چند راهكار برای نحوه تعامل با سالمندان با وجود كرونا

چند راهكار برای نحوه تعامل با سالمندان با وجود كرونا

خاتون یار: به دنبال محدود شدن رفت و آمدها به سبب شیوع ویروس كرونا و همین طور كاهش ارتباط سالمندان با فرزندانشان، یك كارشناس و مشاور خانواده نحوه تعامل افراد با سالمندان را با رعایت برخی شروط و نكات بهداشتی توضیح داد.


شكوفه اویار حسینی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه سالمندان جزو گروه های در معرض لطمه هستند، اظهار داشت: وزارت بهداشت تاكید ویژه ای بر مراقبت از سلامت جسمانی سالمندان دارد، پس باید بطور ویژه ای از آنها مراقبت كرد، اما هم اكنون شواهد نشان میدهد زمانی كه سالمندان با آشیانه خالی روبه رو می شوند، گرفتار افسردگی، خلق تنگ و اضطراب شده و همین موضوع می تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن آنها شود.
وی بیان اینكه محدود كردن رفت و آمدهای خانواده ها با بزرگترهایشان (سالمندان) جهت كنترل چرخه انتقال ویروس كرونا و از سویی دیگر تنهایی سالمندان افراد را بر سر دو راهی گذاشته است، اضافه كرد: مغز انسان طوری طراحی شده كه وقتی اختلالات عصبی مانند ترس در آن فعال می شود، با حضور در جمع، غم و اضطراب فرد كاهش پیدا می كند. در واقع ترس ها با حضور در جمع تسلی پیدا می كند.
این مشاور خانواده اظهار نمود: هم اكنون برخی سالمندان گرفتار ترس از بیماری كرونا شده اند و از طرف دیگر نیز فرزندانشان جهت حفظ نكات بهداشتی رفت و آمدشان را با آنها محدود كرده اند و عملا آنها با آشیانه ای خالی روبه رو شده اند، این درحالیست كه در این شرایط آنها همچون كودك ترسیده ای هستند كه به حال خود رها شده اند و گریه و بی قراری می كنند.
اویار حسینی ضمن رعایت برخی شروط و نكات بهداشتی، نحوه تعامل با سالمندان را توضیح داد و اظهار داشت: اگر خانواده ها دارای سالمندی هستند كه سن او بیش از ۷۰ سال است و همسرش فوت كرده و پرستاری نیز از او مراقبت نمی كند باید بدانند كه این سالمند همچون كودك ترسیده ای است كه در خانه رها شده و سالمندانی با این شرایط، احتیاج دارند كه فرزندانشان به آنها سر بزنند و به صورت حضوری فرزندشان را ملاقات كنند. البته رفت و آمد و ملاقات با این سالمندان نیازمند رعایت برخی نكات بهداشتی است؛ افراد باید توجه نمایند كه فاصله 1.5 تا 2 متری خودرا حفظ كنند، ممكنست فرد سالخورده با به كار بردن جملاتی مانند اینكه «مگه من بمیرم چی میشه، بیا بوست كنم» اصرار برای روبوسی داشته باشد كه در این زمان فرد ملاقات كننده باید با لحنی صبورانه، آرام و با قاطعیت بگوید كه «می دونم شما ترس از مرگ ندارید، اما موضوع بیماری است، ممكنست كه با روبوسی و رعایت نكردن نكات بهداشتی شما بیماری شوی».
بگفته این مشاور خانواده، در واقع باید نتایج بیماری، به صورت منطقی برای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها توضیح داده شود، برای اینكه زمانی كه با لحن منطقی این مسائل را به آنها توضیح دهیم آنها شرایط و این نوع رفتار را قبول می كنند.
اویار حسینی در ادامه درباره سالمندانی كه همسرانشان در قید حیات هستند، تنها زندگی نمی كنند و در عین حال نیز از سلامت جسمانی نسبتا خوبی برخوردار می باشند، اضافه كرد: از آنجایی كه مغز انسان ها بر پایه ارتباط شكل گرفته و زمانی كه افراد احساس بودن و شنیده شدن را داشته باشند، می توانند خودرا از نظر ذهنی آرام كنند، در این شرایط فرزندان باید روزی چندبار با والدین خود تماس تلفنی یا تصویری داشته باشند تا آنها احساس تنهایی نكنند.
این كارشناس خانواده در ادامه به سالمندانی كه از نظر جسمانی سالم هستند نیز سفارش كرد كه در این شرایط به صورتی خودرا در خانه سرگرم كنند و ارتباطات خود با خانواده هایشان را به صورت غیرلمسی پیش ببرند. در عین حال نیز موارد معنوی را در خود تقویت نمایند برای اینكه زمانی كه معنویت و عبادت تقویت شود آنها حس می كنند قدرت برتری از آنها مراقبت می كند كه این مساله به بهتر شدن حال آنها كمك می نماید.




منبع:

1399/01/01
22:01:10
5.0 / 5
3097
تگهای خبر: بیمار , بیماری , خانواده , رفتار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان