ایفای نقش می کند و با هماهنگی دستگاههای ذی ربط، مرجع ارتباط با نهادهایی همچون کمیسیون مقام زن سازمان ملل، ستاد حقوق بشر و مرجع ملی حقوق کودک است.وی با تاکید بر حضور مستمر زنان در تمامی عرصه های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تحولات اخیر کشور، اظهار داشت: زنان در این ۱۰۹ روز هم موتور محرک جامعه بودند؛ در خیابان ها و میدان ها حضور داشتند، در کنار خانواده ایستادند و در حوزه خدمات هم دوشادوش مردان فعالیت کردند و حضور داشتند.معاون رئیس دولت با ذکر نمونه هایی از حضور زنان در حوزه های درمان، بانک ها، نهادهای اجرایی و حتی مناطق مرزی همچون شلمچه در زمان جنگ تحمیلی سوم با وجود حق دورکاری بیان کرد: زنان نشان دادند که در شرایط سخت هم مسئولیت اجتماعی خویش را ترک نمی کنند و حضور خویش را تشریفاتی نمی دانند.بهروزآذر در ادامه، موفقیتهای زنان در حوزه های علمی، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی را خاطرنشان کرد و ضمن اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در شنیدن صدای بی صدایان اظهار داشت: زنان را یک گروه یکپارچه نمی بینیم؛ زنان خانه دار، شاغل، سرپرست خانوار، روستایی و عشایری، بازنشسته، دختران دانشجو و فارغ التحصیل، زنان صدمه دیده، زندانی و حتی زنان مهاجر، هر یک مسایل و نیازهای متفاوتی دارند که باید به شکل تخصصی شناسایی و برای آنها راهکار عرضه شود.وی سفرهای استانی، ارتباطات مردمی و مکاتبات زنان را از مهم ترین منابع شناسایی مسایل این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: خیلی از لوایح و اصلاحات حقوقی مورد پیگیری، از دل مطالبات مردمی شکل گرفته است.معاون رئیس دولت در ادامه، از شکسته شدن رکورد انتصاب زنان در پست های مدیریتی در دولت چهاردهم اطلاع داد و اظهار داشت: تابحال حدود دو هزار و ۷۵۰ مدیر زن در دولت به کار گرفته شده اند، ۲۱ زن با حکم مستقیم رئیس دولت مسئولیت یافته اند، ۶۴ زن در سطح معاون وزیر و همتراز فعالیت می نمایند و امروز دو معاون استاندار، ۲۳ فرماندار و ۹۱ بخشدار زن در کشور مشغول خدمت هستند.وی ضمن اشاره به راه اندازی سامانه رصد انتصابات زنان و اجرای دوره های ارتقاء شایستگی مدیریتی برای مدیران زن با همکاری دانشگاه تهران، استقرار عدالت جنسیتی را محور اصلی برنامه های معاونت برشمرد و عنوان کرد: برای اولین بار نظام ارزیابی عملکرد دستگاهها در حوزه عدالت جنسیتی طراحی و کارنامه عملکرد دستگاهها در این مورد تهیه و منتشر گردید.معاون رئیس دولت ضمن اشاره به اقدامات حقوقی انجام شده از پیگیری لایحه حفظ کرامت و ارتقاء امنیت زنان، بخشنامه صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان و ارتقاء جایگاه ایران در شاخصهای بین المللی حوزه زنان اطلاع داد.بهروزآذر ضمن اشاره به برخی ناترازی ها و چالش های پیش روی حوزه زنان خاطرنشان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی زنان همچنان پایین و حدود ۱۴ درصد است؛ در حالیکه زنان بیشتر از ۶۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور را می سازند و بیشتر از ۸۰ درصد برخی مجوزهای کسب و کار توسط آنان دریافت می شود.وی بالا رفتن سن ازدواج، رشد طلاق در دهه دوم زندگی مشترک، افزایش میزان زنان سرپرست خانوار، کاهش نرخ باروری و تداوم برخی تبعیض ها را از دیگر مسایل مهم این حوزه برشمرد و اشاره کرد: توجه به زنان، ضرورتی انکارناپذیر برای حکمرانی است.
0.0 از 5
3
1405/04/02
11:08:50
تگهای خبر: آموزشی , ازدواج , اقتصاد , امنیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان
با خاتون یار، دانش و آگاهی خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهید و از آخرین ترندها و نکات کاربردی برای داشتن زندگی شادتر و موفق‌تر بهره‌مند شوید