سفارش های پزشكی برای روزه داری در فصل كرونا

سفارش های پزشكی برای روزه داری در فصل كرونا

همزمان شدن ماه مبارک رمضان و ایام شدت گرفتن انتشار کرونا در کشور، روزه داری و چگونگی آنرا به پرسش این روزهای مردم بدل کرده است.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، رعایت اصول صحیح تغذیه تأثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها بخصوص بیماری کووید ۱۹ دارد. با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از همه پنج گروه غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه ها، گروه گوشت، گروه شیر و لبنیات، جوانه ها، ماهی و به صورت کلی برخورداری از تنوع غذایی کافی میتوان انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تأمین کرد.
با عنایت به زمان حدودی ۱۵ تا ۱۶ ساعت روزه داری، گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار یا حذف یکی از وعده ها بخصوص وعده سحری، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال مبتلا شدن به بیماری کووید- ۱۹ را افزایش دهد. این در شرایطی است که مطالعات گوناگونی نقش موثر روزه داری را در سلامتی بخصوص بر روی سطح گلوکز خون، چربی های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند. در اکثر بیماری هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، روزه داری مفید می باشد.
روزه داری می تواند باعث کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود اما، فراموش نکنیم فعالیت سلول های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند، در خلال روزه داری بیشتر شده و در مجموع روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.
نکته مهم این روزها که شاهد همزمانی خیز چهارم کرونا و ماه مبارک رمضان هستیم این است که بیماران مبتلا به کرونا نباید روزه بگیرند، دکتر وحید ملکی کارشناس تغذیه بالینی وزارت بهداشت در اینباره با تکیه بر اینکه بیماران مبتلا به کرونا نباید روزه بگیرند، اظهار داشت: افرادی که در یک یا دو ماه اخیر به کرونا مبتلا شده و در ıcu بستری شده اند، تا شش هفته پس از تاریخ بهبودی نباید روزه بگیرند.
وی ادامه داد: افرادِ روزه دار نباید در فاصله ی افطار تا سحر – ۸ ساعت – کم تر از ۱۲۰۰ کیلو کالری دریافت نمایند.
وی ضمن اشاره به این که روزه داران وعده های افطار و شام و سحر را حذف نکنند، توضیح داد: حذف هر یک از وعده های غذاییِ ماه رمضان سیستم ایمنی انسان را در معرض ضعف قرار می دهد.
این کارشناس تغذیه بالینی وزارت بهداشت با بیان اینکه سحری مهم ترین وعده غذایی ماه رمضان است، عنوان کرد: وعده سحری باید بگونه ای انتخاب گردد که در طول روز تشنگی و گرسنگی برای انسان به بار نیاورد.
وی ضمن اشاره به این که سحری مناسب عوارض روزه داری را می کاهد، خاطرنشان کرد: وعده ی ناهار معمول – پیش از ماه رمضان – بهترین انتخاب برای سحری است، چون که وعده ناهار غالبا سرشار از پروتئین و ویتامین است.
ملکی ضمن اشاره به این که خوردن سبزیجات در سحری تشنگی طول روز را برطرف می کند، توضیح داد: میوه ها و سبزیجات منبع غنی فیبر هستند و در طول روز آب را آرام آرام به اجزای بدن منتقل می کنند.
وی ضمن اشاره به این که مصرف نوشابه در سحر دفع ادراری بدن را زیاد می کند، اضافه کرد: مصرف مواد قندی و شیرینی ها و غذاهای شور و کنسروی در وعده سحری سبب می شود تا در طول روز احساس تشنگی زیادی داشته باشیم.
این کارشناس تغذیه افزود: بهترین زمان مصرف دمنوش ها در ماه مبارک رمضان پس از افطار است.




منبع:

1400/02/10
23:04:46
0.0 / 5
245
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان