از معنابخشی تا آگاهی رسانی نقش زنان در تقویت جبهه داخلی
خاتون یار: در جنگ تمدنی امروز، زنان می توانند ستون فقرات جبهه داخلی را تقویت نمایند و نقش آفرینی اجتماعی آنان در آگاهی رسانی و روایتگری، برگ برنده این نبرد نابرابر است.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛
در حالی که جهان امروز شاهد تقابل گفتمان ها و تمدن های مختلف است، جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم دار مقاومت در مقابل نظام سلطه، همیشه بر حفظ هویت اسلامی-ایرانی خود تاکید داشته است. دراین میان، زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه، نقشی بی بدیل در ادامه این مسیر ایفا می کنند. از ساحت فردی تا عرصه های خانوادگی و اجتماعی، زن مسلمان ایرانی با الهام از مکتب دوده (ع) می تواند هم چون نگهبان ارزش ها و آرمان ها، در طراحی میدان نبرد تمدنی حاضر شود.
در ادامه فهیمه زارع، کارشناس حوزه زن و خانواده با نگاهی تحلیلی به این موضوع، به بررسی ابعاد مختلف نقش آفرینی زن در سه ساحت فردی، خانوادگی و اجتماعی می پردازد.
فهیمه زارع، با تکیه بر وضعیت فعلی ایران درگیر در یک جنگ تمدنی، اظهار داشت: ما باید بدانیم در این نبرد، چه وظیفه ای بر عهده داریم. جمهوری اسلامی هیچ گاه نمی پذیرد که در نظم جهانی استکباری هضم شود. نسخه ما برای مواجهه با این جنگ، مقاومت است.
وی اضافه کرد: ما امروز در عرصه های گوناگون، از هستی شناسی گرفته تا تربیت، سیاست، اقتصاد و اجتماع، درگیر یک جنگ تن به تن با تمدنی هستیم که تمام توان و انرژی خودرا صرف تأثیرگذاری و سلطه کرده است.
زارع با اشاره به اهمیت میدان تمدنی، اشاره کرد: تمدنی پیروز خواهد بود که زمین بازی را خود طراحی کند. دراین میان، نقش زنان در طراحی این میدان بازی، بسیار حائز اهمیت می باشد. زنان در سه ساحت فردی، خانوادگی و اجتماعی می توانند نقش آفرینی مؤثری داشته باشند.
نقش فردی زنان؛ مقاومت و معنا دادن به جنگ
وی اضافه کرد: در ساحت فردی، مفهوم محوری مقاومت است. برای آنکه زنی مقاوم تربیت شود که بتواند در زمان جنگ ایده مقاومت را برجسته سازد، باید نگاهی معنایی به جنگ داشته باشد. این نگاه می تواند از الهیات فرد در نسبت با جنگ نشأت بگیرد.
این پژوهشگر حوزه زن و خانواده تاکید کرد: جنگ به علت ماهیت بحرانی خود، عمیقاً متأثر از معنایی است که به آن داده می شود. اگر جنگ فقط به عنوان مرگ و نابودی دیده شود، انگیزه ای برای پایداری در آن باقی نمی ماند. اما اگر فرد معنایی الهی و آرمانی برای جنگ قائل باشد، آن معنا زمین بازی را برای او قابل تحمل و حتی زمینه ساز کنش می کند.
وی اضافه کرد: این معنا محدود به زن یا مرد نیست، بلکه هر فردی باید چنین معناپردازی ای را برای خودش شکل دهد. کنشگری نیز از دل همین معنا بیرون می آید و مسیر زندگی فرد در زمان جنگ را مشخص می کند.
زارع با اشاره به تفاوت دو نوع نگاه به جنگ، تصریح کرد: اگر جنگ را فقط با مرگ و نیستی معنا نماییم، مانند آن چه در آثار خیلی از زنان نویسنده جنگ جهانی اول و دوم مشاهده می شود، زن به مثابه قربانی شناخته می شود و بدن او ابزاری برای درگیری مردانه تلقی می شود. اما نگاه حکومت اسلامی به جنگ، برگرفته از آرمان های دیرینه ملت ماست. ما جنگ طلب نیستیم، اما جنگ با اسرائیل را دروازه ای به طرف آرمان ها می دانیم. خیلی از شهدا آرزوی حضور در چنین میدانی را داشتند.
کنشگری برآمده از معنا در قالب دشمن شناسی و بصیرت
وی با اشاره به ساحت سوم کنش، اظهار داشت: الگوی ما حضرت زهرا و حضرت زینب (سلام الله علیهما) هستند. آنها به ما آموختند که در راه کنشگری، شناخت دشمن و تشخیص حق از باطل ضرورت دارد. زمانی که جنگ در سطح روایت هاست، این تشخیص اهمیت بیشتری پیدا می کند.
زارع اضافه کرد: باید یک هسته سخت معنایی درونی داشته باشیم که در فضای غبارآلود امروز، به یاری ما بیاید. در متون دینی، این امر با عنوان "بصیرت" شناخته می شود؛ بصیرتی که مسیر را در بین حجم عظیم اطلاعات و داستانهای متضاد روشن می سازد.
نقش خانوادگی؛ جامعه پذیری و انتقال ارزش ها
این کارشناس حوزه زن و خانواده، در ادامه به ساحت خانوادگی اشاره نمود و اظهار داشت: جامعه پذیری یکی از مهم ترین نقش هایی است که خانواده ایفا می کند. مادران، خصوصاً در وضعیت جنگی، نقش برجسته ای در تثبیت ارزش ها در ذهن و رفتار فرزندان دارند.
وی اضافه کرد: در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر، مادران دهه شصتی با فرزندان دهه ۸۰ و ۹۰ خود مواجه گشتند. خیلی از ما تصور می کردیم در انتقال آرمان ها موفق نبوده ایم، اما در اینروزها دیدیم که این بچه ها چه طور از آرمان ها سخن گفتند و رفتارشان، نتیجه سال ها تربیت پنهان بود.
زارع تاکید کرد: بااینکه ما همیشه از نظام آموزشی و رسانه ها انتقاد کرده ایم، اما چیزی درون این نسل شکل گرفته که امروز در میدان ایستاده است. خانواده، اگر بتواند معناهای درست را منتقل کند، هم در مدیریت درون خانواده و هم در سطح اجتماعی ایفای نقش خواهدنمود.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین مفاهیم قابل انتقال در خانواده، امید است، اظهار داشت: در این شرایط ما می توانیم انسان ایرانی را بازآفرینی کنیم؛ انسانی با هویت، غرور، اعتماد به نفس و شجاعتی که در مقابل دشمن می ایستد و از هویت خود دفاع می کند.
زارع اضافه کرد: خیابان، یکی از صحنه های بروز این خاصیت هاست. حضور پررنگ مردم در نماز جمعه، عید غدیر و تشییع شهدا نشان داد که مفاهیمی مانند امید، آرمان خواهی و غرور ملی هنوز زنده اند و قابل انتقال هستند. مادران باید بوسیله روایت گری، قصه و تاریخ گویی، این مفاهیم را به فرزندان خود منتقل کنند.
وی اشاره کرد: ما باید به خردسالان خود بیاموزیم که ایرانیها همان ملتی هستند که بامداد به اسرائیل و شب به آمریکا ضربه زدند. این تاریخ و الگوی اهل بیت، در زندگی روزمره ما جاری است و می تواند مبنای کنش اجتماعی شود.
آگاهی بخشی؛ میدان نقش آفرینی اجتماعی زنان
در پایان، فهیمه زارع به ساحت اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: یکی از وظایف جدی زنان در این حوزه، آگاهی بخشی و انتقال پیام است. زنان، چه خانه دار و چه تحصیل کرده، می توانند از خانه های خود و بوسیله فضای مجازی، اهمیت بالای ی در جبهه فرهنگی و تمدنی ایفا کنند.
وی تصریح کرد: همان گونه که حضرت زینب (س) بعد از عاشورا پیامرسان نهضت بود، زنان امروز نیز می توانند راویان مقاومت باشند. شاید نتوانند در میدان پدافند هوایی باشند، اما در میدان روایت، تحلیل و امیدآفرینی، بدون محدودیت می توانند مؤثر واقع شوند.
منبع: khatoonyar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب