به وقت شکستن سکوت زنان ایرانی قلب تپنده انسجام ملی شدند
به گزارش خاتون یار، در جنگ دوازده روزه اخیر، زنان در تشکیل انسجام اجتماعی و دفاع ملی نقش برجسته ای ایفا کردند و فارغ از گرایش سیاسی، بدون اجبار و با آگاهی در صف اول مقاومت ایستادند.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛
در روزهایی که کشور درگیر تحولات منطقه ای و بحرانی نفس گیر بود، بار دیگر نقش آفرینی زنان ایرانی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی پررنگ شده است. هم زمان با حوادث جنگ دوازده روزه اخیر و واکنش های عمومی نسبت به آن، خیلی از ناظران اجتماعی و مفسرین سیاسی به بررسی ابعاد اجتماعی این رخدادها پرداختند.
در همین راستا، فاطمه محمدی، سیاست پژوه و فعال حوزه زنان و خانواده، در نشست زنانه زیستن جنگ (چانه زنی ساختارهای اجتماع) به تحلیل وضعیت فعلی جامعه زنان ایران پرداخت. وی با محوریت مفاهیمی چون انسجام اجتماعی، همبستگی ملی، نقش زنان در بحران ها و رابطه اعتماد عمومی با حاکمیت، تاکید کرد که زنان ایرانی در این روزها، نه فقط سکوت نکرده اند بلکه با کنشگری عاطفی، عقلانی و داوطلبانه، به خط مقدم دفاع از وطن پیوسته اند.
وی با اشاره به مسئله انسجام اجتماعی و همبستگی ملی اظهار داشت: کمی عقب تر که برویم، می بینیم که در سالیان اخیر، حوزه زنان با چالش های جدی مواجه بوده است. بحران هایی را از سر گذراندیم و مسئله عفاف و حجاب نیز یکی از همین موارد بود. مسائلی که گاه در امتداد تحولات کلان سیاسی و حتی جنگ ها تعریف می شدند.
محمدی اضافه کرد: یکی از انتقادات جدی من این است که بحث عفاف و حجاب تنها به زنان گره زده شده، در صورتیکه این موضوع، ماهیتی فراگیر و فراتر از جنسیت دارد. چنین نگاه تقلیل گرایانه ای، نه فقط مسئله را حل نمی کند، بلکه خود نیازمند بررسی و بازبینی اساسی است.
برای زنان ایرانی، فارغ از نقدها و دلخوری ها، حفظ تمامیت ارضی، دفاع از خاک و وطن در اولویت قرار دارد
این سیاست پژوه با اشاره به تحولات بعد از شروع جنگ ۱۲ روزه گفت: در همان روزهای ابتدایی جنگ، برخی تصور داشتند که باتوجه به ناراحتی های انباشته در جامعه زنان، این بحران می تواند جرقه ای برای بهره برداری سیاسی از زنان باشد. مخصوصاً برخی زنان که در حوزه هایی همچون داستان زن، زندگی، آزادی فعال بودند. اما چیزی که ما شاهد آن بودیم، خلاف این تصورات بود.
وی اشاره کرد: حتی در ساعات اولیه حمله نیز، دختران و زنان این کشور، شجاعانه در خط مقدم دفاع از وطن حضور داشتند. این مسأله نشان میدهد که برای زنان ایرانی، فارغ از نقدها و دلخوری ها، حفظ تمامیت ارضی، دفاع از خاک و وطن در اولویت قرار دارد. توییت هایی منتشر گردید که می گفتند: «من هنوز با نگاه شما به زن موافق نیستم، اما کشورم را به بیگانه نمی دهم». این، دقیقاً همان انسجام اجتماعی است که گیدنز از آن به عنوان حاصل یک مواجهه عاطفی جمعی نام می برد.
انسجام اجتماعی اولیه از طرف زنان و بویژه نسل دهه ۸۰ شکل گرفت
محمدی با تکیه بر نقش زنان در تحقق انسجام اجتماعی اظهار داشت: در این روزها، مشخصاً انسجام اجتماعی اولیه از طرف زنان و بویژه نسل دهه ۸۰ شکل گرفت. تاکید من بر زنان است، چونکه امر سیاست و جنگ، عمدتا امری مردانه تلقی می شود. در نظام اسلامی نیز جهاد بر مرد واجب است، نه زن. اما در این بحران، زنان نه فقط عقب ننشستند، بلکه با استواری، میدان را اداره کردند.
وی اضافه کرد: در صحنه هایی که دیدیم، حس وطن دوستی در زنان، به سبب مواجهه عاطفی آنان با مسئله جنگ، قویتر از برخی مردان بود. مادران، پیش از هر چیز به امنیت خانواده فکر می کنند و همین نگاه، آنان را به صحنه دفاع از وطن کشاند. حتی برخی دانشجویان و اطرافیان من می گفتند، چرا باید خانه و زندگی مان را ترک کنیم؟ چرا باید به بیگانه اعتماد کنیم؟ اینها همان دغدغه هایی است که سال ها پیش در بعضی لایه های جامعه وجود داشت، اما امروز پاسخ آنرا در عمل زنان دادند.
محمدی همین طور اظهار داشت: زنان محجبه، زنان مهاجر، زنان بی حجاب، همه و همه، حتی آن هایی که خارج از ایران بودند، هم صدا شدند. این یعنی آن پله اول انسجام اجتماعی، که گیدنز آنرا در دل بحران های عاطفی می بیند، به دست زنان ایرانی رقم خورد.
حضور زنان در قلب روایت مقاومت
وی با اشاره به حوادث میدانی اضافه کرد: برخی تصور می کردند که تجمعات اولیه بدون حضور زنان و خانواده ها خواهد بود، اما دیدیم که خانواده ها، بویژه مادران، در خط مقدم قرار گرفتند. مادرانی که تاکید داشتند، فرزند من باید بداند در مقابل اسرائیل بایستد. این نگاه، فقط احساسی نبود؛ بلکه نوعی کنشگری آگاهانه در بستر ملی و دینی بود.
محمدی با اشاره به نماز جمعه اظهار داشت: نماز جمعه ای که در همین ایام برگزار گردید، مملو از حضور خانوادگی و زنانه بود. این یعنی در شرایطی که هر اتفاقی ممکنست رخ دهد، همچون بمب گذاری و ترور، باز هم زنان ایستاده اند. تصویری که از زن آتش نشانی منتشر گردید که در همان روزهای ابتدایی، درحال کمک به آواربرداری بود، نماد روشنی از مقاومت زن ایرانی است. مقاومتی که به جهان معرفی گردید.
در کشوری که مردان در خط مقدم هستند، یک زن، در قلب جنگ، به نماد ایستادگی تبدیل می شود
وی درباره ی نمادهای زنانه در مقاومت اخیر تاکید کرد: در این بین، سحر امامی مظهر این مقاومت شد. در کشوری که مردان در خط مقدم هستند، یک زن، در قلب جنگ، به نماد ایستادگی تبدیل می شود. این همان تعالی گفتمان انقلاب اسلامی ست؛ گفتمانی که نه فقط زن را حذف نمی کند، بلکه زن را به قلب روایت مقاومت می برد.
محمدی اضافه کرد: در این دوازده روز، ما شاهد این بودیم که زنان، بدون اجبار، خودرا سرباز وطن دانستند. من شخصاً در مجموعه ای فعال هستم که حضورم در ایام جنگ الزامی نبود، اما حس مسئولیت اجتماعی موجب شد هر روز در محل کار حاضر باشم. حتی دوستی دارم که نه سواد دانشگاهی دارد، نه فعال فضای مجازی است، اما آمد و اظهار داشت: برایم توئیتر نصب کن، می خواهم هر روز بنویسم: مرگ بر اسرائیل. این همان نقطه اوج انسجام اجتماعی است.
وی تاکید کرد: هیچ نیرویی، جز دشمن خارجی، نمی توانست چنین همبستگی ای در داخل بوجود آورد. اتفاقات سخت و تلخ، گاه برکاتی دارند که برخلاف تصور دشمن، جامعه را به هم نزدیک تر می کنند.
محمدی اشاره کرد: امروز جامعه ما سرشار از زنان دلداده و دلبسته وطن است. این زنان کنشگر، با تمام وجود ایستاده اند؛ همان ها که فرزندان شهید داده اند، خانه از دست داده اند، ولی چهره شان پر از صلابت و عزت است. من معتقدم حاکمیت باید این سرمایه اجتماعی را حفظ کند، آنرا در آغوش بگیرد و فضا را برای این نوع کنشگری اجتماعی باز کند. در دوران دفاع مقدس نیز زنان ستون پایداری بودند. امروز هم، زنان ایران بدون نیاز به رسانه و تبلیغ، صدای خودرا به دنیا رسانده اند. امیدوار هستم روزی برسد که این ایستادگی ها به ظهور صاحب اصلی انقلاب منتهی شود و ظلم از جهان رخت بربندد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب