آمار تجرد قطعی سالمندان كشور

آمار تجرد قطعی سالمندان كشور

به گزارش خاتون یار رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشور با تاكید به لزوم همكاریهای بین بخشی در حوزه سالمندی، اشاره كرد: در آینده نه چندان دور جمعیت سالمندی كشور به بیشتر از 30 درصد می رسد، بدین سبب اگر از امروز به فكر نباشیم و برای مواجهه با آن برنامه ریزی نكنیم، مطمئنا در آینده با چالش های بزرگی مواجه می شویم.


به گزارش خاتون یار به نقل از ایسنا، دكتر حسام الدین علامه رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشور در نشست شورای سیاستگذاری نخستین "همایش ملی سالمندی" كه به همت جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی در پاییز ۹۹ برگزار می شود، با اشاره به لزوم ایجاد هماهنگی و یكپارچگی میان سازمان ها و ارگان های زیربط در حوزه سالمندی، اظهار نمود: در ارتباط با سالمندی دو بعد سالمندی فردی و جمعیتی داریم كه هركدام خاصیت های خاصی داشته و نیازمند برنامه ریزی و سیاستگذاری منحصر به خود است.
وی با اشاره به وجود آمار شناور و متغییر در حوزه سالمندی، اظهار نمود: سن امید به زندگی در كشور نسبت به اوایل انقلاب ۲۰ سال افزایش یافته، ولی آیا برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسبی برای مواجهه با سالمندی فعال داشته ایم و یا بخش جداگانه ای در دستگاه های مختلف برای بحث سالمندی پیش بینی شده است؟.
وی با طرح این سوال كه چرا سالمندی جمعیتی به یك چالش و بحران تبدیل می شود، افزود: شتاب جمعیت سالمندی در كشور یكی از دلیلهای است، چونكه در اغلب كشورها جمعیت سالمندی طی یك دوره ۵۰ تا ۲۰۰ ساله دوبرابر شده ولی در كشور ما این آمار شتاب بالایی دارد به شكلی كه جمعیت سالمندی كشور از ۵ درصد در ۲۰ سال گذشته، امروز به ۱۰ درصد رسیده و در ۳۵ سال آینده به ۳۳ درصد افزوده می شود كه همین مساله لزوم و اهمیت برنامه ریزی و بسترسازی در این عرصه را دو چندان می كند.
وی شیب افزایش جمعیت سالمندی را یك آگهی دانست و اظهار داشت: تغییر سریع خاصیت های سالمندی از دیگر موضوعات قابل توجه در بحران سالمندی است و نقش آینده پژوهی و رصد تغییرات جمعیت شناختی در این بخش غیرقابل انكار است.
علامه در این رابطه به مسایلی همچون تغییرات بعد خانوار، درصد مستمری بگیران در ۲۰ سال آینده، تاثیر هوش مصنوعی و اینترنت در زندگی آینده سالمندان اشاره نمود و اظهار داشت: مساله تجرد سالمندان نیز موضوع مهمی است، به شكلی كه امروز آمار تجرد قطعی در سالمندان (افرادی كه هیچ گاه ازدواج نكرده اند) حدود ۸۰ هزارنفر است كه البته با مجموع مطلقه ها و افرادی كه همسرانشان فوت كرده اند، این آمار بسیار بیشتر است. مساله قابل توجه اینجاست كه هم اكنون جمعیت تجرد قطعی در میانسالان حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است كه این جمعیت طی چند سال آینده به سالمندی رسیده و از امروز باید برای ارتقای كیفیت زندگی آنان برنامه ریزی نماییم.
وی با اشاره به برگزاری "همایش ملی سالمندی" توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی ضمن تقدیر از این اقدام، اشاره كرد: طی این همایش باید اولویت های امروز جامعه در حوزه سالمندی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و موضوعاتی همچون جمعیت شناختی حوزه سالمندی، آمار سالمندی و تاثیر تكنولوژهای جدید همچون هوش مصنوعی بر زندگی افراد نیز در چارچوب محورهای مختلف همایش دیده شود.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با تاكید بر لزوم راه اندازی سامانه جامع سالمندی جهت تقویت هماهنگی و همكاریهای بین بخشی، اظهار نمود: بررسی تغییرات و برنامه های حوزه سالمندی، رصد دستگاه ها، بارگذاری داده ها و نظارت بر برنامه های عملیاتی و اجرایی این حوزه جهت استفاده مسئولان و ذینفعان با ایجاد سامانه جامع سالمندی دنبال می شود.
وی با اشاره به اهمیت ترویج آموزش در حوزه سالمندی نیز، مطرح كرد: نیازهای آموزشی در حوزه های اقتصادی، ورزش، سلامت، اجتماعی و غیره باید بررسی شده و در چارچوب پكیج های خودمراقبتی برای سالمندان و سواد سالمندی برای كارشناسان و مدیران انتشار یافته و در اختیار سازمان ها و افراد قرار گیرد.
وی با تاكید بر توجه به بحث بومی سازی، سنت و فرهنگ در حوزه سالمندی و با اشاره به اینكه تحقق عملیاتی برنامه های حوزه سالمندی به یك دوره زمانی چندساله نیاز دارد، اظهار داشت: بدین سبب باید از امروز برای این برنامه ها هدفگذاری كرده و به این سمت حركت نماییم.
علامه همین طور با تاكید بر موضوعاتی همچون تحلیل ذینفعان و نگاشت نهادی در حوزه سالمندی، اظهار نمود: در این راستا باید بررسی شود كه دستگاه ها و ارگان های مختلف برمبنای قوانین موجود تابحال در حوزه سالمندی چه كارهایی انجام داده و برای آینده چه برنامه ای دارند تا بتوان با هماهنگی و همكاریهای بین بخشی بهترین نتیجه را كسب نمود.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در خاتمه با اشاره به ساختار و كارگروه های شورای ملی سالمندی كشور، اظهار نمود: این شورا می كوشد تا با سیاست گذاری و ایجاد سیستم یكپارچه و منسجم، خدمات جامع سالمندی را در كشور گسترش و تسری دهد و ازاین طریق به افزایش سطح كیفیت زندگی سالمندان و رعایت تكریم و جایگاه اجتماعی آنان كمك نماید و در این راستا در چارچوب كارگروه های مختلفی همچون سلامت و بهزیستی، كمك های رفاهی و اقتصادی، امور اجتماعی، حقوقی، مذهبی، فرهنگی و دینی و كارگروه مدیریتی، پژوهشی و آموزشی فعالیت می كند.
گفتنی است؛ نخستین همایش ملی سالمندی به همت معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی پاییز ۹۹ برگزار می گردد.




منبع:

1398/11/30
15:17:03
5.0 / 5
3742
تگهای خبر: آموزشی , پزشك , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱

لینک دوستان خاتون یار

خاتون یار

تگهای خاتون یار

khatoonyar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خاتون یار محفوظ است

خاتون یار خاتون یار

همه چیز درباره زنان